بازارهای جهان ملتهب می‌شوند

دنیای اقتصاد:‌ بازارهای جهانی روز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به انتظار و احتیاط گذراندند تا امروز چهارشنبه روز واکنش‌ها باشد. صبح سه‌شنبه، بورس‌های جهان با ادامه خوش‌بینی به پیروزی نامزد دموکرات رشد کردند، اما رشد آنها به علت تشدید حالت انتظاری محدود ماند. همزمان شاخص دلار که دوشنبه به‌شدت تقویت شده بود هم نوسان‌های شدیدی را تجربه نکرد. با این همه، افت اندک شاخص دلار در ساعات اولیه برگزاری انتخابات نشان می‌داد که پیروزی دونالد ترامپ هنوز یک احتمال واقعی است. اونس طلا نیز که در نخستین روز هفته میلادی ۲۳ دلار سقوط کرده بود، روز گذشته عمدتا در ابتدای محدوده ۱۲۸۰ دلار نوسان کرد. اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، رئیس بعدی «کاخ سفید» مشخص شده و بازارهای مختلف واکنش خود را به این خبر آغاز کرده‌اند، واکنش‌هایی که در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» مورد بررسی قرار خواهند گرفت. رویترز صبح سه‌شنبه در گزارشی نوشت: «بانک‌های بزرگ جهان مانند «مورگان استنلی»، «جی‌پی‌مورگان» و «گروه گلدمن ساکس» در انتظار التهاب بالقوه بازارهای مالی پس از انتخابات سه‌شنبه هستند.» این التهاب حتی در صورت پیروزی دموکرات‌ها نیز مشاهده خواهد شد؛ چراکه در آن صورت، کالاهایی چون طلا و ارزهایی چون فرانک سوئیس و ین ژاپن تحت‌فشار قرار خواهند گرفت.

دوشنبه امید

اونس طلا که هفته گذشته تحت‌تاثیر بهبود جایگاه ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی از مرز ۱۳۰۰ دلار عبور و تا قیمت ۱۳۰۴ دلار جهش کرده بود، دوشنبه این هفته تحت‌تاثیر رشد دوباره موقعیت هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌ها قرار گرفت. رئیس «اف‌بی‌آی» روز یکشنبه اعلام کرده بود که این نهاد در تحقیقات خود درباره پرونده ایمیل‌های کلینتون مورد مجرمانه‌ای پیدا نکرده است. این خبر روز دوشنبه بازارها را کاملا متاثر کرد.خبر خوب اف ب‌ آی برای کلینتون، بازارهای سهام را با جهش مواجه کرد. همچنین شاخص دلار با رشدی قابل توجه روبه‌رو شد. از آن سو، سرمایه‌های پناهگاه افت شدید تقاضا را تجربه کردند. طلا که یکی از مهم‌ترین پناهگاه‌های سرمایه داران است روز دوشنبه ۲۳ دلار از ارزش خود را از دست داد. علاوه‌بر کاهش تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن، رشد دلار هم بر فلز زرد فشار وارد کرد. رشد بازارهای سهام نیز بخشی از سرمایه‌های بازار فلزهای گرانبها را ربود. به این ترتیب در نخستین روز کاری هفته، رشد بهای نفت خام کمکی به طلا نکرد. نفت خام در این روز به دلیل پایان موقعیت فروش و شناسایی سود معامله‌گران،‌ فشار فروش هفته قبل از آن را موقتا به فراموشی سپرد. نفت جمعه هفته گذشته تحت‌تاثیر نگرانی از ادامه وفور عرضه و البته احتمال شکل گرفتن فضای ضدرشد در صورت ریاست‌جمهوری ترامپ، به کف ۳ماهه رفته بود.

روز انتخابات

کارزارهای انتخاباتی آمریکا که در ماه‌های گذشته به‌شدت درگیر حاشیه شده بودند بالاخره روز گذشته پایان گرفتند. سه‌شنبه آمریکایی‌ها پای صندوق‌های رای رفتند تا رئیس ۴ سال آینده این ابرقدرت سیاسی و بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را انتخاب کنند. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که هیلاری کلینتون پیروز انتخابات خواهد بود، اما نزدیکی آرای دو نامزد اصلی انتخابات در هفته قبل، پیروزی دونالد ترامپ را نیز محتمل نگه داشته است. به این ترتیب، بازارهای سهام که کلینتون را نامزد ادامه‌دهنده وضعیت موجود می‌دانند روز سه‌شنبه رشد محدودی را تجربه کردند. دیگر نشانه‌ای که نشان می‌داد پیروزی ترامپ هنوز یک احتمال واقعی است، افت اندک شاخص دلار در ساعات اولیه برگزاری انتخابات بود. البته از آن سو، رشد بهای نفت، معنی وارونه‌ای داشت. در این میان، معامله‌گران طلا بیشتر حالت انتظاری داشتند. اونس طلا که دوشنبه روی قیمت ۱۲۸۱ دلار ایستاده بود، سه‌شنبه را با قیمت ۱۲۸۳ دلار آغاز کرد و بعد به نوسان محدود رو آورد. البته با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی، دامنه نوسان‌ها افزایش یافت.اما بهایی که تا ساعت ۷:۴۰ سه‌شنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد همان ۱۲۸۳ دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید احتمالا قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده است.

آماده نوسان

بازارهای جهانی امروز را با نتیجه انتخابات جنجالی آمریکا آغاز می‌کنند. رویترز صبح سه‌شنبه در گزارشی نوشت: «بانک‌های بزرگ جهان مانند «مورگان استنلی»، «جی‌پی‌مورگان» و «گروه گلدمن ساکس» در انتظار التهاب بالقوه بازارهای مالی پس از انتخابات سه‌شنبه هستند.» اولین بازارهایی که به نتیجه انتخابات واکنش نشان خواهند داد، بازارهای آسیا خواهند بود که روز خود را با نام رئیس‌جمهور تازه آمریکا آغاز خواهند کرد. رای‌دهندگان آمریکایی سه‌شنبه چهل و چهار نفر از نمایندگان مجلس سنا را هم انتخاب کردند و از این رو انتخابات روز گذشته اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مجلس سنا یکصد کرسی دارد و انتخابات سه‌شنبه برای ترکیب نهایی این مجلس قدرتمند حیاتی است. به گزارش بی‌بی‌سی، نتیجه انتخابات ۸ نوامبر مجلس سنا بر توانایی رئیس‌جمهور آینده در پیش بردن برنامه هایش تاثیر بسیار زیادی دارد. جمهوری‌خواهان در حال حاضر اکثر کرسی‌های مجلس سنا را در اختیار دارند. علاوه‌بر این سرنوشت تمام کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا که ۴۳۵ کرسی دارد هم روز گذشته مشخص شد که البته پوشش آن در این گزارش ممکن نبود. رای‌دهندگان فرمانداران ۱۲ ایالت را هم سه‌شنبه انتخاب کردند.