رمزگشایی از موفقیت ویتنام

نگوین تان دونگ

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) همیشه بخش مهمی از روابط اقتصادی خارجی ویتنام بوده است.

ویتنام مزیت‌های نسبی بسیاری دارد، اما برای اینکه برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب‌تر از امروز شود، سخت در حال تلاش است. ویتنام این کار را با نوسازی کسب‌و‌کارها و وضعیت سرمایه‌گذاری و تشخیص اینکه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بخشی مهم از اقتصاد است انجام می‌دهد. این کار برای بازسازی اقتصاد و افزایش رقابت‌پذیری کشور ضروری است.

در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۶۳۰۰ پروژه فعال سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ویتنام وجود داشت که ارزش آن در مجموع به ۲۳۸ میلیارد دلار می‌رسید.

این سرمایه‌گذاران از ۱۰۰ کشور و ناحیه در جهان سرمایه‌های خود را به ویتنام انتقال می‌دادند و بسیاری از آنان در زمره بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملیتی جهان هستند.

در سال ۲۰۱۳ سرمایه‌گذاری خارجی وارد شده به ویتنام با افزایش بیش از ۳۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۲، از مرز ۲۲ میلیارد دلار گذشت. آمار و ارقام نشان می‌دهند که ویتنام به مقصدی برای سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل شده است.

راز موفقیت ویتنام

برای پی بردن به این راز توجه به چند نکته ضروری است. در وهله اول می‌توان گفت، ویتنام از پایداری و ثبات اجتماعی- سیاسی برخوردار بوده و به‌عنوان یکی از پویاترین اقتصادها شناخته شده است. میانگین رشد اقتصادی بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۰ سالانه ۵/ ۷ درصد بوده و با وجود مشکلات بسیاری که این کشور در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ با آنها مواجه بوده است، رشد تولید ناخالص داخلی تا ۶/ ۵ درصد افزایش یافته است. برخی از تحلیلگران جهانی پیش‌بینی می‌کردند که این رشد در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نیز محقق شود.

از سوی دیگر، ویتنام اکنون در دوره ساختار طلایی جمعیت خود قرار دارد و ۶۰ درصد جمعیت آن در سن کار هستند. همچنین، موقعیت جغرافیایی مهم این کشور در قلب شرق آسیا بسیار حیاتی است زیرا این منطقه جایگاه برخی از اقتصادهای مهم و بزرگ است. به علاوه، این کشور یک اقتصاد مبتنی بر بازار بوده و عضوی از سازمان تجارت جهانی (WTO) و برخی از چارچوب‌های اقتصادی بین‌المللی از جمله موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد با شرکای درون و بیرون این منطقه است. به ویژه، این کشور بخشی از مذاکرات پیمان همکاری کشورهای اقیانوس آرام بوده است. این عوامل در کنار هم شرح می‌دهند که چرا بسیاری از سرمایه‌گذاران ویتنام را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند.

در وهله سوم، دولت ویتنام تعهد کرده است تا محیط عادلانه و جذابی برای کسب‌وکار سرمایه‌گذاران خارجی فراهم آورده و دائما چارچوب و نهادهای قانونی مرتبط با کسب‌و‌کار و سرمایه‌گذاری را بهبود ‌بخشد. همچنین، دولت این کشور سخت روی بازسازی اقتصاد و مدل رشد آن کار می‌کند و رقابت‌پذیری کشور را افزایش می‌دهد.

برای اینکه فصل‌های جدیدی به این راز و رمز موفقیت سرمایه‌گذاری در ویتنام بیفزاییم، باید بدانیم که دولت ویتنام به احیای شرایط سرمایه‌گذاری و کسب‌و‌کار خود ادامه می‌دهد. از یکسو، این کشور روی «سه راه استراتژیک دستیابی به موفقیت» کار می‌کند: درست به کار گرفتن نهادهای اقتصاد بازار و چارچوب‌های قانونی؛ ساخت زیرساخت‌های پیشرفته و مناسب، به ویژه در حوزه حمل‌ونقل و ایجاد نیروی کار با کیفیت. این امور باید تا سال ۲۰۲۰ تکمیل شوند.

دولت نسبت به انجام کامل تعهدات خود، ارتقای مذاکرات و کسب نتیجه در مورد نسل جدیدی از توافقات تجارت آزاد متعهد باقی می‌ماند. ویتنام موفقیت سازمان‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را به مثابه موفقیت خود تلقی می‌کند. علاوه بر این موارد، دولت متعهد به تضمین محیط سیاسی- اجتماعی پایدار و باثباتی است که از حقوق قانونی و علایق سرمایه‌گذاران حمایت کرده و محیطی توانمند برای سازمان‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور خلق کند.

ویتنام در میان مدت و بلندمدت، به تلاش‌های خود در جهت جذب و استفاده کارآمد از جریان‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای بهبود توسعه اقتصادی-اجتماعی ادامه خواهد داد. هدف این کشور جذب جریان‌های ورودی سرمایه «با کیفیت بالا» و تمرکز بر پروژه‌هایی است که از تکنولوژی‌های دوستدار محیط زیست و پیشرفته استفاده کرده و منابع طبیعی را به شیوه‌ای مناسب به کار می‌گیرند. به علاوه، هدف این کشور جذب پروژه‌هایی با توانایی تولید محصولات رقابتی است که بتواند بخشی از شبکه تولید جهانی و زنجیره ارزش باشد.

تحلیلگران جهانی پیش‌بینی می‌کنند که وقتی وضعیت اقتصاد جهانی بهبود یابد، جریان‌های FDI به اقتصادهای پویا بازخواهند گشت. با توجه به چشم‌اندازهای مثبت اقتصادهای جهانی و منطقه‌ای، می‌توان از اینکه ویتنام به روند موفق خود در زمینه جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این منطقه ادامه دهد، مطمئن بود.