دنیای اقتصاد: در اولین روز هفته، معامله‌گران افزایشی بازار ارز مداخله چندانی در تعیین قیمت دلار نکردند، در نتیجه دومین افت متوالی این ارز به ثبت رسید. روز شنبه، شاخص بازار ارز با افت جزئی ۲ تومانی به بهای ۳ هزار و ۹۱۳ تومان رسید. به گفته فعالان، نوسانات محدود نرخ حواله درهم در کنار احتیاط معامله‌گران و عرضه مناسب بازارساز از عواملی بودند که منجر به کاهش تغییرات قیمت شدند. دلار پنج‌شنبه نیز با ۳ تومان افت به قیمت ۳ هزار و ۹۱۵ تومان رسیده بود. در روزی که دامنه نوسانات دلار محدود بود، پوند به بالاترین قیمت سال ۹۶ رسید. روز شنبه، دامنه نوسانات این ارز اروپایی افزایش یافت و با ۸۰ تومان افزایش به قیمت ۵ هزار و ۲۹۰ تومان رسید.

دلیل اصلی رشد بهای پوند در بازار داخلی تقویت ارزش آن در بازارهای جهانی در برابر دلار بود. پوند در بازارهای جهانی انتهای هفته بیش از ۲ درصد در برابر دلار تقویت شد و اثر آن تا حدی در قیمت‌گذاری این ارز در بازار داخلی روز شنبه رقم خورد. در مرکز مبادلات ارزی نیز روز شنبه قیمت پوند افزایشی شد و این ارز حتی بیش از میزان بازار آزاد رشد کرد. در اولین روز هفته، پوند مبادله‌ای با ۱۲۸ تومان افزایش به بهای ۴ هزار و ۵۴۶ تومان رسید. روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی نیز تحت تاثیر نوسانات بازارهای جهانی قرار گرفت، البته جهت حرکت این فلز گرانبها به سوی قیمت‌های پایین‌تر بود. در اولین روز هفته، سکه ۴ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای یک میلیون و ۲۵۸ هزار تومان رسید. دلیل اصلی افت بهای سکه، کاهش قیمت اونس در بازارهای جهانی بود. طلای جهانی روز جمعه در انتهای محدوده هزار و ۲۱۰ دلار به‌کار خود پایان داد.

دو دیدگاه

دلار اولین روز هفته را کاهشی آغاز کرد، با این حال، افزایشی‌های بازار همچنان امید به رشد روزهای انتهایی تابستان دارند. این دسته باور دارند، در آخرین هفته تابستان، میزان سفرهای خارجی افزایش بیشتری پیدا می‌کند. به باور آنها، از آنجا که پرداخت ارز مسافرتی نیز از ۲۰ شهریورماه متوقف شده است، در آخرین هفته بازار با تقاضای بیشتری مواجه خواهد شد. در کنار این، آنها معتقدند که ممکن است تقاضای ابتدای پاییز نیز به‌واسطه انتظارات افزایشی معامله‌گران، زودتر و در انتهای تابستان وارد بازار شود. این در حالی است که بازارساز در ۶ ماه ابتدایی سال نوسانات قیمت را مدیریت کرده است و خبری از نوسانات هیجانی نبوده است. رئیس کل بانک مرکزی نیز در انتهای هفته پیش اعلام کرد سرمایه‌گذاری در بازار ارز به صرفه نیست و نسبت به نرخ سود سپرده بانکی در سطح پایینی قرار خواهد داشت. پس از این اظهار نظر، قیمت دلار در ۳ روز اخیر نوسانات چندانی را تجربه نکرد و تغییرات آن تک‌رقمی شد. درحالی‌که برخی معامله‌گران اعتقاد دارند سفته‌بازان ارزی از بازار کنار رفته‌اند، عده دیگری باور دارند، نوسان‌گیران در پی فرصت مناسبی برای بالا بردن قیمت هستند. این عده باور دارند با ورود تقاضای جدید قیمت راه صعودی را در پیش خواهد گرفت.

روز کم‌نوسان

دلار در اولین روز هفته نوسان چندانی را تجربه نکرد و عمدتا بالای محدوده ۳ هزار و ۹۱۰ تومان تغییرات محدودی را به ثبت رساند. به گفته فعالان، کاهش نوسانات نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین عوامل در افت نوسان دلار بود. در کنار این، ارزش دلار در بازارهای همسایه بالاتر از بازار داخلی نبود که قیمت را تحریک کند. روز شنبه، سکه‌بازان نیز برای جبران اثر افت اونس وارد بازار ارز نشدند تا با نبود متغیر افزایشی خاصی، دلار معاملات آخرین هفته تابستان را کاهشی آغاز کند.

کناره‌گیری جناح افزایشی‌بازار دلار