جو کاهشی در بازار ارز

دنیای اقتصاد: در چهارمین روز هفته، دلار نه تنها وارد محدوده ۳ هزار و ۷۸۰تومان نشد، بلکه افت بیشتری را تجربه کرد. روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز ۴ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ هزار و ۷۷۵ تومان رسید. این افت در حالی به ثبت رسید که دلار روز دوشنبه با افزایشی یک تومانی به یک قدمی محدوده ۳ هزار و ۷۸۰تومانی رسیده بود. به گفته فعالان، افت قیمت دلار در روز سه‌شنبه ناشی از افزایش فروش معامله‌گران ارزی بود. به اعتقاد آنها، گزارش دولت آمریکا به کنگره مبنی‌بر پایبند بودن ایران به توافق هسته‌ای مهم‌ترین عاملی بود که تعداد فروشندگان در بازار ارز را بالا برد. در کنار این، نرخ حواله درهم در زیر محدوده هزار و ۴۰ تومان قرار گرفت و به‌عنوان یک عامل کاهشی در بازار عمل کرد. بخشی از کسانی که انتظارات افزایشی داشتند، در بازار مداخله چندانی نکردند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، هدف آنها از این حرکت آن بود که در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید کنند. همسو با افت قیمت دلار، روز سه‌شنبه سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و به‌سوی ابتدای کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حرکت کرد. در بیست و هفتمین روز تیرماه، سکه ۳ هزار تومان افت را تجربه کرد و به بهای یک میلیون و ۲۰۵ هزار تومان رسید. این افت در حالی به ثبت رسید که قیمت اونس تا ساعت ۳ بعدازظهر در بازارهای جهانی به‌سوی محدوده هزار و ۲۴۰ دلار حرکت می‌کرد.

رشد یورو و پوند

در روزی که در بازارهای جهانی دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت، قیمت این ارز در بازار داخلی نیز بیشتر میل به کاهش داشت. در مقابل، بهای یورو و پوند حرکتی در جهت معکوس با دلار را تجربه کردند. روز سه‌شنبه، ارزش یورو در بازار داخلی از کانال ۴ هزار و ۴۰۰ تومان عبور کرد و با ۲۸ تومان افزایش به قیمت ۴ هزار و ۴۰۵ تومان رسید. این رشد ناشی از تقویت بهای یورو در برابر دلار در بازارهای جهانی بود. قیمت یورو از حدود یک ماه پیش در مسیر افزایشی قرار گرفت و از نقطه ۴ هزار و ۲۳۳ تومان ۲۵ خرداد به کانال ۴ هزار و ۴۰۰ تومان در اواخر تیرماه رسید. این بالاترین سطح قیمتی است که یورو در سال ۹۶ در آن قرار گرفت. هم زمان با رشد یورو، نرخ پوند نیز در بازار داخلی در مسیر افزایشی قرار گرفت. روز سه‌شنبه، بهای پوند با ۶ تومان افزایش به قیمت ۴ هزار و ۹۱۵ تومان رسید. تقویت این ارز اروپایی در برابر دلار، مهم‌ترین عامل محرک خریداران آن در بازار داخلی بود. به این ترتیب، روند قیمت‌ها در بازارداخلی نشان‌دهنده آن است که موقعیت خرید یا فروش معامله‌گران بازار تا حد زیادی تحت‌تاثیر نوسانات بازارهای جهانی قرار گرفته بود؛ موضوعی که در روند بهای ارزهای اروپایی بیشتر مشهود بود. روز گذشته شاخص دلار نیز به زیر مرز ۹۵ واحد رفت تا بهای این ارز در بازار داخلی نیز توان افزایش خاصی را از خود بروز ندهد.

لمس محدوده 3780

در چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت ۳ هزار و ۷۸۱ تومان آغاز کرد که افزایشی ۲ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت؛ درحالی‌که ورود به محدوده ۳هزار و ۷۸۰تومان در ابتدای روز انتظارات افزایشی بخشی از معامله‌گران را بالا برده بود، قیمت در ادامه روز در مسیر کاهشی قرار گرفت. به گفته فعالان، افزایش ابتدایی روز بیشتر تحت‌تاثیر معاملات فردایی آخرین ساعات روز دوشنبه بود.ولی با شروع بازار در روز سه‌شنبه به‌تدریج خبر تایید پایبندی ایران به توافق ازسوی دولت آمریکا موجب افزایش حجم فروش ارز شد. در واقع فروشندگان ارزی پیرامون این خبر دست به جوسازی روانی زدند و قیمت را در مسیر کاهشی قرار دادند.

عوامل متضاد

قیمت سکه در روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر دو عامل متضاد قرار داشت. از یکسو قیمت دلار، سکه را به‌سوی نرخ‌های پایین‌تر هدایت می‌کرد، حال آنکه طلای جهانی در جهت افزایش گام برمی‌داشت. در این میان، نزول دلار در بازار سکه اثرگذارتر شد. در کنار این، سه عامل دیگر در افت بهای سکه اثرگذار بودند. به گفته فعالان، در روزهای انتهایی ماه حجم نقدینگی در بازار سکه برای خرید پایین آمده است. افزون بر این، قیمت سکه تا حدی دارای حباب است و این موضوع زمینه افت قیمت را در روزهای کاهش تقاضا فراهم می‌کند. آخرین عامل اثرگذار کاهشی را می‌توان به تلاش خالی‌فروشان سکه نسبت داد که سعی می‌کردند با افزایش فروش‌ها قیمت را در جهت کاهشی حرکت دهند. همسو با افت قیمت سکه تمام، نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز در مسیر کاهشی قرار گرفتند. روز سه‌شنبه نیم‌سکه با ۳ هزار تومان افت به قیمت ۶۲۴ هزار تومان رسید. ربع‌سکه نیز با ۲ هزار تومان افت به قیمت ۳۶۴هزار تومان رسید. این دو فلز گرانبها روز دوشنبه نیز افت قیمت را تجربه کرده بودند، البته میزان افت نیم‌سکه بیشتر از ربع‌سکه بود. روز دوشنبه نیم‌سکه ۹ هزار تومان افت را تجربه کرد، حال آنکه فلز کوچک‌تر تنها ۲ هزار تومان افت کرده بود.

جو کاهشی در بازار ارز