دنیای اقتصاد: صبح سه‌شنبه، قدرت‌نمایی فنی فلز زرد در آستانه سخنرانی رئیس فدرال‌رزرو و همزمان با استعفای مشاور امنیت ملی ترامپ ادامه داشت. اونس طلا که دوشنبه تحت‌فشار تقویت دلار قرار گرفته بود، سه‌شنبه شاهد روندی احتیاطی شد. با این همه صبح روز گذشته افزایشی‌های بازار که نمودارهای فنی را تحلیل می‌کردند، باعث شدند عمده نوسان‌ها پیرامون قیمت ۱۲۳۰ دلار انجام شود. اونس طلا روز دوشنبه با ۸ دلار افت به بهای ۱۲۲۵ دلار رسید، اما روز سه‌شنبه را با قیمت ۱۲۲۷ دلار آغاز کرد. بهایی که تا ساعت ۸ عصر سه‌شنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد، همان ۱۲۲۵ دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز از دومین هفته فوریه رقم خورده باشد.

روز اول

افت روز اول هفته بازارهای جهانی طلا عمدتا ناشی از سودگیری معامله‌گران از اوج سه ماهه ۱۲۳۳ دلاری روز جمعه و همچنین اثرگذاری عوامل خارجی بود. دوشنبه همزمان با افزایش فروش‌ها، شاخص دلار رشد کرد و بهای نفت خام تضعیف شد. شاخص دلار که جمعه روی عدد ۸۰/ ۱۰۰ ایستاده بود، دوشنبه تا عدد ۹۶/ ۱۰۰ واحد بالا رفت. رشد بازارهای سهام نیز در این روز به ضرر طلا کار کرد. دوشنبه داده مهمی از اقتصاد آمریکا منتشر نشد که بتواند بازارها را متاثر کند، اما صبح روز گذشته همه بازارها انتظار سخنرانی رئیس فدرال‌رزرو را می‌کشیدند.

روز انتظار

صبح سه‌شنبه، انتظار بازارها برای سخنرانی جنت‌یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا در کنگره این کشور باعث شد که بازارها نوسان‌های احتیاطی داشته باشند. همزمان، انتشار خبر استعفای مایکل فلین باعث تضعیف دلار شد. تضعیف دلار به نفع طلا کار کرد، گرچه اوجگیری بورس‌های آسیایی تا اوج ۱۹ ماهه فشار روی طلا را حفظ کرد. اوجگیری بازارهای سهام آسیا واکنش به روند خوب بازارهای سهام آمریکا در روز جمعه بود که خود ناشی از امید به اثرگذاری سیاست‌های مالیاتی دولت ترامپ بر رشد اقتصادی ایالات‌متحده بود. ترامپ اعلام کرده که مالیات تمام دسته‌های مالیات‌دهنده را کاهش می‌دهد. امکان پوشش سخنرانی یلن و واکنش بازارها به آن در این گزارش وجود نداشت، اما پیش از شروع نشست‌های کنگره هم مشخص بود که صحبت‌های او ممکن است چشم‌انداز روشن‌تری از سیاست پولی فدرال‌ررزو در سال ۲۰۱۷ ارائه دهد. فدرال‌رزرو آمریکا پیش از این اعلام کرده بود قصد دارد نرخ بهره را در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳ بار افزایش دهد. رویترز سه‌شنبه در گزارشی از دانیل‌هاینز، تحلیلگر ارشد موسسه مالی «ای‌ان‌زد» نقل کرد: «اگر فدرال‌رزرو آمریکا بخواهد نرخ بهره را در نشست مارس افزایش دهد، این مساله تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا و ارزش دلار خواهد داشت.» این در حالی است که روبرت کاپلان. رئیس فدرال‌رزرو دالاس هم می‌گوید: «بانک مرکزی آمریکا باید هرچه سریع‌تر برای افزایش نرخ بهره اقدام کند.»

امید طلایی

صبح روز گذشته در حالی که تمام بازارها در انتظار سخنرانی رئیس فدرال‌رزرو بودند، پایگاه اینترنتی کیتکو از تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری آلکساندر کاپیتال نقل کرد که احتمال افزایش ۳۰ درصدی قیمت جهانی طلا وجود دارد. به گزارش سایت طلا، اسکاتی جورج تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری «آلکساندر کپیتال» در مصاحبه با کیتکو تاکید کرد: «طلا از ابتدای امسال تاکنون تحت‌تاثیر افزایش تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری به روند صعودی ادامه داده است. به نظر من این احتمال وجود دارد که قیمت جهانی طلا ۳۰ درصد دیگر نیز افزایش یابد. به‌نظر می‌رسد روند صعودی طلا تازه آغاز شده و اوضاع سیاسی و اقتصادی جهان می‌تواند موجب افزایش چشمگیر تقاضا برای این فلز گرانبها شود.» او افزود:‌ «من تعجب نخواهم کرد اگر قیمت جهانی طلا ۱۲۰ دلار دیگر افزایش یابد. هرچه نااطمینانی و نگرانی در جهان افزایش یابد این مساله به نفع قیمت طلا خواهد بود.» موسسه مالی سیتی ریسرچ نیز در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که افزایش ذخایر طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهان و افزایش فروش سکه طلا در بازار آمریکا می‌تواند موجب رشد بیشتر قیمت این فلز زرد شود. البته شورای جهانی طلا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که تولید طلا در سال ۲۰۱۶ نسبت به قبل تغییر چندانی نداشته است.