گروه بازار پول:‌ بهای اونس طلا در آخرین هفته کامل ماه آگوست ۵/ ۱ درصد سقوط کرد. فلز زرد در هفته گذشته و به‌ویژه در روز جمعه تحت فشار موضع‌گیری مقام‌های فدرال رزرو آمریکا قرار گرفت تا ظرف ۵ روز کاری از قیمت ۱۳۴۱ به ۱۳۲۰ دلار سقوط کند. از ابتدای هفته کاری گذشته این تصور وجود داشت که جنت یلن، رئیس فدرال رزرو در نشست ۲۰۱۶ «جکسون هول» به تقویت احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا اشاره خواهد کرد. فشاری که به این ترتیب از روز دوشنبه آغاز شد عصر جمعه به اوج خود رسید و اونس را به کف تقریبا یک‌ماهه برد.

اونس طلا روز دوشنبه تا قیمت ۱۳۳۱ دلار هم افت کرد اما در نهایت با ۵ دلار کاهش نسبت به قیمت نهایی هفته پیش از آن به بهای ۱۳۳۶ دلار رسید. نخستین روز کاری هفته، همزمان با فشار کاهشی ناشی از صحبت‌های روز یکشنبه یک مقام ارشد فدرال رزرو، عوامل خارجی نیز به ضرر طلا عمل می‌کردند. استنلی فیشر روز یکشنبه گفته بود نباید برای افزایش نرخ‌های بهره بیش از اندازه صبر کرد. (او در نشست جکسون هول، سپتامبر را زمان مناسب برای انقباض دوباره پولی اعلام کرد.) این مواضع باعث رشد شاخص دلار و افت طلا شد. همزمان، افت بهای نفت خام نیز به ضرر طلا عمل کرد.

اونس روز سه‌شنبه ثبات تقریبی قیمت نهایی را تجربه کرد. قیمت نهایی دومین روز کاری هفته ۱۳۳۷ دلار بود. اونس طلا بیشتر مقاطع روز سه‌شنبه را میان قیمت‌های ۱۳۳۵ و ۱۳۴۵ دلار نوسان کرد، اما در نهایت یک دلار رشد کرد. آنچه سه‌شنبه به فلز زرد کمک کرد، توقف موقعیت فروش و شناسایی سود معامله‌گران بود. در این روز همزمان با افت شاخص دلار، بهای نفت خام هم افزایش یافت. اما چهارشنبه روز سقوط اونس تا قیمت ۱۳۲۴ دلار بود. سقوط ۱۳ دلاری روز سوم تحت‌تاثیر فروش فنی و عوامل کاهشی خارجی بود و اونس را به کف یک ماهه برد. در این روز همزمان با رشد شاخص دلار، بهای نفت خام هم افت کرد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به ضرر فلز زرد کار کرده باشند. اونس در روز چهارم ۲ دلار دیگر افت کرد تا قیمت نهایی پنج‌شنبه، ۱۳۲۲ دلار باشد. حالت انتظاری بازار در این روز تشدید شد تا بازارها نوسان‌های کمتری را تجربه کنند. با توجه به شروع نشست جکسون هول از روز پنج‌شنبه، وضعیت بازارها در این روز عجیب نبود. فروش فنی در این روز نیز ادامه داشت، اما عصبی بودن بازار در انتظار سخنرانی یلن مشهودتر بود. روز پنج‌شنبه شاخص دلار شاهد تعدیل روند خود بود تا افت ارزش پول آمریکا به طلا کمک کند. حتی بهای نفت خام نیز در این روز با رشد خود به کمک فلز زرد آمد، اما سطح حمایتی طلا در کف یک ماهه، کمکی فنی برای معامله‌گران فراهم کرد تا از ادامه افت طلا جلوگیری شود.

اگر روند ۴ روز ابتدایی هفته و حمایت مرز ۱۳۲۰ دلار از اونس در کار نبود، طلا روز جمعه سقوط بیشتری را تجربه می‌کرد. اونس صبح جمعه تحت‌تاثیر افت ارزش دلار رشد کرد، اما بعد از انتشار سخنان جنت یلن،‌ با سقوط مواجه شد. وقتی یلن گفت که احتمال افزایش نرخ‌های بهره تقویت شده‌ است‌ اونس دچار سقوط شد. بعد که او به‌تدریجی بودن انقباض پولی اشاره کرد، اونس تا قیمت ۱۳۴۱ دلار پرواز کرد؛ اما در نهایت کلیات صحبت‌های او حامی انقباض پولی در نظر گرفته شد تا اونس روی قیمت ۱۳۲۰ دلار بایستد. اما آیا روند آخر آگوست به ابتدای سپتامبر منتقل می‌شود؟ برای آگاهی از جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت درباره روند بهای طلا، گزارش فردای «دنیای اقتصاد» را بخوانید.

سقوط 5/ 1 درصدی اونس