گروه بنگاه‌ها: به گفته رئیس کل بیمه مرکزی ایران، در قانون جدید بیمه شخص ثالث که به تازگی ابلاغ شده است ۸ درصد بیمه‌های دریافتی به صندوق خسارت بدنی تعلق دارد و دیگر هیچ زندانی به‌خاطر ناتوانی در پرداخت دیه نخواهیم داشت.

عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: براساس قانون جدید بیمه شخص ثالث در صورتی که دوره مجاز بیمه‌نامه گذشته باشد با توجه به قانون یوم‌الادا بودن دیه، تفاوت دیه از منابع صندوق خسارت بدنی پرداخت می‌شود. رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت پرونده خسارت آتش‌سوزی پتروشیمی ‌بوعلی گفت: برآورد اولیه خسارت وارده به پتروشیمی‌بوعلی ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار بوده است و در برآورد نهایی هم بیشتر نخواهد شد. عبدالناصر همتی افزود: اصلی‌ترین خسارت وارد شده به شرکت‌های پتروشیمی‌ در پتروشیمی‌بوعلی بود و بقیه خسارت‌ها خیلی بزرگ نبوده است. وی گفت: باید بررسی‌ها کامل و پول پرداخت شود تا این شرکت‌ها، خسارت خود را جبران کنند.

همتی افزود: اگر شرکت‌های پتروشیمی ‌پول به شکل علی‌الحساب بخواهند شرکت‌های بیمه حاضر به پرداخت هستند، اما برای پرداخت خسارت نهایی باید تمامی ‌حواشی در نظر گرفته شود چون خسارت عادی نیست. وی گفت: پرداخت خسارت از طریق شرکت بیمه ایران و کنسرسیومی‌ از هفت شرکت بیمه‌ای است که اگر کافی نباشد بیمه مرکزی نیز کمک خواهد کرد. رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به ماده ۱۰ قانون بیمه گفت: طبق این ماده قانون بیمه وقتی خسارتی وارد می‌شود شرکت بیمه‌ای به‌صورت نسبی خسارت پرداخت می‌کند و اگر یک واحد نفتی ۱۰۰ واحد ارزش دارد و متولیان امر فقط ۵۰ واحد آن را بیمه کرده باشند در صورت وقوع حادثه اگر نصف مجموعه خسارت ببیند فقط ۲۵ واحد خسارت دریافت خواهد کرد که به ضرر شرکت پتروشیمی ‌است.

وی افزود: ما به شرکت‌های پتروشیمی ‌فشار نمی‌آوریم که همه دارایی‌های خود را بیمه کنند، ولی این اتفاق باید در آینده بیفتد به‌ویژه برای شرکت‌هایی که سهامدار دارند و بخش‌هایی که زیرنظر دولت هستند. همتی گفت: امیدواریم به‌تدریج تعهدات سرمایه‌ای واحدهایی که بیمه می‌شوند معادل ارزش واقعی جایگزینش باشد. وی درخصوص جلسه وزیر نفت و برخی از مدیران عامل بیمه اظهار کرد: یکی از راه‌های بالابردن ایمنی در شرکت‌ها و تاسیسات نفت و گاز و پتروشیمی‌، کاهش و مدیریت ریسک از طریق بیمه‌ها است و باید مد نظر باشد. رئیس کل بیمه مرکزی گفت: برای حفاظت از این سرمایه‌ها باید ضریب ایمنی بالا برود، با توجه به اینکه قبلا ارتباطات خارجی داشتیم و شرکت‌های بیمه‌ای بین‌المللی در این واحدهای نفتی حضور داشتند، حساسیت بالایی روی ضریب ریسک واحدهای موجود بود و ما از این به بعد نیز با تشکیل کمیته‌هایی برای بررسی ریسک این شرکت‌های نفتی و تعیین حق بیمه، بررسی‌های اولیه را انجام خواهیم داد.