پارلمان محلی پایتخت، شهرداری تهران را موظف کرده است براساس برش سال سوم برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، تا ۱۵ دی‌ماه سال جاری لایحه بودجه ۹۵ خود را به شورای شهر ارائه کند. طبق برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران افزایش سقف بودجه سال آینده شهرداری می‌تواند معادل ۲۰ هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان تعریف شود که در این صورت میزان بودجه اداره شهر تهران برای سال ۹۵ نسبت به امسال ۵/ ۱۷ درصد افزایش یافته است. البته با توجه به نرخ تورم عمومی زیر ۱۵ درصد کشور که براساس پیش‌بینی بانک مرکزی قرار است تا پایان سال به حدود ۱۰ درصد برسد، بعید است شورای شهر تهران اجازه این میزان افزایش را برای بودجه سال آینده شهرداری تهران صادر کند.

الزامات و سیاست‌های تدوین شده بودجه شهرداری تهران، پنج اولویت، چهار تکلیف مالی، ۳ ماموریت ویژه در حوزه تامین منابع و پنج خط قرمز در نحوه هزینه‌کرد منابع ترسیم کرده است. بر اساس متن پیش نویس طرح «سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۹۵» اولویت‌های تدوین بودجه سال آینده شهرداری در پنج ردیف اصلی تشریح شده است. بخش مهمی از طرح سیاست‌ها و الزامات بودجه ۹۵ شهرداری تهران به تعیین پنج خط قرمز در نحوه هزینه‌‌کرد شهرداری تهران از سوی شورا مربوط می‌شود. اقدام در جهت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهری با هدف بهره‌برداری و پیش‌بینی اعتبارات مورد‌نیاز پروژه‌های نیمه تمام موجود دو خط قرمز اول مشخص شده در این طرح است.

از سوی دیگر شهرداری تهران باید برای حذف هرچه سریع‌تر هزینه‌های غیرضروری شهری اقدام کند. به اعتقاد اعضای شورای شهر، برگزاری برخی همایش‌ها و سمینارها در شرایط ویژه اقتصادی کنونی غیرضروری به نظر می‌رسد. علاوه ‌بر این در میان خط قرمزهای تعریف شده بر توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش سفرهای درون شهری تاکید شده است. از این رو به نظر می‌رسد توسعه خطوط مترو همچنان از نظر شورا از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری تهران باشد. در پایان نیز تاکید شده هرگونه تعهد صرفا بر اساس بودجه مصوب و در قالب اعتبارات تخصیص‌یافته توسط کمیته تخصیص شهرداری تهران انجام شود. از این رو از صاحب‌نظران و فعالان حوزه شهری پرسیده شد که با توجه مشکلات فعلی این کلان‌شهر، مدیریت شهری در آستانه تدوین بودجه سال آینده، باید چه الزامات و رویکردهای اساسی را برای حل مشکلات پایتخت مدنظر قرار دهد؟