نرخ دلار در قبال لیرترک همسو با رشد جهانی خود، روز جمعه از مرز ۴/ ۳ لیر فراتر رفت و این رشد خیره‌کننده اقتصاد ترکیه را که به‌شدت دلاریزه است، تحث‌تاثیر قرار داد. به گزارش «ایرنا»، این شرایط، بخش خصوصی ترکیه را که بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار بدهی دارد، به‌شدت نگران کرده است. نرخ دلار با این انتظار که در آمریکا در آینده نزدیک نرخ بهره‌ها را افزایش می‌دهد و همسو با تقویت دلار در بازارهای جهانی، جمعه به ۴۰۷۸/ ۳ رسید. نرخ یورو نیز در قبال لیرترک در بازار ارز ترکیه به ۶۰۹۰/ ۳ لیرترکیه رسید. نگرانی‌ها از فرآیند سیاست در ترکیه باعث شد که لیرترک در ردیف چهار پول ملی قرار گیرد که بیش از سایر پول‌های کشورها از نوسانات جهانی در قبال دلار تاثیر می‌پذیرد. نرخ دلار در برابر لیرترکیه در حالی به‌شدت افزایش یافت که «جنت یلن» رئیس بانک مرکزی آمریکا (Federal Reserve Board -FED)، دیروز گفت: در صورتی که داده‌های اشتغال در آمریکا به رشد در اشتغال و تورم اشاره کند، نرخ بهره‌ها به‌طور نسبی در کوتاه‌مدت می‌تواند افزایش یابد که این به مفهوم افزایش نرخ بهره‌ها در ماه دسامبر است.

از سوی دیگر بحث تغییر قانون اساسی برای حذف نخست‌وزیری و قرار گرفتن رئیس‌جمهوری در راس قوه مجریه، موضوع برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی و خطرات ژئوپلیتیک برای این کشور، شکنندگی لیرترکیه را افزایش می‌دهد.با این حال التهابات سیاسی در ترکیه به این موضوعات ختم نمی‌شود. دستگیری‌های گسترده علیه حزب مخالف دموکراتیک خلق‌ها، اعم از رهبران و نمایندگان این حزب در مجلس و برکناری شهرداران مناطق کردنشین و دستگیری روزنامه‌نگاران و تنش جدی با اتحادیه اروپا به‌عنوان اتحادیه‌ای که ترکیه بیش از ۵۰ درصد تجارت خود را با آن انجام می‌دهد، روند رو به کاهش در رشد اقتصادی و متوقف شدن اصلاحات ساختاری در اقتصاد به‌خاطر مشکلات و دغدغه‌های سیاسی و امنیتی فشرده دولت، فشار بر لیرترک را در قیاس با سایر پول‌های در حال رشد در قبال دلار،
افزایش می‌دهد.

انور ارکان محقق موسسه اف‌ایکس‌کاپیتال، به تارنمای خبری حریت گفته است: بانک مرکزی آمریکا همچنان نیم‌نگاهی به افزایش نرخ بهره‌ها دارد زیرا از این بیم دارد که پایین نگه‌داشتن نرخ بهره‌ها در طولانی‌مدت به شکل‌گیری حباب دارایی‌ها منجر شود؛ بنابراین افزایش نرخ بهره‌ها، موجب تقویت دلار خواهد شد. او گفت: نرخ بهره اوراق بهادار 10 ساله آمریکا با اظهارات یلن به حدود 50/ 2-20/ 2 رسید و این زمینه را برای رشد دلار در قبال ارزهای خارجی فراهم کرد و لیرترکیه نیز رکورد تازه ثبت کرد. کارشناسان می‌گویند با پیروزی دونالد ترامپ در آمریکا، چهار پول ملی بدترین عملکرد را در قبال دلار داشتند. در دوره 10 - 8 نوامبر لیرترکیه با 6/ 6 درصد افت در ردیف چهارمین پول ملی، بدترین عملکرد را در قبال دلار آمریکا داشت. پزوی‌مکزیک با 3/ 10 درصد افت در ردیف اول قرار گرفته است و پول آفریقای‌جنوبی با 84/ 8 درصد و پول ملی برزیل با 73/ 7 درصد در ردیف دوم و سوم قرار گرفته‌اند.