حضور ناموفق سیمان در بورس کالا

مهندس علی محمد بد مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر همواره سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌و‌ساز با کمبود سیمان روبه‌رو بوده است که برای جبران این امر و ممانعت از رشد بی‌رویه قیمت سیمان،این محصول به صورت مصوب از سوی دولت قیمت‌گذاری شده که امروزه هم با وجود افزایش تولید و وجود مازاد سیمان در کشور باز هم روال قیمت‌گذاری تغییری نکرده و سیمان با نرخ مصوب دولتی قیمت‌گذاری می‌شود. این نوع قیمت‌گذاری باعث شده است تا بدنه صنعت سیمان همچنان دولتی‌باقی‌مانده و انگیزه سرمایه‌گذاری در این صنعت از بین برود. قیمت‌گذاری سیمان، مازاد تولید، بدهی‌های ارزی و افزایش قیمت تمام شده از جمله مواردی است که تولیدکنندگان سیمان با آن روبه‌رو‌ هستند. در طول سه سال گذشته و بعد از هدفمندی یارانه‌ها قیمت سیمان دو‌بار افزایش پیدا کرده که به دلیل قیمت بالای حامل‌های انرژی مجالی برای افزایش حاشیه سود باقی نمانده است. حتی حضور در بورس کالا نیز به دلیل اعمال قیمت‌های مصوب و مغایرت با ذات بورس موفقیت‌آمیز نبود.

با تولید ۷۰ میلیون تن سیمان در حال حاضر چهارمین تولید‌کننده بزرگ دنیا هستیم و سالانه حدود ۲۰ میلیون تن صادرات داریم، اما با این وجود هنوز مشمول قیمت‌گذاری دولتی هستیم. یکی از مسائلی که در سال جاری تولیدکنندگان سیمان را با چالش مواجه کرده نرخ بهره‌های بانکی و بدهی‌های ارزی است. در شرایطی که بخش عمده تولیدکنندگان طی سه تا چهار سال اخیر آن هم به دلیل نیاز مبرم کشور با دریافت تسهیلات ارزی تاسیس و راه‌اندازی شدند، بازپرداخت آنها هم با نرخ اتاق مبادلات ارزی چالش جدی برای تولید‌کنندگان سیمان است و کمتر تولید‌کننده‌ای توان بازپرداخت این اقساط را دارد که در نهایت نیز باعث افزایش حجم معوقات بانکی شده است.

همچنین بالا بودن نرخ بهره در سیستم بانکی که حدود ۲۸ درصد است و در صورت تاخیر در بازپرداخت اقساط، مشمول جریمه ۶ تا ۱۲ درصدی می‌شود که این امر سبب کمبود نقدینگی در صنعت سیمان می‌شود. همچنین کارخانه‌هایی که در دوسال اخیر به نوسازی و افزایش بهره‌وری اقدام کرده‌اند، به دلیل بهره‌های بالای بانکی بابت تسهیلات باعث شده و افزایش هزینه‌های انرژی در وضعیت نامناسبی قرار دارند که این روند باعث شده تا کارخانه‌های فرسوده تمایلی به نوسازی نداشته باشند.

با توجه به مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها که سبب افزایش هزینه‌های انرژی، بالارفتن دستمزدها و ... شده است و کاهش ۱۱ درصدی مصرف سیمان در دوماهه ابتدای امسال که طی سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده، قیمت‌گذاری دولتی و مازاد تولید، زنگ خطر جدی برای این صنعت است.

در ضمن در ۹ ماهه ابتدای سال ۹۱ میزان تولید سیمان بیش از ۵۳ میلیون و ۱۱۱ هزار تن شد، در حالی که این رقم سال گذشته معادل ۵۰ میلیون و ۴۳۲ هزار تن بود. این در حالی است که مصرف سیمان طی مدت یاد شده ۴/ ۱ درصد کاهش یافته است.

صادرات سیمان نیز در مدت مزبور معادل ۹میلیون تن و در مدت مشابه سال قبل ۶میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است. یادآور می‌شود، صادرات در قسمت شمال عراق، روسیه، آذربایجان به شدت کاهش پیدا کرده و تحویل نیز در کارخانه‌های ارومیه، نکا، فیروزکوه و جاجرود به علت هزینه‌های حمل‌ونقل‌ و... با کاهش مواجهند.