پس از دهه‌ها قیمت‌گذاری ثابت در صنعت هواپیمایی به تازگی آزادسازی بهای بلیت پروازها صورت گرفته است. بنابر تصمیم گرفته شده ازسوی سازمان هواپیمایی کشوری قیمت در مسیرهای داخلی که حداقل ۳ ایرلاین پرواز داشتند، آزاد شده و گفته شده در این خطوط سقف و کفی برای قیمت‌ها تعیین نشده تا نرخ بلیت را تقاضا و کشش بازار تعیین کند. قانون برنامه پنجم بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از سال سوم برنامه توسعه تاکید کرده بود، اما روسای سازمان هواپیمایی کشوری تا پیش از این اهتمامی بر اجرای این قانون نداشتند. کارشناسان این صنعت و اقتصاددانان معتقدند شرکت‌های هواپیمایی ایران حالا باید مرحله جدیدی در فرآیند تکامل را شروع کنند.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی اجرای این قانون را نقطه‌عطفی در صنعت حمل‌و‌نقل هوایی ایران برشمرده و گفته است: «رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری با توجه به شناختی که از صنعت هوایی کشور داشته و از گذشته در این صنعت فعال بوده است‌ اجرای قانون را بر عهده گرفت. با این تصمیم، قطعا بسیاری از کسانی که تا‌کنون نمی‌توانستند از حمل‌ونقل هوایی استفاده کنند این امکان برای آنها فراهم شد تا بتوانند از سیستم حمل‌ونقل هوایی به‌عنوان وسیله مسافرت استفاده کنند.»وی همچنین می‌افزاید: «توسعه اقتصادی کشور در گرو‌ داشتن حمل‌و‌نقل هوایی کارآمد و به‌روز است و آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما توان عملیاتی شرکت‌های هواپیمایی‌، سرویس‌دهی و نوسازی ناوگان هوایی کشور را تضمین خواهد کرد و چنین تصمیمی در بیرون مرزها نیز به‌عنوان مقدمات رشد و توسعه اقتصادی کاربردی و موفقیت‌آمیز بوده است‌.»

همچنین به تازگی انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی (یاتا) پیش‌بینی کرد در دوران پساتحریم بیش از ۳۰ میلیون مسافر جدید به پروازهای داخلی و خارجی ایران افزوده می‌شوند و صنعت هواپیمایی کشور رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد. یاتا که بزرگ‌ترین سازمان نماینده ایرلاین‌های جهان است، پیش‌بینی کرد اگر تحریم‌ها و محدودیت‌های کنونی برداشته شوند، تا سال ۲۰۳۴ حدود ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر جدید در ایران وجود خواهد داشت.در حال حاضر ۱۲ میلیون مسافر داخلی و خارجی در بازار هواپیمایی ایران وجود دارد که به معنای افزایش شمار مسافران هوایی به ۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تا سال ۲۰۳۴ است.در پرونده امروز باشگاه اقتصاددانان به نتایج این آزادسازی از نگاه چند اقتصاددان و فعال این صنعت پرداخته شده است.