دنیای‌اقتصاد: بررسی‌های آمار خرده‌فروشی نشان می‌دهد که تورم ماهانه در ۸ گروه از یازده گروه زیر یک درصد بوده و سه گروه تخم‌مرغ، مرغ و چای دارای تورم بیش از یک درصد بوده است. البته افزایش قیمت در مواد پروتئینی طی هفته اخیر به‌دلیل رشد ناگهانی تقاضا و همچنین کاهش عرضه به‌دلیل گرمای هوا در برخی مناطق بوده و به‌نظر می‌رسد که با بهبود شرایط به مرور زمان تورم در این بخش‌ها نیز کنترل شود. این روند باعث شده که تورم گروه مرغ و تخم مرغ در بازه هفتگی نیز نسبت به سایر کالاها بیشتر گزارش شود و به بیش از ۳ درصد برسد. «دنیای‌اقتصاد» در یک گزارش به بررسی تغییرات بهای مواد خوراکی در گزارش منتهی به ۶ مرداد پرداخته است.

بانک‌مرکزی گزارش مربوط به قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی مربوط به هفته منتهی به ۶ مرداد سال‌جاری در شهر تهران را منتشر کرد. بر مبنای این گزارش، میانگین قیمت خرده‌فروشی ۱۱ گروه از مواد خوراکی در شهر تهران در پنج گروه کالایی افزایش و در پنج گروه با کاهش روبه‌رو شده؛ یک گروه نیز بدون تغییر باقی مانده است. براساس بررسی‌های اداره آمارهای بانک‌مرکزی، در هفته مورد بررسی، گروه‌های تخم مرغ ۱۳درصد، گوشت مرغ ۳ درصد، چای ۶/ ۰ درصد، روغن نباتی ۵/ ۰ درصد و برنج ۳/ ۰ درصد افزایش قیمت را نسبت به هفته پایانی تیرماه پشت‌سر گذاشتند. اما از سوی دیگر، پنج گروه سبزی‌های تازه ۳/ ۴ درصد، میوه‌های تازه ۸/ ۲ درصد، گوشت قرمز ۶/ ۰ درصد، قند و شکر ۳/ ۰ درصد و حبوب ۱/ ۰درصد افت قیمت داشته‌اند. همچنین گروه لبنیات نیز در هفته مورد بررسی بدون تغییر بوده است؛ بنابراین براساس این گزارش تخم مرغ بیشترین افزایش را در میان گروه‌های مواد غذایی به خود اختصاص داده است. هر شانه تخم مرغ در سطح شهر تهران به قیمت متوسط ۱۲ هزار و ۲۴۵ تومان به فروش رسیده که به نسبت هفته قبل خود با ۱۳ درصد رشد مواجه شده است. همچنین قیمت متوسط هر کیلو گوشت مرغ در سطح شهر تهران ۸ هزار و ۱۸۴ تومان گزارش شده که ۳درصد تورم هفتگی را ثبت کرده است.

سه گروه با تورم بالای ماهانه

براساس آخرین گزارش رسمی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران، در یک ماه منتهی به ۶ مردادماه، در میان یازده گروه مواد خوراکی، ۶ گروه با افزایش و ۵ گروه با کاهش قیمت مواجه بوده است. در هفته مورد بررسی، ۶ گروه تخم مرغ با ۲/ ۲۸ درصد، گوشت مرغ ۹/ ۱۳ درصد، چای ۲/ ۲ درصد، روغن نباتی ۸/ ۰ درصد لبنیات ۴/ ۰ درصد و برنج ۱/ ۰ درصد افزایش قیمت داشته است. در مقابل، گروه میوه‌های تازه ۸/ ۹ درصد، سبزی‌های تازه ۷/ ۱ درصد، گوشت قرمز یک درصد، قند و شکر ۹/ ۰ درصد و حبوب با ۲/ ۰ درصد کاهش قیمت به نسبت مدت مشابه ماه قبل مواجه بوده است؛ بنابراین در میان گروه‌های منتخب مواد خوراکی در هفته نخست مردادماه، تخم مرغ بیشترین تورم ماهانه و گروه میوه‌های تازه کمترین تورم ماهانه را ثبت کرده است. نگاهی به روند تورم ماهانه گروه تخم مرغ نشان می‌دهد در دو هفته اخیر گزارش شده، رشد تورم این گروه شدت گرفته است. براساس گزارش هفته منتهی به ۳۰ تیرماه، تورم ماهانه تخم مرغ ۳/ ۱۲ درصد بوده که در این هفته به ۲/ ۲۸ درصد رسیده است. علاوه‌بر این، براساس گزارش منتشر شده، در گروه میوه‌های تازه قیمت گیلاس ۵/ ۴درصد، هلو ۹/ ۲ درصد و موز ۸/ ۰ درصد افزایش قیمت داشته است ولی سایر اقلام این گروه به‌دلیل افزایش عرضه، با تورم منفی ماهانه مواجه بوده‌اند به‌طوری‌که هر کیلو طالبی در سطح شهر تهران به قیمت تقریبا ۲ هزار تومان به فروش رسید که به نسبت ماه گذشته ۷/ ۳۲ درصد کاهش قیمت داشته است. خربزه و انگور نیز با تورم منفی به ترتیب ۹/ ۲۶ درصد و ۵/ ۲۵ درصد به نسبت ماه قبل خود به فروش رسیده‌اند.

کاهش قیمت مرغ نسبت به پارسال

گزارش بانک مرکزی در یک سال منتهی به ۶ مردادماه سال‌جاری نشان می‌دهد که از ۱۱ گروه مواد غذایی منتخب، بهای ۹ گروه با افزایش بها و ۲ گروه با کاهش قیمت روبه‌رو بوده است. در واقع دو گروه گوشت مرغ با افت ۶/ ۱ درصد و گروه قند و شکر با افت ۴/ ۷ درصد تنها گروه‌هایی بودند کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه داشته‌اند. براساس آخرین گزارش بانک مرکزی، در گروه قند و شکر، هر کیلو قند با قیمت متوسط ۳ هزار و ۹۷۷ تومان در سطح شهر تهران به فروش رسید که به نسبت مدت مشابه سال قبل ۸/ ۴ درصد افت بها داشته است. همچنین قیمت هر کیلو شکر نیز به ۳ هزار و ۴۷۰ تومان رسیده که تورم نقطه‌به‌نقطه منفی ۹/ ۱۰ درصد را ثبت کرده و در مجموع تورم منفی ۴/ ۷ درصد را برای گروه قند و شکر حاصل کرده است. در گزارش منتشر شده نشان می‌دهد که گوشت مرغ نیز تورم نقطه‌به‌نقطه منفی ۶/ ۱ درصد را ثبت کرده است. اگرچه تورم هفتگی و ماهانه این گروه مثبت ۳ درصد و ۹/ ۱۳ درصد بوده و یکی از گروه‌های با تورم بالا در بازه زمانی کوتاه مدت بوده است، اما این جهش قیمتی باعث نشده که سطح قیمت این کالای پرمصرف نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر باشد. تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه در ۸ مرداد سال قبل حدود ۲/ ۳۸ درصد بوده است، بنابراین امسال از رشد تورم نقطه‌به‌نقطه به شدت کاسته شده است. از سوی دیگر در میان ۹ گروه با تورم نقطه‌به‌نقطه بالا، ۶ گروه آن تورم دو رقمی و ۳ گروه آن تورم نقطه‌به‌نقطه زیر ۱۰ درصد را ثبت کرده‌اند. همچنین، گروه سبزی‌های تازه با تورم سالانه ۷/ ۳۷ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. پس از آن گروه تخم مرغ با رشد قیمتی ۳/ ۳۱ درصد، چای ۱/ ۲۴ درصد، گوشت قرمز ۵/ ۲۰ درصد، حبوب ۷/ ۱۷ درصد و میوه‌های تازه ۶/ ۱۱ درصد به نسبت مدت مشابه سال قبل رشد قیمتی داشته‌اند. علاوه‌بر این، سه گروه روغن نباتی با تورم سالانه ۳/ ۹ درصد، لبنیات ۷/ ۷ درصد و برنج ۵ درصد تورمی تک رقمی داشته‌اند.

براساس گزارش خرده‌فروشی منتهی به ۶ مرداد سال‌جاری، در گروه سبزی‌های تازه قیمت پیاز به نسبت مدت مشابه سال گذشته با رشد ۵/ ۱۶۱ درصدی بیشترین افزایش قیمت را در این گروه داشته است. هر کیلو پیاز در سطح شهر تهران به قیمت متوسط تقریبی ۴ هزار تومان رسیده است. کدو سبز و بادنجان نیز به ترتیب ۲/ ۵۸ درصد و ۱/ ۵۵ درصد افزایش قیمت داشته است. هر کیلو کدو سبز به قیمت متوسط ۲ هزار و ۹۵۰ تومان و بادنجان به قیمت متوسط ۲هزار و ۵۸۰ تومان در سطح شهر تهران به فروش رسیده است. براساس این گزارش سایر اقلام این گروه نیز رشدی بین ۷/ ۱۸ درصد و ۷/ ۴۲ درصد داشته‌اند که خیار کمترین رشد را ثبت کرده است. هر کیلو خیار در هفته مورد بررسی به قیمت متوسط ۲ هزار و ۲۸۰ تومان به فروش رسیده که تورم نقطه‌به‌نقطه آن به ۷/ ۱۸ درصد رسیده و در مجموع رشد ۷/ ۳۷ درصدی را برای گروه سبزی‌های تازه حاصل کرده است؛ بنابراین این گروه با افزایش چشمگیر تورم نقطه‌به‌نقطه رو‌به‌رو بوده است. این در حالی است که در زمان مشابه سال گذشته تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه ۴/ ۴ درصد ثبت شده بود. بررسی‌های بیشتر این گروه نشان می‌دهد که در سال‌جاری افزایش ناگهانی قیمت پیاز عامل رشد قیمت‌های این گروه بوده و در صورت کنترل قیمت این کالا تورم کل گروه سبزی‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد. افزایش قیمت پیاز به‌دلیل وجود بازار سیاه و کاهش اندک تولید بیان شده است، اما به‌نظر می‌رسد در ماه‌های آتی با ورود پیاز از مناطق معتدل و سرد کشور وضعیت این کالا نیز بهبود پیدا کند.

ضربان تورمی در کالاهای پروتئینی