رینگ صادراتی؛ زمینه‌ساز حضور در بورس

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان گروه سیمان شرکت‌های فعال در صنعت سیمان طی عملکرد ۶ماهه نیمه اول امسال با ۹۸ درصد ظرفیت اسمی‌ به تولید پرداخته اند و طی دوره یاد شده عملکرد مناسبی را از خود نشان دادند. اگرچه مشکلات موجود در وضعیت بازار مسکن و کاهش میزان ساخت‌وساز در کشور موجب افت ۵درصدی مصرف سیمان طی نیمه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته شد، اما در مجموع می‌توان گفت این شرکت‌ها با غلبه بر مشکلات پیش روی تولید توانستند به سود مناسبی دست یابند.

همچنین رشد تولید سیمان و در مقابل کاهش تقاضا برای محصولات تولیدی موجب رقابت منفی تولیدکنندگان در بازار فروش داخلی و خارجی شده که در نهایت درآمدهای حاصل از فروش محصولات شرکت‌های تولید کننده سیمان کاهش یافت.

این درحالی‌است که شرکت‌های فعال در این صنعت همواره طی ۶ ماهه دوم سال با مشکل تولید و فروش داخلی محصولات مواجه می‌شوند و معمولا با کاهش ۲ درصدی حدود ۹۶ درصد ظرفیت اسمی‌ تولید می‌کنند. از این رو با مدیریت این چالش‌ها و مشکلات درصدد توسعه بازارهای مقصد و برنامه‌هایی برای افزایش میزان صادرات کلینکر جهت جبران کاهش فروش خارجی سیمان اجرایی شده است.

کاهش صادرات سیمان که بیشتر تحت تاثیر شرایط نامناسب سیاسی حاکم کشور عراق است باعث کاهش ۸/۹ درصدی فروش خارجی سیمان طی سال جاری شد که به منظور رفع این مشکل و با جابه‌جایی بازارهای مقصد از کشور عراق به کشورهای حوزه خلیج فارس و آفریقا، فروش صادراتی این محصول ۶/۶۳ درصد افزایش یافته است.

بر همین اساس، می‌توان گفت برآیند کاهش صادرات سیمان و افزایش فروش خارجی کلینکر طی ۶ ماهه اول امسال منجر به رشد ۶/۴ درصدی میزان صادرات سیمان و کلینکر شده و حدود ۱۰ میلیون تن سیمان و کلینکر به کشورهای خارجی صادر شده است.

بر همین اساس می‌توان گفت، صنعت سیمان همچنان از مزیت نسبی و حاشیه سود مناسب برخوردار است و می‌توان چشم‌انداز مناسبی پیش روی این گروه متصور بود.

ممنوعیت صادرات سیمان خارج از کانال بورس کالا

یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان صنعت سیمان برقراری نظم و قانونمند شدن صادرات این محصول است که بورس کالای ایران می‌تواند به روند صادرات هدفمند سیمان نظم دهد از این رو انجمن سیمان صادرات کل سیمان کشور از طریق بورس کالا را به وزارت صنعت پیشنهاد خواهد داد؛ به‌طوری‌که صادرات مستقل از سوی شرکت‌های سیمانی ممنوع شود تا شاهد فروش یکپارچه سیمان کشور در بازارهای جهانی باشیم.

براساس هماهنگی‌های انجام شده با فعالان و مدیران صنعت سیمان به زودی طرح انجمن سیمان مبنی بر آغاز عرضه‌های صادراتی سیمان در بورس کالا به وزارت صنعت ارسال می‌شود که در صورت موافقت این وزارتخانه،‌ صادرات از بورس شروع خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود با عرضه سیمان در تالار صادراتی و حضور همه شرکت‌های تولید‌کننده در تالار صادراتی کیش، صادرات این محصول رونق بگیرد و قیمت‌ها نیز براساس رقابت آزادانه خریداران کشف شود.

با توجه به اینکه عرضه داخلی سیمان به معنای آزادسازی قیمت این محصول است، باید زمینه رفع مشکلات و قیمت‌های دستوری فراهم شود، به عبارت دیگر باید تمام جوانب برای آغاز معاملات داخلی مورد بررسی قرار گیرد که به نظر می‌رسد پس از رونق صادرات سیمان از بورس کالای ایران، زمینه آغاز معاملات داخلی این محصول در بورس به مراتب آسان‌تر از برهه فعلی خواهد بود.

انجمن از بورس گزارشی خواسته‌ که در آن شرایط حضور کارخانه‌های سیمان در رینگ صادراتی را مشخص کند و زمانی که جزئیات و ریز وضعیت و شرایط حضور سیمانی‌ها مشخص شد به اعضای انجمن اطلاع داده ‌شود که تاکنون در این زمینه به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

در اصل با توجه به وضعیت حجم و قیمت ارزان سیمان و همچنین هزینه‌های بالای حمل‌و‌نقل آن صادرات سیمان به صرفه نیست، ولی با توجه به رکود داخلی صنعت ساختمان و تولید بیش از تقاضا، ناچار به صادرات هستیم که باید آن را ضابطه‌مند کنیم.

وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت نفت با تولیدکنندگان سیمان جهت مصرف سیمان توافقنامه‌ای دارند که براساس آن در پروژه‌های این دو وزارتخانه کمیته‌ای تشکیل شده است و مذاکرات با وزارت نفت جهت رسیدن به راهکار مناسب برای توقف یک‌ماهه کوره‌های کارخانه‌های سیمان در فصل زمستان و ایجاد امکان گازرسانی به منازل همچنان ادامه دارد که امید است با رسیدن به جمع‌بندی نهایی این مهم نیز عملیاتی شود.

رینگ صادراتی؛ زمینه‌ساز حضور در بورس