چالش‌های صادرات صنعت خاکستری

مهندس سروش‌نیا مدیر فروش شرکت سیمان فارس‌نو کشور ما با دارا بودن پتانسیل بالای تولید و تحویل سیمان، یکی از کشورهای پیشرو در عرصه تولید سیمان در دنیا قلمداد می‌شود. ایران با تولید بیش از ۷۵ میلیون تن انواع سیمان در سال، جایگاه سوم بزرگ‌ترین تولید سیمان در دنیا رابه خود اختصاص داده است.

در حال حاضر در کشورعزیزمان سیمان های تیپ ۱،۲،۳ و ۵ تولید و توزیع می‌شود. همچنین سالانه بالغ بر ۱۸ میلیون تن سیمان تولیدی کشور به عراق، افغانستان، کشورهای حوزه خلیج‌فارس وکشورهای آسیای میانه و CIS صادر می‌شود. صادرات این محصول به‌دلیل اینکه از کالاهای حجیم محسوب می‌شود با مشکلات زیادی همراه است.

در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل صادرات سیمان عدم وجود زیرساخت‌های حمل مناسب سیمان به مقاصد صادراتی است. نبود سیستم حمل ریلی و کمبود تریلی برای حمل سیمان و بالا بودن هزینه حمل به عنوان مشکل اصلی صادرات این محصول به شمار می‌آید.

همچنین نبود زیرساخت‌های مناسب در گمرکات مرزی که باعث کند شدن روند صادرات سیمان شده است از مشکلات صادرات سیمان کشور محسوب می‌شود. متاسفانه اغلب مراکز گمرکی مستقر در مرز کشور فاقد امکانات و زیرساخت‌های مناسب هستند. هزینه‌های گمرکی صادرات این محصول افزایش قیمت سیمان صادراتی ایران در عراق و افغانستان را سبب شده است.

سیستم بانکی و نقل و انتقال پول بین بانک‌های ایرانی و دیگر بانک‌ها که با توجه به تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران ایجاد شده، سبب شده است که نتوانیم از قوانین و مقررات بین‌المللی بهره ببریم و عمده وجه سیمان‌ها از طریق صرافی‌ها یا مراجع غیررسمی ‌وصول می‌شود.

همچنین بیشترین صادرات کشور ایران به عراق انجام می‌شود و به دلیل عدم وجود قوانین ثابت در این کشور مشکلات عدیده‌ای برای صادرکننده به وجود می‌آید.

در بنادر شمال کشور نیز که سیمان به آذربایجان صادر می‌شود، معافیت بندری از ۳۰ روز به ۱۰ روز کاهش یافته است، به این ترتیب که اگر در گذشته ، سیمان تا ۳۰ روز در انبار بنادر شمالی ذخیره می‌شد، تولیدکنندگان سیمان از پرداخت هزینه‌های انبارداری معاف بودند؛ ولی اخیرا این امر به ۱۰ روز کاهش یافته است.

امید که با رویکردی صحیح و اصولی به صنعت کشور، به ویژه صنعت سیمان که از جایگاه خوبی در دنیا برخوردار است از سوی مسوولان کشور شاهد صادراتی پویا و در نتیجه اقتصادی قوی باشیم.