رکود بازار مسکن ادامه دارد و این بازار همچنان درگیر کاهش خرید و فروش و نبود سرمایه‌گذاری است. مسوولان این بخش از کاهش بیش از ۷۰ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی خبر می‌دهند. این روند در سال‌های آینده می‌تواند فاصله میان عرضه و تقاضا را افزایش دهد.

این در حالی است که سال گذشته برخی کارشناسان از رونق بازار مسکن در سال ۹۴ خبر می‌دادند. آنان معتقد بودند رکود مسکن به انتها رسیده و متقاضیانی که در دوسال گذشته وارد بازار مسکن نشده‌اند، دوباره به این بازار برمی‌گردند که همین امر موجب رونق بازار مسکن می‌شود اما با گذشت ۶ ماه از سال ۹۴، هنوز خبری از رونق در بازار نیست.

در واقع، بازار مسکن که تحت‌تاثیر سیاست‌های پولی و مالی دولت و افزایش قیمت‌ها در سال ۹۱ دچار رکود شده، بسیاری از مشاغل را تحت‌تاثیر خود قرار داده است به نحوی که بازار مصالح ساختمانی هم با رکود مواجه شده و کارگران بسیاری بیکار شده‌اند اما همچنان بخش مسکن با رکود عمیقی درگیر است و تغییری در شرایط ایجاد نشده است.

طی دهه گذشته بازار مسکن دوبار با جهش‌های قیمتی روبه‌رو شد که هر بار این شرایط، بخش زیادی از متقاضیان را از بازار مسکن حذف کرد و قدرت خرید خانوارها را به شدت کاهش داد، موضوعی که به فرار سرمایه‌گذاران از بازار مسکن انجامید و ساخت و ساز و معاملات مسکن را با رکود مواجه کرد.

در نهایت این رکود سبب کاهش قیمت مسکن و ساخت آپارتمان‌های نوساز شد اما بازهم نتوانست تاثیر زیادی بر ورود متقاضیان به بازار مسکن داشته باشد و این بازار همچنان بدون مشتری و سازنده سال گذشته را پشت‌سر گذاشت و در سال جاری نیزتاکنون تغییری در این شرایط ایجاد نشده است. در همین راستا صفحه امروز باشگاه اقتصاددانان به بررسی وضعیت خروج مسکن از رکود اختصاص دارد.