پیش‌شرط‌های ارتقای نمایشگاه‌ها

علیرضا آموخته

مدیرعامل شرکت سایا نمای پارسیان

نمایشگاه‌های بین‌المللی یکی از بارزترین و ملموس‌ترین محیط‌های رویارویی با سرمایه‌گذاران و مشتاقان بین‌المللی حضور در عرصه کسب‌و‌کار ایران است. برگزاری نمایشگاه‌های مختلف با عناوین تخصصی و اقتصادی زمینه‌های شناسایی، ارزیابی و مذاکرات رودررو را برای شرکت‌ها و تجار خارجی علاقه‌مند به حضور در ایران سهل و فراهم می‌کند. علاقه‌مندی کشورهای جهان برای آغاز یا از سرگیری مراودات اقتصادی با ایران و ورود هیات‌های مختلف و مذاکرات اولیه پس از لغو تحریم‌ها بیانگر آغاز فصل جدیدی از روند برگزاری نمایشگاه‌ها در کشور می‌تواند تلقی شود.

نمایشگاه به‌عنوان محلی مناسب برای ارزیابی‌های اولیه و آشنایی با فضای کسب‌و‌کار ایران برای شرکت‌های خارجی که به‌صورت جدی به این مناسبات می‌نگرند اهمیت پیدا می‌کند و خروجی آن می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری در ایران شود. فضای نمایشگاهی کشور پس از تحریم را از ۲ منظر می‌توان مورد بررسی قرار داد؛ اول حضور شرکت‌های برگزارکننده مطرح بین‌المللی و علاقه‌مندی آنان برای فعالیت نمایشگاهی یا مشارکت با طرف ایرانی که در حال حاضر در بسیاری از کشورها این شیوه متداول است. دوم حضور شرکت‌های علاقه‌مند به اخذ غرفه به‌صورت پاویون رسمی از طریق بازاریابان بین‌المللی یا شرکت برگزارکننده که در حال حاضر در روند نمایشگاه‌ها بالاخص در تهران انجام می‌شود، اما در مرکز استان‌ها تجربه این امر به‌صورت موردی انجام پذیرفته است.

نکته مهم توجه به بازخوردهای هر یک از این حالت‌ها است؛ حضور شرکت‌های عظیم برگزارکننده نمایشگاهی که عمدتا از کشورهای اروپایی ازجمله آلمان و ایتالیا هستند می‌توانند در بین‌المللی کردن فضاهای نمایشگاهی کشور نقش عمده‌ای ایفا کنند. در صورت اتخاذ راهبردی که افزایش سطح کیفی و بین‌المللی نمایشگاه‌ها با مشارکت شرکت‌های برگزارکننده خارجی و لحاظ شدن و محوریت شرکت‌های ایرانی را در برداشته باشد، طبیعتا منجر به حفظ منافع ملی و جلوگیری از خروج ارز خواهد شد. با توجه به احتمال حضور و تردد شرکت‌های خارجی چه با هدف برگزاری و چه مشارکت به نظر می‌رسد توجه به زیرساخت‌های لازم نمایشگاهی اعم از سالن و سازه‌های نمایشگاهی با سطح خدمات بین‌المللی، سرویس‌های خدمات ارتباطی، اقامتی، حمل‌و‌نقل و... و نوسازی و بازسازی این موارد ضروری است.

آموزش نیروی انسانی یا جذب افراد تحصیلکرده با دانش نمایشگاهی بین‌المللی و مسلط به زبان‌های خارجی، وب‌سایت‌هایی چند زبانه و ارتباط و پاسخگویی آنلاین و به هنگام به سوالات و درخواست‌هایی که به دلیل عدم ارتباطات بین‌المللی یا ضعیف بودن، این ارتباطات کاهش یافته است از جمله اقداماتی است که باید در برنامه‌ریزی‌ها دیده شود. از طرفی همسویی فعالیت‌های سازمان‌های مرتبط در بخش‌های امور بین‌الملل، بخش‌های اقتصادی صنعت و معدن، کشاورزی، اتاق بازرگانی و تشکل‌های تخصصی برای بهره‌گیری از فرصت‌های ایجاد شده و حضور بازرگانان و تشکل‌های تجاری به تقویت و بهره‌برداری از فرصت‌های پیش رو کمک خواهد کرد. توجه به موارد فوق در ارتقای سطح کیفی نمایشگاه‌ها و تبدیل شدن آن به نمایشگاهی ایده آل موثر بوده و می‌تواند ایران را در یک فضای رقابتی غیر‌تحریم تبدیل به کشوری تاثیرگذار در صنعت نمایشگاهی کند.

توریسم نمایشگاهی هم از جمله فعالیت‌های وابسته این صنعت است که در اکثر کشورها با هدف بازدید متخصصان از نمایشگاه‌های تخصصی شکل می‌گیرد. سالانه میلیاردها دلار درآمد ناشی از حضور هیات‌های تجاری و بازرگانی و همچنین علاقه‌مندانی است که بازدید نمایشگاه را با سفر سیاحتی هماهنگ کرده و عملاً درآمد قابل توجهی را به شهرها سرازیر می‌کنند. تدوین و حمایت از سیاست‌های منسجم بین دستگاهی حضور این بازدیدکنندگان را تقویت و بر روند برگزاری نمایشگاه‌ها در سطح بین‌المللی کمک می‌کند.