راه مقابله با  2ریسک

دنیای اقتصاد: وزیر امور اقتصادی و دارایی، از امکان پوشش دو ریسک در اقتصاد ایران صحبت به میان آورد. دسته اول، ریسک‌هایی بود که به‌واسطه اعمال تحریم‌ها، بر اقتصاد کشور سایه افکنده بود و به‌واسطه تلاش‌های دیپلماتیک، سایه آن در اقتصاد کمرنگ شده است. وی درخصوص احتمال بازگشت این ریسک، برجام را توافق بین‌المللی دانست که نقض آن از سوی یک کشور امکان‌پذیر نیست. طیب‌نیا دسته دوم ریسک‌ها را در سطح کسب‌و‌کار مطرح کرد که راه کاهش آن، توسعه صنعت بیمه در کشور است. او با بیان اینکه، پوشش ریسک نقش مهمی در افزایش ضریب تاب‌آوری اقتصاد ایفا می‌کند، یکی از شاخص‌های پیشرفت کشورها را ضریب نفوذ بیمه دانست.

علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در بیست و سومین همایش ملی بیمه و توسعه به صراحت از مراودات صنعت بیمه با سایر کشورها انتقاد کرد. او هدف از همکاری با بیمه‌گران خارجی را انتقال ریسک‌های موجود به کشورهای خارجی نمی‌داند؛ بلکه از نظر او این همکاری باید به جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران تبدیل شود.وزیراقتصاد با بیان اینکه حضور بیمه‌گران خارجی در ایران طی سال‌های گذشته تنها از طریق دفاتر ارتباطی بوده است، تاکید کرد: بیمه مرکزی باید با همکاری سندیکای بیمه‌گران ایران برای ورود بیمه‌های خارجی از طریق سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه، تاسیس شرکت یا راه‌اندازی شعب اقدام کند.وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه برجام یک توافق دوجانبه نیست که یک کشور بتواند آن را زیر پا بگذارد و نقض کند، تصریح کرد: تحمیل تحریم به ایران امکان‌پذیر نیست، در این راستا دولت با تلاش دیپلماتیک، یک ریسک مهم را از اقتصاد کشور دور کرده است.

طیب‌نیا تاکید کرد: ایران تمام تعهدات خود را در قبال برجام انجام داده و این اقدامات مورد تایید محافل مستقل و بین‌المللی است. وی اضافه کرد: انتظار آن است طرف‌های مذاکره به‌صورت کامل و صریح به تعهدات خود عمل کنند؛ چراکه هر گونه نقض تعهد، وجاهت آنان را در صحنه بین‌المللی خدشه‌دار خواهد کرد. وزیر اقتصاد با بیان اینکه تمام ریسک‌ها قابل پوشش نیستند و ما هم انتظار بیشتر از صنعت بیمه نداریم، افزود: دولت یازدهم یکی از تمرکز‌های خود را بر کاهش ریسک قرار داد و تعیین تکلیف پرونده هسته‌ای برای کاهش تکانه‌های خارجی بر اقتصاد در دستور کار قرار گرفت.طیب‌نیا با اشاره به اینکه متغیرهای اقتصادکلان شرایط مناسبی را برای صنعت بیمه فراهم می‌آورد،گفت: دولت تمام تلاش خود را در کنترل ریسک‌های عام به‌کار خواهد گرفت و جا دارد فعالان صنعت بیمه به افزایش تنوع ریسک‌های بیمه‌پذیر و فروش بیمه‌نامه‌های متنوع اهتمام ورزند.

مرزبندی بیمه خصوصی و دولتی

او با عنوان اینکه بیمه کشور بین تنها بیمه دولتی و بخش خصوصی تقسیم شده است گفت: طبق برنامه‌ریزی، ابتدا شرکت بیمه ایران، بیمه‌نامه‌های جدیدی را که با ریسک‌های بالاتری همراه هستند، پوشش می‌دهد و سپس بیمه‌های خصوصی دراین مسیرگام برمی‌دارند.وزیر اقتصاد در ادامه بر لزوم نوآوری و ارائه محصولات نوین از سوی شرکت‌های بیمه تاکید کرد و گفت: تمرکز بر نوآوری صرفا یک پیشنهاد نیست؛ بلکه یک ضرورت است که صنعت بیمه باید در دستور کار قرار دهد.طیب‌نیا ادامه داد: با مدیریت ریسک‌های عام از سوی دولت، حاکمیت و مردم از صنعت بیمه انتظار دارند برای تمامی ریسک‌های بیمه‌پذیر پوشش‌های مناسب بیمه‌ای ارائه دهد.وی در ادامه از حذف یا اصلاح عوارض مالیات برارزش افزوده بر صنعت بیمه خبر داد و گفت: تصمیم درخصوص لغو عوارض یا اصلاح آن و همچنین موارد هزینه کرد عوارض پرداختی در دستور کار است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه نحوه هزینه کرد عوارض دریافتی از صنعت بیمه برای کاهش تلفات و مرگ و میر مشخص نیست، از دستگاه‌‌های مربوطه خواستار ارائه گزارش شد. به گفته او، وضع عوارض مختلف با این هدف صورت گرفت که خسارات را کاهش داده و به صنعت بیمه کمک شود؛ قرار بود نقاط حادثه‌خیز رفع و بر رفتار رانندگان نظارت شود تا با کاهش تلفات، خسارات صنعت بیمه کاهش یابد.بر این اساس وزیر اقتصاد خواستار ارائه گزارش هزینه‌کرد این وجوه به دولت شد و افزود: در غیر این‌صورت باید در راستای لغو این عوارض اقدام شود.وزیر اقتصاد همچنین به فعالان صنعت بیمه مژده داد در لایحه جدید، صنعت بیمه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهد شد. او گفت: امیدواریم تصویب این لایحه نیز بتواند به فعالان صنعت بیمه نیز کمک کند.

شکاف تعهدات و خسارات

رئیس‌کل بیمه مرکزی در بیست و سومین همایش بیمه و توسعه از عوارض تحمیلی بر صنعت بیمه انتقاد کرد و در حضور نمایندگان مجلس و وزیر اقتصاد خواستار حذف عوارض ۱۴ درصدی صنعت بیمه و ارزان کردن بیمه برای مردم شد. به گفته او، با ادامه روند فعلی افزایش حق بیمه و تعهدات و عوارض در شخص ثالث، مردم قادر به خرید بیمه‌نامه نخواهند بود.عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته حق بیمه شخص ثالث ۵/ ۱۵ درصد رشد داشته درحالی‌که تعهدات جانی در این رشته با رشد ۵/ ۲۰ درصدی همراه بوده است، گفت: مفهوم کلی آن است که در حق بیمه تولیدی شخص‌ثالث ۵ درصد از خسارت عقب‌تر هستیم.همتی با اشاره به اینکه در سال‌جاری پیش‌بینی می‌شود رقم حق بیمه شخص‌ثالث‌به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد، گفت: با چنین وضعیتی در سال‌جاری ۲۵۰۰ میلیارد تومان از خسارت پرداختی عقب خواهیم بود.به گفته او، در تصمیم‌گیری درخصوص رشته ثالث عوامل و نهاد‌های مختلفی دخیل هستند؛ درحالی‌که با وجود کسری‌ها در حق بیمه، خسارت باید از سوی شرکت‌های بیمه پرداخت شود و در این راستا انتظار می‌رود دولت به صنعت بیمه نگاه اقتصادی- اجتماعی داشته باشد. وی با بیان اینکه عوارض پرداختی به چالش بزرگ در صنعت بیمه تبدیل شده است، گفت: میانگین عوارض پرداختی در صنعت ۱۴ درصد است، درحالی‌که شرکت‌های بیمه براساس ترازنامه‌های اعلامی بالغ‌بر ۳ درصد سود نشان داده‌اند و شرکت‌ها مالیات بر سود هم پرداخت می‌کنند.

9 میلیون وسیله نقلیه فاقد بیمه‌نامه

رئیس‌کل بیمه مرکزی اضافه کرد: امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان حق بیمه شخص ثالث خواهد بود و به این ترتیب ۲۵۰۰ میلیارد تومان تعهدات از خسارات عقب است.وی از دولت و قوه قضائیه درخواست کرد تا طرحی را برای دیه ارائه دهند زیرا مردم از اعطای حق‌بیمه عاجزند. به گفته او، هم‌اکنون ۹ میلیون دستگاه وسیله نقلیه فاقد بیمه‌نامه وجود دارد و هر سال، به آمار وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه افزوده می‌شود. رئیس‌کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، ظرفیت بالقوه صنعت بیمه در کشوررا ۱۷ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: اگر مطالبات را هم اضافه کنیم ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌شود که این ارقام زمینه مناسبی را برای سرمایه‌گذاری بیمه در بازار سرمایه فراهم می‌سازد و آینده این سرمایه‌گذاری روشن است.

همتی با بیان اینکه صنعت بیمه طی ۷ماهه گذشته ۱۷ میلیون فقره پرونده خسارت را پرداخت کرده است، گفت: بازار بیمه با سایر بازار‌ها تفاوت دارد و به‌خاطر تعهداتی که به مردم فروخته می‌شود بسیار حساس است و کنترل و نظارت بیشتری را می‌طلبد تا آسیبی به بیمه‌گذار وارد نشود و ثبات بازار بیمه در بلندمدت حفظ شود. در این همایش نمایندگان بیمه داخلی و نمایندگانی از بیمه‌های مونیخ‌ری آلمان، یو‌ای‌بی انگلستان، تویوتا تی‌اس‌یو ژاپن، ناسکوی فرانسه، ارگو آلمان، ازری آذربایجان و ار‌ام‌اس گروپ عمان شرکت داشتند.