لزوم ایجاد پایانه‌های صادراتی

مهندس مرتضی لطفی مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان و سیمان تامین کشور جمهوری اسلامی‌ایران در سال ۲۰۱۳ رتبه اول صادرات سیمان جهان را با ۸/۱۸ میلیون تن کسب کرد که به بیش از ۳۶ کشور صادرات انجام شد. توسعه صادرات و دستیابی به بازارهای بیشتر یکی از راهکار‌های خروج از رکود در حوزه صنعت سیمان است؛ توسعه تجارت و افزایش ظرفیت صادرات این امکان را می‌دهد تا از ظرفیت‌های خالی تولید استفاده کنیم.

این امر محقق نخواهد شد، مگر اینکه دولت در تعامل با تولیدکنندگان، زیرساخت‌های صادراتی را در مرزها و حوزه لجستیک حمایت کند.

اینکه سهم بازار عراق از صادرات سیمان ایران ۶۰ درصد و سایر کشورها ۴۰ درصد است؛ اینکه در مبادی خروجی و مرزهای مشترک چه تدابیری اندیشیده شده در میزان صادرات موثر است.

این در حالی‌ است که برآوردها نشان می‌دهد متناسب با فعالیت تولیدکنندگان و همچنین صادرکنندگان در این حوزه تمهیدات لازم در نظر گرفته نشده است.

برنامه‌ریزی جهت تعامل مشترک بین گمرکات ایران و کشورهای تولیدکننده سیمان، تجهیزات رفاهی و... برخی تعرفه‌های حمل‌و‌نقل مداری هستند که به توسعه تجارت کمک خواهد

کرد.

دستیابی به بازارهای مصرف کشورهای دیگر نیز در گرو مساعدت دولت به تخصیص بخشی از هزینه‌های حمل‌ونقل است و به این ترتیب اشتغال و ظرفیت‌سازی برای سیمان امکان‌پذیر است.

در هر صورت خوشبختانه به‌رغم اتفاقات سیاسی که در حواشی شمال و غرب کشورمان در بحران اوکراین و داعش در عراق رخ داده است، توانستیم در هشت ماه اول سال، معادل ۳ درصد نسبت به سال گذشته صادرات بیشتری داشته باشیم.

بنابراین به منظور دستیابی به قیمت واقعی صادرات، ایجاد پایانه‌های صادراتی در شهرهای غربی و جنوبی و همچنین عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا باید در دستور کار قرار گیرد.

از سوی دیگر برندسازی و مدیریت یکپارچه در بخش صادرات، همکاری و مشارکت با گردانندگان بازارهای بین‌المللی صنعت سیمان در حوزه صادرات می‌تواند روند توسعه این صنعت را تسهیل کند.