گروه بازار پول: جدیدترین گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به ۹ بهمن‌ماه سال جاری نشان می‌دهد که از یازده گروه مواد خوراکی تورم نقطه‌به‌نقطه در ۶ گروه دو رقمی بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، تورم نقطه‌به‌نقطه ۲ گروه بالای ۱۰ درصد ثبت شده بود. این موضوع نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر، نوسان قیمتی مواد خوراکی کمی رشد کرده که در صورت تداوم می‌تواند اثر منفی در حرکت شاخص بهای مصرف‌کننده داشته باشد. گزارش خرده‌فروشی از یازده گروه خوراکی تشکیل شده و به‌صورت هفتگی منتشر می‌شود.

نوسان هفتگی در دو گروه

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی‌ها در این هفته نشان می‌دهد که تورم هفتگی ۷ گروه از ۱۱ گروه اصلی خوراکی‌ها زیر یک درصد قرار دارند. در این مجموعه ۷ تایی تورم دو گروه منفی و دو گروه بدون تغییر یا صفر وجود دارد که نشان می‌دهد در هفته اول بهمن‌ماه با نوسان زیادی در اقلام خوراکی روبه‌رو نیستیم؛ اما چیزی که در ثبات این گروه ۱۱ تایی می‌تواند مانند عاملی فزاینده نوسان‌زا عمل کند تورم دو گروه گوشت مرغ و سبزی‌های تازه باشد، درحالی‌که اکثر گروه‌های خوراکی، این هفته را بدون نوسان پشت‌سرگذاشته‌اند، این دو گروه رفتار متفاوتی نسبت به سایرین و در دو جهت متفاوت داشته‌اند. گوشت مرغ در این هفته با افزایش ۶/ ۱۸ درصدی و گروه سبزی‌ها با تورم منفی ۵/ ۱۰ درصد بیشترین و کمترین تغییرات را به نام خود ثبت کرده‌اند.


تغییر رفتار در گوشت مرغ

گزارش‌های بانک مرکزی از هفته‌های گذشته نشان می‌دهد گوشت مرغ بعد از چند ماه پیاپی افت قیمت در این هفته یکباره افزایش 18 درصدی را تجربه کرد؛ افزایشی که نوسان بالای آن بر نرخ تورم ماهانه این گروه تاثیر گذاشت و این شاخص ماهانه را هم تا سطح 7/ 11 درصد افزایش داد. نرخ تورم ماهانه گوشت مرغ در هفته آخر دی ماه منفی 5/ 8 درصد بود و با نگاهی به آمار سه ماه گذشته (مهر،آبان و آذر) این گروه نشان می‌دهد دی چهارمین ماه پیاپی سقوط این کالای خوراکی بود. هر 3 ماه پاییز را گوشت مرغ با تورم منفی گذراند و در اولین ماه زمستان هم با شتابی بیشتر به سمت پایین فرود آمد، به‌طوری که در هفته منتهی به دوم بهمن هم نسبت به هفته قبل از آن شاهد تورم منفی 8/ 1 درصد آن بودیم. یکی از مسوولان در گفت‌وگو با «خبرگزاری تسنیم» درخصوص این موضوع گفت: «ستاد تنظیم بازار در سال‌های گذشته و با توجه به مشکلات ناشی از واردات نهاده‌های طیور و افزایش قیمت مقطعی ذرت و سویا در بازار مصرف، اجازه افزایش قیمت هر کیلوگرم مرغ را تا 7 هزار تومان با در نظر گرفتن شرایط خاص یاد شده، داده بود.» قیمت سبزی‌های تازه در هفته‌های گذشته به‌صورت مداوم روندی کاهشی را در پیش گرفته و در این هفته نیز به این روند ادامه داده است. براساس این گزارش، شدت افت قیمت سبزیجات که آن را در کف قیمتی این گروه 11 تایی قرار داده است (منفی 1/ 10 درصدی هفتگی و منفی 3/ 21 درصدی ماهانه) می‌تواند بر شاخص کل قیمت مصرف‌کننده و تورم کل تاثیر بگذارد. افت تقریبا 40 درصدی قیمت گوجه فرنگی و 26 درصدی سیب زمینی در یک ماه تاثیر بسزایی در پایین آمدن شدید این گروه غذایی داشته است.گوجه فرنگی ماه قبل در میوه فروشی‌ها به قیمت حدود 5 هزار تومان عرضه می‌شد، اما در هفته جاری قیمت این کالا در هر کیلو به 2 هزار و500 تومان رسید. سیب زمینی هم از کیلویی 2 هزارو 700 تومان به حدود هزار و 500 تومان رسید.


کاهش نوسان تخم‌مرغ

گروه تخم‌مرغ نیز که هفته گذشته بیشترین افزایش قیمت (۳/ ۸ درصد) را نسبت به بقیه گروه‌های خوراکی تجربه کرده بود، این هفته با نوسان کمتری (۰/ ۳ درصد) مواجه شد. این موضوع به این دلیل حائز اهمیت است که این کالای خوراکی هفته‌های پیش از آن هم روندی افزایشی را طی کرده بود به‌طوری که در آمار هفته گذشته بانک مرکزی تورم ماهانه ۲/ ۱۳ درصدی و در گزارش جدید بانک مرکزی تورم ماهانه ۴/ ۱۳ درصد را پشت‌سر می‌گذارد. شاخص تورم ماهانه تغییرات قیمت یک هفته نسبت به هفته مشابه ماه قبلی را نشان می‌دهد. در گزارش خرده‌فروشی هفته منتهی به ۹ بهمن تورم ماهانه تخم‌مرغ و بعد از آن گوشت مرغ با ۷/ ۱۱ درصد بیشترین مقدار را در بین تمام گروه ثبت کرده‌اند. بیشترین افت قیمت هم در این شاخص را سبزی‌های تازه با منفی ۳/ ۲۱ پشت‌سر گذاشته است.تورم ماهانه سه گروه میوه، سبزی و روغن منفی و ۳ گروه لبنیات،حبوب و گوشت قرمز در فاصله بین صفر تا ۳ قرار دارند و در نهایت ۳ گروه دیگر (چای، قند و برنج) بین تورم ۶ تا ۸ جای گرفته‌اند.


تغییر روند در تورم نقطه‌به‌نقطه

یکی دیگر از آمارهای بانک مرکزی در گزارش خرده‌فروشی تغییرات تورم نقطه‌به‌نقطه است. این شاخص، تغییر قیمتی را در یک هفته مشخص از سال نسبت به مدت مشابه سال قبل در نظر می‌گیرد. در هفته منتهی به 9 بهمن‌ماه تورم نقطه‌به‌نقطه 6 گروه خوراکی دو رقمی شده‌اند در حالی که تنها تورم نقطه‌به‌نقطه دو گروه در مدت مشابه سال قبل دو رقمی بوده و باقی گروه زیر 10 درصد نوسان می‌کردند. در هفته مورد بررسی سال جاری تورم نقطه‌به‌نقطه سالانه 6 گروه تخم‌مرغ، برنج، حبوب، گوشت قرمز، قندوشکر و چای دو رقمی شدند. این افزایش در 3 گروه تخم‌مرغ،حبوب و قندوشکر به ترتیب 31،29 و 6/ 18 درصد بوده‌اند که نشان دهنده بالا رفتن این شاخص در هفته نخست بهمن‌ماه است. این در حالی است که تورم نقطه‌به‌نقطه در مدت مشابه سال قبل در سطح کمتری قرار داشت و 2 گروه لبنیات و میوه‌های تازه تورم 11 و 2/ 57 درصدی را پشت‌سرمی گذاشت، البته رقم بالای تورم میوه‌ها به‌دلیل نوسان فصلی بود که در گزارش‌های بعدی کمی تعدیل شد. به‌نظر می‌رسد که این روند می‌تواند کمی روند تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در شاخص بهای کل مصرف‌کننده را تحت تاثیر قرار دهد. در ماه‌های اخیر همواره پایین بودن نرخ تورم خوراکی، یک فشار منفی در تورم کل ایجاد می‌کرد. این موضوع با کاهش قیمت جهانی مواد خوراکی و کنترل نوسان نرخ ارز پیگیری می‌شد، اما در گزارش جدید خرده‌فروشی روند خوراکی‌ها کمی افزایشی گزارش شده است که می‌تواند بر شاخص کل تورم نیز اثر متفاوتی داشته باشد.

افزایش کم دامنه در تورم خوراکی‌ها