دنیای اقتصاد: طلای جهانی که هفته را با نوسانات محدود آغاز کرده بود، در آستانه اعلام نتایج تصمیمات بانک‌های مرکزی آمریکا و ژاپن با افزایش نوسانات مواجه شد. قیمت طلا که در پایان روز سه‌شنبه روی ۱۳۱۵ دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه را با یک جهش ناگهانی آغاز کرد. اما بعد از یک شروع امیدوار کننده، ناگهان تا قیمت ۱۳۱۱ دلار سقوط کرد. نوسانات بازار به اینجا ختم نشد و فلز زرد در عرض ۳ ساعت، با افزایشی ۱۱ دلاری به ۱۳۲۲ دلار رسید. اونس طلا ساعت ۱۸:۳۰ بعدازظهر روی قیمت ۱۳۲۶ دلار ایستاد. اگرچه، هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید به دلیل پرنوسانی بازارها ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی این روز رقم خورده باشد.

سه‌شنبه ثبات

سه‌شنبه روز نسبتا با ثباتی برای فلزهای گرانبها بود. با توجه به اینکه در این روز معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار در انتظار خروجی جلسات بانک‌های مرکزی آمریکا و ژاپن نشسته بودند، بازارهای طلا و نقره تغییرات چندانی را تجربه نکردند. اونس طلا که در پایان روز دوشنبه قیمت پایانی ۱۳۱۴ دلار داشت، در پایان روز سه‌شنبه با اندکی افزایش روی قیمت ۱۳۱۵ دلار ایستاد. همچنین هر اونس نقره روز سه‌شنبه را با قیمت ۲/ ۱۹ دلار شروع و با قیمت ۱۸/ ۱۹ به پایان رساند. ارزش شاخص دلار نیز که روز دوشنبه با کاهش مواجه شده بود، روز سه‌شنبه با افزایش ۲/ ۰ واحدی، روی ۰۱/ ۹۶ ایستاد. به‌علاوه قیمت نفت خام با توجه به ناامیدی در نتیجه‌بخش بودن جلسات اعضای اوپک برای کاهش تولیداتشان و تلاش روسیه برای افزایش قیمت آن، اندکی افت داشت. با توجه به اینکه ناظران بازار احتمال افزایش نرخ بهره توسط کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در جلسه روز چهارشنبه را کم می‌دانند و از نظرشان بانک مرکزی افزایش نرخ بهره را تا ماه دسامبر به تعویق خواهد انداخت، شاید بتوان یکی از دلایل روند مشابه دلار و طلا در روز سه‌شنبه را، همین کاهش احتمال افزایش نرخ بهره توسط کمیته بازار آزاد دانست.

چهارشنبه پرنوسان

طلا بعد از اینکه این هفته را با آرامشی نسبی آغاز کرد، روز چهارشنبه در آستانه اعلام نتایج سیاست‌های پولی‌ بانک‌های مرکزی ژاپن و آمریکا، پرنوسان ظاهر شد. اونس طلا روز چهارشنبه را با جهشی دو دلاری نسبت به روز قبل آغاز کرد، اما در ادامه در ساعت ۸:۳۰صبح، با سقوطی ناگهانی و ۷ دلاری، روی قیمت ۱۳۱۱ دلار ایستاد. روز پرنوسان فلز زرد به اینجا ختم نشد و در عرض سه ساعت این فلز گرانبها در حوالی ساعت ۱۱:۳۰ با افزایشی ۱۱ دلاری قیمت ۱۳۲۲ دلار را تجربه کرد. در ادامه روند افزایشی فلز زرد ادامه یافت و در ساعت ۱۷ قیمت آن به ۱۳۲۴ دلار رسید. شاخص دلار آمریکا نیز از نوسانات ناشی از نااطمینانی به‌وجود آمده در آستانه اعلام نتایج سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی ژاپن و آمریکا بی‌نصیب نماند. شاخص دلار که سه‌شنبه نسبتا آرام با روندی صعودی را تجربه کرد، روز چهارشنبه را با جهش در ارزش آغاز کرد، اما در ادامه کاهشی شدید داشت و در ساعت۱۷ روی ۸۶/ ۹۵ ایستاد. همچنین قیمت نفت خام بعد از اینکه در روز سه‌شنبه پایین‌ترین قیمت سه‌ هفته گذشته خود را تجربه کرد، روز چهارشنبه را با افزایش قیمت آغاز کرد. به این ترتیب، افزایش قیمت نفت نیز به طلا کمک کرد.

نتایج جلسه بانک مرکزی ژاپن

بانک مرکزی ژاپن برای تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های پولی جدید خود، روز سه‌شنبه جلسه‌ای را ترتیب داد. این بانک صبح روز چهارشنبه تصمیمات اتخاذی را اعلام کرد. براساس بیانیه این بانک، نرخ‌ بهره در ژاپن بدون تغییر و در نرخ متنی ۱/ ۰ نگه داشته‌ خواهد شد. بر این اساس و با ثابت ماندن نرخ بهره در ژاپن، چشم‌انداز بازارها به خصوص بازارهای سهام، اندکی بهبود یافت. معرفی کنترل‌ منحنی‌ بازده، حذف دامنه وسیعی از سررسیدهای اوراق قرضه خریداری شده توسط دولت و تعدیل در پایه پولی هدف‌گذاری شده از دیگر نکات این بیانیه بود. براساس برنامه کنترل منحنی بازده، بازدهی بلندمدت در نرخ صفر درصد نگه داشته خواهد شد. بعد از اعلام نتایج جلسه بانک مرکزی ژاپن، بازارهای جهانی به سرعت به آن واکنش نشان دادند. شاخص‌ها در بازارهای سهام، در صبح روز چهارشنبه و بعد از انتشار نتایج جلسه بانک مرکزی ژاپن، عددهای بالاتری را ثبت کردند. برای مثال بورس سهام ژاپن، نیکی، بعد از این بیانیه با ۹/ ۱ درصد رشد بسته شد. همچنین بعد از اینکه سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش نرخ تورم در این کشور از طریق سیاست‌های جدید بانک مرکزی مردد شدند، ارزش ین ژاپن اندکی کاهش یافت.

پس از اعلام نتایج جلسه بانک مرکزی ژاپن، تمام نگاه‌ها به خروجی جلسه چهارشنبه شب کمیته بازار آزاد فدرال رزرو دوخته شده است. بیانیه‌های منتشره طی ماه گذشته توسط مقامات ارشد بانک مرکزی آمریکا، موجب ایجاد گمانه‌زنی در بازارهای مالی و کالاها شده است. براساس گزارش سایت اینوستینگ، احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه روز چهارشنبه ۱۵ درصد و احتمال افزایش نرخ در ماه دسامبر ۶۰ درصد برآورد می‌شود؛ بنابراین بازارها ممکن است با اعلام نتایج جلسه کمیته بازار آزاد دیگر مانند قبل غافلگیر نشوند و زمانی که نرخ بهره افزایش می‌یابد، شاهد نوسانات شدید در بازارها نباشیم. مشروح نوسانات بازار، پس از بیانیه فدرال رزرو را می توانید در گزارش روز شنبه «دنیای اقتصاد» بخوانید.