غول‌های آمریکایی در انتظار

بنویت فوکان

گزارشگر وال استریت ژورنال
برخی شرکت‌های حوزه تکنولوژی و نفت و گاز مانند اپل، اچ‌پی و جنرال الکتریک برای ورود به بازار ایران همزمان با آغاز روند لغو تحریم‌ها آماده هستند. به رغم این موضوع،هنوز شرکت‌های آمریکایی که در زمینه غذا، تامین قطعات هواپیما و تامین دارو فعالیت دارند همچنان از معاملات مستقیم با ایران منع می‌شوند، اما نگرانی در زمینه تسلط رقبای اروپایی و آسیایی به بازار ایران، شرکت‌های آمریکایی را بر آن داشته که تا به محض لغو تحریم ها، فرآیند عقد قراردادها و اعزام نمایندگان خود به ایران را آغاز کنند.

در جدیدترین نمونه، زیرمجموعه سوئیسی شرکت اچ‌پی ماه گذشته پیش‌نویس توافقاتی برای فروش مجدد محصولاتی مانند تبلت و لپ‌تاپ‌های خود را با هماهنگی طرف‌های ایرانی تنظیم کرده است. همچنین سال گذشته نیز شرکت اپل گفت‌وگو با طرف‌های ایرانی درخصوص عرضه احتمالی محصولات و خدمات خود از جمله آغاز فروش آی‌فون، رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ و حتی افتتاح اپل استور را آغاز کرده بود. شانس ورود به بازار ایران برای شرکت‌های آمریکایی، قابل توجه بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. ارزش بازار ایران در حوزه رایانه، دستگاه‌های ویژه بازی‌های ویدئویی و گوشی‌های هوشمند تا چهارسال آینده به ۱۳ میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالی است که این مقدار در سال ۲۰۱۴ بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی BMI، ۹/ ۵ میلیارد دلار اعلام شده بود. سال گذشته میلادی شرکت اپل با ایران مذاکراتی را درخصوص فروش گوشی و کامپیوتر‌های خود داشته است، اما روند این مذاکرات به دلیل قانون ضعیف حق مالکیت ایران، کند جلو می‌رود.

از سوی دیگر، نتایج تحقیق جدیدی که توسط موسسه فراستاند سالیوان انجام شده نشان می‌دهد که ایران آماده جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید و بهبود فرصت‌های تجاری خود است.کاهش تحریم‌ها علیه ایران که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۶ اتفاق بیفتد و کاهش فشارهای تورمی بر اقتصاد این کشور، اعتماد مصرف‌کنندگان و فعالان تجاری را افزایش خواهد داد. این امر موجب رشد پتانسیل صادرات ایران، افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و حمایت از مصرف و سرمایه‌گذاری تجاری خواهد شد.

از سویی دیگر اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی رشد ۳/ ۴ درصدی داشته است که بالاتر از رشد منفی ۹/ ۱درصدی در سال ۲۰۱۳ بود. در همین حال، نرخ تورم در ایران از ۳۴ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۵/ ۱۵ درصد در سال ۲۰۱۴ رسیده است. لغو تحریم‌ها از چند طریق به اقتصاد ایران کمک خواهد کرد. از یکسو، ایران شاهد رشد مثبت تقاضای خارجی برای صادرات نفتی و غیرنفتی خود خواهد بود. به‌علاوه، کاهش هزینه‌های تجارت خارجی و معاملات مالی باعث پایین آمدن هزینه واردات و در عین حال بالا رفتن هزینه صادرات خواهد شد. فراستاند سالیوان می‌نویسد همچنین دسترسی مجدد به دارایی‌های خارجی و صادرات بیشتر نفت تاثیر مثبتی بر اقتصاد ایران خواهد داشت. علاوه بر این، انتظار می‌رود اقتصاد ایران به‌دلیل تنوع‌بخشی به بخش غیرنفتی خود شاهد ترمیم باشد. بودجه جدید ایران در زمینه خصوصی‌سازی، اصلاح یارانه‌ها و قانونی که بودجه دولت را از درآمد نفتی مستقل می‌سازد متمرکز است. از زمان مطرح شدن بحث لغو تحریم‌ها بازار ایران مورد توجه شرکت پژو قرار گرفته که قبلا یک بازیگر بی‌رقیب در بازار این کشور بود و شرکت‌هایی نظیر رنو و جنرال موتورز نیز در تلاش برای ورود به بازار ایران هستند.بخش دیگری از اقتصاد ایران که شاهد رشد بوده، بخش بانکی است که بزرگ‌ترین سیستم مالی بر مبنای شریعت اسلامی جهان محسوب می‌شود، طبق برآورد کارشناسان، لغو تحریم‌ها اعتباری مثبت به بانک‌های ایرانی خواهد بخشید. همچنین بازگشت دارایی‌های بلوکه شده و تمایل احتمالی سرمایه‌گذاران و موسسات مالی خارجی به بانک‌های داخلی اجازه خواهد داد تا سطح دارایی‌های خود را بالا ببرند.صنعت فولاد ایران نیز توجه حرفه‌ای‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران و تصمیم گیران را به خود جلب کرده است.اصلاحات ساختاری در فضای کسب و کار و بازارهای کار و مالی نقشی کلیدی در رشد اقتصادی ایران ایفا می‌کند.