دروازه ورود به بازارهای جهانی
مزایا و امتیازات موجود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از جمله معافیت‏ مالیاتی، سبب رفع محدودیت اقتصادی موجود در کشورهای در حال توسعه شده که در جذب سرمایه‏گذاران خارجی در این مناطق تاثیرگذار است.
در حال حاضر مناطق آزاد زیادی در کشورهای مختلف فعالیت دارند که به‌عنوان ابزاری برای جذب سرمایه‏گذاری خارجی، افزایش اشتغال، تقویت صادرات و رشد اقتصادی و در نهایت انتقال تکنولوژی و دانش شناخته می‏شوند. با کارکردهایی که این مناطق دارند در واقع دروازه ورود کشورها به بازارهای جهانی هستند. اگر می‏خواهیم با برداشته شدن تحریم‏ها حضور خود را در بازارهای جهانی تقویت کنیم، راه آن از طریق مناطق آزاد و ویژه است. زیرا لازمه دوران پساتحریم ورود به بازارهای جهانی از یکسو و نیز زمینه‏سازی برای حضور سرمایه‏گذاران خارجی است که مناطق آزاد و ویژه قابلیت‏های بالایی در این امور دارند. این رویکرد می‏تواند فرصت‏های زیادی را ایجاد کند که اگر مدیریت صحیح را شاهد باشد در نهایت به ایجاد اشتغال پایدار و رشد و رونق اقتصادی می‏انجامد. نبود محدودیت‏های قانونی در مناطق آزاد و ویژه که ماورای قوانین داخلی کشور به‌خصوص در مورد معافیت‏های مالیاتی و ارزش افزوده است بهترین راهکار را برای برون‌رفت اقتصادی فراهم می‏سازد که باید بهره‏برداری لازم را در دوران پساتحریم انجام دهیم.

در واقع تحریم‏ها به صورت کلان مانع ارتباط ما با بسیاری از بازارهای جهانی شده بود و افزایش هزینه‏ها را چه در بخش تولید و چه در بخش صادرات در پی داشت؛ این در شرایطی بود که به‌دلیل ضوابط و بوروکراسی‏های اداری به نوعی خودتحریمی را نیز شاهد بودیم. براین اساس با برداشته شدن تحریم‏ها باید با یک برنامه‏ریزی مدون نه تنها ضعف‏های مدیریتی را مرتفع کرد بلکه به نوعی مناطق آزاد را به کارکرد حرفه‏ای به‌ویژه در ارتقای صادرات و عایدات ناشی از مبادلات بین‏المللی نزدیک کرد. نکته بعدی این است که تعریف خاصی برای مناطق آزاد و ویژه داشته باشیم. بر این اساس ما چشم‏انداز مثبتی را برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی کشتی‏سازی خلیج‏فارس به مرز رسمی با توجه به زیرساخت‏های لازم و استقرار گمرک و امکان افزایش فعالیت صنایع کشتی‏سازی در حوزه خلیج‏فارس با جذب سرمایه‏گذاری خارجی به‌ویژه با تاسیس شهرک دریایی در سال آینده دنبال خواهیم کرد. کارکردهای مناطق آزاد و ویژه هزینه‌های احداث کارخانه‏ها را در این مناطق کاهش می‏دهد و این موضوع می‏تواند در کنار ورود تجهیزات و فناوری‏های روز دنیا از سوی سرمایه‏گذاران به‌روزرسانی به‌ویژه در زمینه استانداردهای جهانی را برای ما به ارمغان بیاورد.

حمید رضاییان اصل
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی کشتی‌سازی خلیج فارس