احتیاط سه‌گانه در بازار ارز

روز گذشته، دلار و سکه در مقطعی از دو مرز روانی پایین رفتند؛ ولی با مقاومت معامله‌گران در ساعات پایانی روز قیمت‌ها به سطوح پیشین بازگشتند. روز یکشنبه، شاخص ارزی در ساعات ابتدایی روز از مرز ۶ هزار و ۱۰۰ تومان پایین‌تر رفت و سکه تمام بهار آزادی نیز تا حدود ساعت ۱۲ ظهر به کانال یک میلیون و ۹۱۵ هزار تومان عقبگرد کرد؛ با این حال، حدود ساعت ۳ بعدازظهر با مقاومت معامله‌گران، دلار تا محدوده ۶ هزار و ۱۵۰ تومان بالاتر رفت و سکه به بالای یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بازگشت. نتیجه این رفت و برگشت‌های قیمتی، کاهش جزئی هزار تومانی بهای سکه بود. روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی در نهایت با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و ۹۵۲ هزار تومان رسید.در ابتدای دومین روز هفته، معامله‌گران غیررسمی تمایل زیادی به خرید دلار نداشتند و فروشنده‌های بازار به‌دلیل کاهش حجم معاملات و برقراری شرایط احتیاطی در بازار دست بالا را به‌دست آورده بودند. به گفته بخشی از بازیگران ارزی، سه ملاحظه مهم موجب شکل‌گیری جو احتیاطی در بازار شده بود: انتظامی، فنی و سیاسی.

در واقع اولین ملاحظه، احتمال برخوردهای انتظامی با خریداران و فروشندگان است. در این میان، کاهش نیروی بازیگران افزایشی در بازار و عدم تحرک بازار برای رفتن به سوی قیمت‌های بالاتر عامل دیگری است که انگیزه معامله‌گران برای قرار گرفتن در موقعیت خرید را پایین برد. در واقع ملاحظه فنی معامله‌گران آن است که به‌دلیل نبود روند افزایشی در روزهای اخیر بهتر است با احتیاط بیشتری در بازار رفتار کرد. با این حال، مهم‌ترین عاملی که خریدهای هیجانی را از بازار خارج کرده است، به انتظارات سیاسی بازمی‌گردد که در میان برخی معامله‌گران بازار ایجاد شده است. به باور این دسته، اگر مذاکرات اروپا و ایران به نتایج مثبت و عملی برسد، احتمال بازگشت دلار به قیمت‌های پایین‌تر وجود خواهد داشت.

برخی معامله‌گران از هراس ورود دلار به قیمت‌های پایین‌تر در خرید و فروش‌های ارزی مشارکت نمی‌کنند. این عده بیشتر روند سال ۹۲ را یادآوری می‌کنند؛ جایی که با تغییر انتظارات و آغاز گفت‌وگوهای هسته‌ای قیمت نزدیک به هزار تومان افت کرد. البته شرایط بازار در سال ۹۷ با آن مقطع زمانی تفاوت‌های خاص خود را دارد؛ ولی در هر صورت جدی‌تر شدن گفت‌وگوها می‌تواند جهت قیمت‌ها را بیشتر تحت‌تاثیر قرار دهد. با این حال باید این نکته را نیز به‌خاطر سپرد که بیشتر معامله‌گران باور دارند، قیمت فعلی دلار در بازار تقریبا به ارزش واقعی آن نزدیک است و همین موضوع موجب می‌شود تقاضای چندانی وارد بازار نشود. از نظر این دسته، اگر بهای دلار به زیر مرز ۶ هزار تومانی افت کند، ممکن است خریداران با خیال آسوده‌تری این بار وارد بازار شوند و با افزایش فعالیت خود قیمت‌ها را با نوسان بیشتری رو به رو کنند. این دسته بیشتر به بازارساز پیشنهاد می‌دهند که سعی کند با مدیریت دامنه نوسانات، مانع از افزایش فعالیت دلالان و بازگشت نوسان‌گیران به بازار شود.

گرم طلا مرز ۱۸۰ هزار تومان را حفظ کرد

روز گذشته، هر گرم طلای ۱۸ عیار در مقطع کوتاهی به زیر مرز ۱۸۰ هزار تومان رفت؛ ولی به سرعت با افزایش تقاضای بازیگران افزایشی شد و تا قیمت ۱۸۳ هزار تومان بالا رفت. این قیمت هر چند ۵۰۰ تومان کمتر از روز ابتدایی هفته بود، ولی انتظار معامله‌گران نسبت به روزهای آتی را افزایشی کرد؛ چراکه گرم طلا با وجود نیروهای کاهشی روز دوم هفته نه تنها مرز ۱۸۰ هزار تومانی را حفظ کرد، بلکه خود را تقریبا به سطح قیمت روز شنبه نزدیک کرد؛ سکه تمام بهار آزادی نیز در روز دوم هفته روندی مشابه با گرم طلا داشت. در سی‌امین روز اردیبهشت‌ماه، سکه تمام بهار آزادی در ساعات ابتدایی روز با افزایش نیروی قدرت‌های نزولی تا قیمت یک میلیون و ۹۱۵ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. این قیمت ۳۸ هزار تومان کمتر از روز شنبه بود. با رسیدن به نقطه یاد شده، قیمت افت بیشتری را تجربه کرد و با افزایش خریدها حتی به کانال یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بازگشت.