جبران فرصت‌های از دست رفته

جئورجیو کافیرو

مدیر عامل موسسه مشاوره «انالیتکس گلف استیت»

با امضای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، لحظه‌ای تاریخی در روابط دیپلماسی ایران با جهان غرب رقم خورد. اما پس از این توافق بسیاری از کارشناسان به دنبال اثرات لغو تحریم‌های ایران هستند. آنها همچنین بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که این فرصتی مناسب برای دیگر کشور‌ها به منظور گسترش روابط خود با ایران ایجاد می‌کند.

روابط ایران و ایتالیا نیز از این توافق تاثیر می‌گیرد؛ چرا که برجام راه را برای بسیاری از شرکت‌های ایتالیایی برای ورود به بازار‌های دست نخورده ایران باز می‌کنند. بدون شک روابط ایران و ایتالیا بسیار قوی است. در ماه اخیر، جئورجیو کافیرو، مدیر عامل موسسه مشاوره «انالیتکس گلف استیت» با «سینزیا بیانکو» کارشناس ایتالیایی مسائل ژئوپلیتیک خاورمیانه گفت‌وگویی پیرامون فرصت‌های پیش روی ایران و ایتالیا انجام داده است.


جئورجیو کافیرو: ایران بازار 80 میلیونی و اقتصادی 400 میلیارد دلاری دارد. همان‌طور که می‌دانید شرکت‌های اروپایی ایران را فرصتی بکر برای ورود به بازارهای این کشور می‌دانند، ایتالیا در این میان چه نقشی را برای خود درخصوص ورود به بازار‌های ایران متصور است ؟ چه کسانی در ایتالیا مشتاق هستند تا به اقتصاد ایران پا بگذارند؟

سینزیا بیانکو: البته شرکت‌های ایتالیایی مترصد لغو تحریم‌های ایران و دستیابی کامل به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور هستند. به‌طور سنتی ایران و ایتالیا روابط پایدار و با ثباتی با هم داشتند. باید بگویم که زمینه‌های همکاری ایران وایتالیا تنها به بخش نفت و انرژی و خدمات مربوط به آن خلاصه نمی‌شود، ما در صنعت فولاد، خودروسازی و ماشین‌آلات نیز با ایران همکاری داشته‌ایم. ایران و ایتالیا در بخش‌های حمل و نقل و زیرساخت با ایران ید طولایی در همکاری داشته است و به‌خاطر وجود تحریم‌ها، این شرکت‌ها مجبور به ترک ایران شدند، اما با از سرگیری روابط می‌توانند به همکاری خود ادامه دهند. شرکت‌هایی از قبیل آلیتالیا در بخش لجستیک؛ دنیلی در بخش فولاد و شرکت‌های زیر مجموعه «انی»، «تکنیمونت» از شرکت اس پی‌ای علاقه خود را برای از سرگیری روابط با ایران اعلام کردند و به توافقات اولیه‌ای نیز رسیده‌اند. از آنجا که ایران از نظر منابع طبیعی بسیار غنی است شرکت‌های ایتالیایی به دنبال سرمایه‌گذاری و همکاری در این خصوص هستند. صنعت غذایی یکی دیگر از بخش‌هایی است که شرکت‌های ایتالیایی به دنبال آن هستند و می‌دانیم که مردم ایران از کالاهایی که برچسب «ساخت ایتالیا » زده شده استقبال می‌کنند.


جئورجیو کافیرو: تحریم‌ها چه تاثیراتی روی روابط اقتصادی ایران و ایتالیا گذاشته است؟

سینزیا بیانکو: بدون شک تحریم‌ها روابط این دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است؛ به ویژه در سال ۲۰۱۲ و با تشدید تحریم‌های ایران. مبادلات تجاری بین ایران و ایتالیا در سال ۲۰۱۱ به بیشترین میزان خود رسید (۶۶/ ۷ میلیارد دلار) و در سال ۲۰۱۲ به شدت کاهش یافت. به واسطه تحریم‌ها، صادرات به ایران در سال ۲۰۱۳ معادل ۳/ ۲۴ درصد و در سال ۲۰۱۴ نیز ۴/ ۲۲ درصد کاهش یافت. علاوه بر آن، تحریم‌ها به بخش انرژی ایتالیا به شدت آسیب زد از آنجا که ایران بخش عمده‌ای از انرژی ایتالیا را تامین می‌کرد. (ایتالیا ۷ درصد از محصولات نفت خام ایران را وارد می‌کرد) اما همه این دوران را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون به دنبال احیای روابط خود با ایران هستیم.