کریستوفر السی

تحلیلگر وال استریت ژورنال

برای بار دوم یک هیات آلمانی به تهران و اصفهان سفر کردند. برای این هیات در اصفهان مراسمی را با مسوولان اتاق بازرگانی اصفهان تدارک دیدند که ۲۰۰ نفر در این مراسم حضور داشتند. مراسم با سرود ملی ایران آغاز شد و همگی امید داشتند که در پایان این مراسم بتوانند مذاکرات اقتصادی مثمر ثمری داشته باشند.

ایران امیدوار است که آلمان نه تنها منابع مالی به این کشور تزریق کند بلکه تکنولوژی تولید را هم به اقتصاد راکد ایران بیاورد. نمایندگان گروهی از شرکت‌های صنعتی آلمانی، شامل شرکت‌های فعال در حوزه‌های نفت و گاز، شیمی، خودروسازی، بهداشت و ساختمان، برای دومین بار ظرف چند ماه گذشته به ایران آمده‌اند. ایران طی چند ماه گذشته شاهد ورود هیات‌های تجاری بسیاری از کشور‌ها مانند ایتالیا، اتریش و اسپانیا بوده است.

سفر ۶ روزه هیات آلمانی به تهران و اصفهان نشان از این داشت که تجار آلمانی خود را آماده می‌کنند تا در زمان لغو تحریم‌ها به بازار دست نخورده ایران راه یابند.

هیات آلمانی، به سرپرستی سیاستمداران و تجار از ایالت بادن - ورتنبرگ که در این بخش از آلمان بیشتر شرکت‌های کوچک و متوسط حضور دارند، برای نخستین‌بار برای ارزیابی امکانات بازرگانی از ایران بازدید کردند. همچنین دیگر تجار قصد داشتند تا روابط خود را با شرکای بازرگانی ایرانی که تحریم‌ها بر آنها اثر گذاشته است را تحکیم بخشند. می‌توان گفت که هدف از این سفر بیشتر شناسایی بازار و آشنا شدن با حقایق اقتصادی ایران بوده است.

این هیات در تهران به همراه تعدادی خبرنگار و نماینده از سفارت آلمان، با معاون بانک مرکزی، وزیر نفت، وزیر صنعت، معادن و تجارت و رئیس اتاق بازرگانی تهران ملاقات کردند. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، به علاقه ایران مبنی بر همکاری با کشورهای اتحادیه اروپا به ویژه آلمان اشاره کرد و گفت: حدود ۴۰ درصد فناوری و تجهیزات صنعتی و مکانیکی ایران «مستقیم یا غیرمستقیم» به آلمان مرتبط است. نعمت‌زاده ضمن اشاره به این نکته که صنایع خودرو و فناوری پزشکی ایران که مستقیما هدف تحریم‌ها نبوده‌اند، برای سرمایه‌گذاری آماده هستند، افزود: «بیش از ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز کشور در ایران تولید می‌شود». او همچنین به همکاری دیرینه ایران با شرکت‌های داروسازی آلمان، از جمله «بایر» و «مرک» اشاره کرد. این در حالی است که این همکاری به‌خاطر وجود تحریم‌ها و محدودیت تراکنش‌های مالی، محدود شده است. وزیر صنعت افزود: «با این وجود همچنان ایران با آلمان در برخی زمینه‌ها همکاری دارد.» مقامات «بایر و مرک» نیزتایید کردند که همچنان با ایران مراودات تجاری دارند. در دیدار دیگری در تهران، غلامعلی کامیاب، معاون بانک مرکزی ایران، یاد آور شد که آلمان «شریک عمده ما در اروپا بود.» هرچند احیای روابط دوباره با چالش‌های عمده‌ای روبه‌رو است. کارشناسان می‌گویند اقتصاد ایران که دولتی است، فاقد شفافیت که به طور ساده باعث می‌شود تا نحوه پرداخت‌ها دشوار باشد.

مدیر یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های سرمایه‌گذاری ایرانی گفت: «نرخ‌های ثابت مالیات و بازار نسبتا آزاد می‌تواند سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کند. با این حال، باید پذیرفت که خطراتی نیز وجود دارد. از جمله فساد اداری و نبود قوانینی برای حفاظت از حقوق مولفان و مصنفان.» نیلز اشمیت، سرپرست هیات آلمانی، در دیدار با مقامات ایرانی پیام مشابهی داد و گفت «شرکت‌های ما می‌خواهند به بازار ایران بازگردند» اما تاکید کرد ایران اگر در جذب سرمایه‌های آلمانی جدی است، نیاز دارد تا به خصوصی‌سازی کمک کند و فعالیت‌های بازرگانی را شفاف‌تر سازد.

همچنین در این دیدار رسول زرگر استاندار اصفهان گفت: «در حال حاضر ایران در موضعی نیست که کالای آماده خریداری کند ولی در زمینه صنایع بزرگ و مسائل زیست‌محیطی به دنبال مشارکت با دیگر کشورها است.» علاوه بر این، مدیران اجرایی این فرصت را داشتند تا در این سفر پتانسیل شرکای ایرانی را بررسی کنند. سفیر آلمان طی ضیافتی از هیات آلمانی دعوت کرد تا در خصوص فرصت‌های کسب‌وکار در این کشور صحبت کنند.