گروه بازار پول: اونس طلا که روز دوشنبه با تمرکز بر بازگشت آرامش نسبی به ترکیه با افت روبه‌رو شده بود، صبح سه‌شنبه تحت‌تاثیر توقف رشد بازارهای سهام با افزایش روبه‌رو شد. فلز زرد در حالی این روزها در محدوده‌های زیر مرز ۱۳۵۰ دلار نوسان می‌کند که بازار به «روزهای سگی» نزدیک می‌شود، روزهای نیمه دوم تابستان که معاملات فلزهای گرانبها به شدت کاهش می‌یابد. با این همه، چشم‌انداز فنی و بنیادی طلا همچنان خوب است، تا حدی که از اوج‌گیری قیمت‌ها تا کانال‌های ۱۴۰۰ یا ۱۵۰۰ دلار هم در آینده دور صحبت می‌شود.

در نخستین روز کاری هفته، اونس طلا با ۹ دلار کاهش به قیمت ۱۳۲۸ دلار رسید و گرچه روز گذشته را با همین قیمت آغاز کرد، در ادامه روز رو به رشد گذاشت. البته عوامل کاهشی در برخی مقاطع روند بهای فلز زرد را کاهشی کردند. قیمتی که تا ساعت ۷ عصر سه‌شنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد ۱۳۳۱ دلار بود، اما هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

تعدیل کاهشی

پایگاه اینترنتی کیتکو، بازار روز دوشنبه را به لحاظ حجم معاملات، آرام توصیف کرد. کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه نوشت که معامله‌گران در این روز با داده‌های بنیادین تازه‌ای روبه‌رو نبودند تا بازار حالت انتظاری به خود بگیرد. هیچ یک از اقتصادهای عمده جهان در این روز داده مهمی منتشر نکردند که بتواند بازار فلزهای گرانبها را تحت‌تاثیر قرار دهد. با این همه، در این روز اونس پس از آنکه تحت‌فشار سودگیری برخی از معامله‌گران قرار گرفت، از پوشش کوتاه‌مدت در معاملات آتی و شناسایی سود در معاملات نقدی متاثر شد. طلا در ابتدای هفته کاری جدید هم با خریدهای مربوط به سرمایه امن مواجه بود، با این همه ادامه رشد بازارهای سهام، اثر خرید طلا به عنوان سرمایه امن را تا اندازه‌ای خنثی کرد.

عمده بازارهای سهام جهان در روز دوشنبه تقویت شدند. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» آمریکا در این روز به رکورد تازه‌ای نزدیک شد. رشد بورس‌ها در روز دوشنبه و هفته گذشته مربوط به فاصله گرفتن بازارها از «برگزیت»، تشدید احتمال انبساطی‌تر شدن سیاست پولی بیشتر بانک‌های مرکزی و محتمل نبودن انقباضی‌تر شدن سیاست پولی فدرال رزرو آمریکا است. البته روز دوشنبه، اولین روز کاری پس از پایان جریان‌های وابسته به کودتای نافرجام ترکیه، شاخص‌های سهام به مسلط شدن دوباره دولت «عدالت و توسعه» بر امور نیز واکنش نشان دادند. روز دوشنبه، افت شاخص دلار به نفع طلا عمل کرد، اما افت بهای نفت خام باعث فشار بر فلز زرد شد. درهرحال،‌ روند روز دوشنبه، ادامه روند تعدیل هفته پیش از آن بود.

تعدیل افزایشی

اونس روز سه‌شنبه را در دوقدمی مرز ۱۳۳۰ دلار آغاز کرد اما خیلی زود رو به رشد گذاشت. در حالی که صبح روز گذشته نیز رشد شاخص دلار به ضرر طلا عمل می‌کرد، توقف رشد شاخص‌های بورسی توانست بهای اونس را بالا ببرد.اونس همچنین تلاش می‌کرد افت حدودا ۱۰ دلاری روز دوشنبه را تعدیل کند. افت بورس‌های جهان در روز سه‌شنبه، دومین روز افت آنها در ۹ روز گذشته بود تا دلیل افت ۲ درصدی طلا در هفته گذشته بیشتر آشکار شود. توقف روند رشد بازارهای سهام در روز گذشته عمدتا ناشی از ادامه افت بهای نفت خام و تاثیر گرفتن شاخص اعتماد کسب و کار آلمان از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود. تعدیل فنی نیز تا حدی موثر بود. با وجود این، احتمال انبساطی‌تر شدن سیاست‌های پولی بیشتر بانک‌های مرکزی جهان، همچنان مورد توجه معامله‌گران بود.

چالش‌های موجود در اقتصاد جهان، از جمله کاهش رشد اقتصاد چین، احیای بسیار ضعیف در اروپا و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث شده بسیاری از کارشناسان انتظار داشته باشند که بانک‌های مرکزی مهم جهان نرخ‌های بهره خود را بیش از این پایین ببرند. روز گذشته،‌ دلار استرالیا و نیوزیلند تحت‌تاثیر همین گمانه‌زنی‌ها با افت ارزش روبه‌رو شدند. روز سه‌شنبه دلار استرالیا به کمترین نرخ برابری خود مقابل دلار در ۱۱ روز گذشته رسید. دلار نیوزیلند هم کف ۳ هفته‌ای را تجربه کرد. معامله‌گران بازار ارز معتقدند که بانک‌های مرکزی این دو کشور اوایل ماه آینده میلادی نرخ‌های بهره را کاهش خواهند داد.

وقت خرید؟

اونس با آنکه از اوج حدودا ۲ ساله ۱۳۷۵ دلاری پایین آمده، همچنان با احتمال رشد قابل توجه روبه‌رو است. برگزیت، تعویق افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا و دیگر چالش‌های موجود، امید به رشد بیشتر کالایی که تا این مقطع از سال میلادی حدود ۲۵ درصد رشد کرده را افزایش داده است. یکی از مسائلی که می‌تواند خرید طلا را افزایش دهد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است که هیچ یک از نامزدهای اصلی آن اطمینانی برای احیای کامل بزرگ‌ترین اقتصاد جهان ایجاد نکرده‌اند. گروه سرمایه‌گذاری «دی‌بی‌اس» در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده که قیمت جهانی هر اونس طلا تحت‌تاثیر پایین بودن نرخ بهره و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به بیش از ۱۵۰۰ دلار افزایش خواهد یافت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ، گروه سرمایه‌گذاری دی‌بی‌اس به سرمایه‌گذاران بین‌المللی توصیه کرد که با توجه به افت نسبی قیمت طلا در روزهای اخیر بار دیگر برای خرید اقدام کنند، چرا که قیمت طلا در شرایط کنونی تحت‌تاثیر پایین بودن نرخ بهره در اقتصادهای توسعه‌یافته و صنعتی و همچنین در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با افزایش روبه‌رو خواهد شد.گزارش تحلیلگران گروه سرمایه‌گذاری دی‌بی‌اس می‌افزاید: «طلا از سال ۱۹۷۰ تاکنون با ۴ جهش چشمگیر روبه‌رو شده است و این هم یکی دیگر از آن جهش‌ها خواهد بود. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ۸ نوامبر ۲۰۱۶ میلادی موجب نااطمینانی‌های سیاسی زیادی شده و بازارهای بین‌المللی هنوز نتوانسته است خود را با این شرایط جدید وفق دهد.» بانک آمریکایی مریل لینچ هفته گذشته پیش‌بینی کرد که قیمت هر اونس طلا در ۱۲ ماه آینده به بیش از ۱۵۰۰ دلار خواهد رسید.

این پیش‌بینی عجیب نیست؛ چراکه بعید به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی به خصوص پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره عجله‌ای داشته باشد. از سوی دیگر، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار است بین هیلاری کلینتون از حزب دموکرات و دونالد ترامپ جمهوریخواه برگزار شود که هر دو جنجال‌ساز بوده‌اند. گرچه نظرسنجی‌ها از پیشتازی ناچیز کلینتون حکایت دارد، ولی هر دو نامزد انتخابات در بین مردم آمریکا چندان محبوب نیستند. فرانسیسکو بلانچ تحلیلگر ارشد بانک مریل لینچ در این باره می‌گوید: «در هفته‌های آینده، مناظره‌های انتخاباتی در آمریکا به اوج خواهد رسید و این مساله به نفع قیمت طلا خواهد بود. به‌نظر می‌رسد کاهش قیمت طلا به ۱۳۰۰ تا ۱۲۹۶ دلار بهترین فرصت برای خرید خواهد بود.»