موفقیت یا عدم موفقیت صنعت لیزینگ؟!

حسین پرهیزی مدیرعامل شرکت لیزینگ آریادانا عملکرد صنعت لیزینگ در کشور به‌رغم تمام بی‌مهری‌ها، محدودیت‌ها و موانع، قابل دفاع و موفقیت‌آمیز بوده است. هرچند در مقایسه با سایر کشورها نقش کمرنگ‌تری در مبادلات تجاری دارد، اما به تنهایی توانسته حرکت روبه جلو داشته باشد. شرکت‌های معتبر و فعال لیزینگ در این سال‌ها بدون حمایت نهادهای دولتی و همچنین شرکت‌های خودروساز و محرومیت از شرایط و مجوزهای خاص تسهیلاتی و تامین خودرو با درایت و ذکاوت مدیران خردمند خود توانسته‌اند بر مشکلات فائق آیند و در مسیر رشد قرار گیرند. با نگاهی به بازار بورس اوراق بهادار و روند عرضه و تقاضای سهام شرکت‌های مطرح لیزینگ به جایگاه این شرکت‌ها در بازار پی خواهیم برد. در شرایطی که در این روزها بازار بورس در حالت عدم اطمینان و تردید است عرضه اولیه سهام یک شرکت معتبر لیزینگی با استقبال بازار مواجه شده و با گذشت بیش از ۱۰ روز از عرضه کماکان با صف خرید روبه‌رو است و این خود موید جایگاه، اعتبار و اهمیت لیزینگ در صنعت و تجارت کشور است. چنانچه دیدگاه‌ها درخصوص این صنعت از سوی مراجع قانون‌گذار و تصمیم ساز کشور اصلاح شود و تغییر یابد و بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد، به‌عنوان یک ابزار رونق‌بخش اقتصاد در حوزه‌های مختلف صنعت می‌تواند در شرایط کنونی رکود اقتصادی به‌کار آید. این در حالی است که از پتانسیل و ظرفیت‌های شرکت‌های لیزینگ به صورت کامل استفاده نمی‌شود.

در شرایط فعلی که قیمت‌های خودرو نسبت به سال ۱۳۹۰ به بیش از ۲ برابر افزایش یافته و تولید و عرضه خودرو توسط خودروسازان در حال افزایش است با وضعیتی روبه‌رو هستیم که به‌رغم وجود تقاضای خرید، بازار خودرو با رکود همراه است. آنچه مسلم است میل به خرید و مالکیت خودرو کاهش نیافته، بلکه آن چیزی که کاهش پیدا کرده قدرت و توان خرید خودرو توسط متقاضیان است. تقاضای خرید خودرو طی دو سال گذشته به دلایل مختلف از جمله کاهش عرضه و انتظار کاهش قیمت متراکم شده و تصمیمات خرید متقاضیان به تعویق افتاده است. با بررسی شرایط کنونی اقتصاد کشور و وضعیت هزینه‌ها و مخارج خانوار طی سال‌های اخیر می‌توان به این نکته مهم رسید که به‌رغم کاهش قدرت خرید جامعه، میل به خرید و مصرف کاهش نیافته و همچنان تقاضا برای خرید خودرو یا جایگزینی با خودروی جدید وجود دارد.

تنوعی که در حال حاضر از نظر عرضه خودرو در کشور وجود دارد می‌تواند پاسخگوی نیازهای متفاوت خریداران باشد. عرضه بیش از ۳۰ برند داخلی و خارجی در حوزه خودروهای سواری که هریک نیز دارای تنوع محصول در کلاس‌های مختلف هستند خود دلیلی براین مدعا است.

حال در این میان آنچه می‌تواند گره کور این روزهای بازار خودرو را بگشاید پتانسیل بالا و توانمندی صنعت لیزینگ است که از طریق شرکت‌های دارای مجوز و تحت نظارت بانک مرکزی به کمک خودروسازان آمده و می‌تواند پاسخگوی درخواست‌های خرید متقاضیان باشد.

لذا درصورتی‌که مثلث تولید- لیزینگ- بانک تشکیل شود قدرت اقتصادی بالایی ایجاد شده به نحوی‌که همه طرف‌های مرتبط در اقتصاد منتفع شده و شرکت‌های لیزینگ نیز کارکرد واقعی خود را نشان خواهند داد و انجام چنین وظیفه مهمی ‌بر عهده بزرگان و مدیران لایق این صنعت خواهد بود.