امارات مترصد ورود به بازار ایران

روری جونز

تحلیلگر وال استریت ژورنال

در طول ۱۰سالی که از افتتاح شرکت راک سرامیکس، کارخانه ۴۰میلیون دلاری تولید کاشی در ایران، می‌گذرد. این شرکت مستقر در امارات میلیون‌ها دلار متحمل ضرر و زیان شده و مجبور به اخراج صدها نفر از کارکنان خود شده اما شرکت را تعطیل نکرده است. تابستان امسال ایران و قدرت‌های جهانی به توافقی جامع درخصوص برنامه هسته‌ای دست یافتند. اکنون با توجه به لغو تحریم‌ها در آینده نزدیک شرکت راک سرامیکس به دنبال افزایش تولید کاشی‌های آشپزخانه و حمامی است که در ایران و کشورهای منطقه به فروش می‌رسد.

پس از صبوری مدیران شرکت‌های تولیدکننده کاشی و سرامیک اکنون این شرکت‌ها برای ورود به بازار‌های ایران خیز برداشته‌اند. عبدالله مسعود، مدیر اجرایی شرکت راک سرامیکس در این باره می‌گوید: «ما سرمایه‌گذار صبوری بوده‌ایم.» شرکت «راک» یکی از ده‌ها شرکت عربی است که بدون توجه به روابط نه چندان گرم ایران با اکثر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، برای منتفع شدن از دوران پساتحریم ایران خود را آماده کرده است.

یک هفته پس از آنکه امارات در ماه آوریل به ائتلاف سعودی حمله به یمن پیوست، شرکت هوایی اتحاد ایرویز امارات پروازهای روزانه به مقصد تهران برقرار کرد. همچنین شرکت فلای دبی هم امسال هفت مسیر پروازی جدید به مقصد ایران افزوده است. این اقدام پس از انعقاد موافقت‌نامه هوایی بین ایران و امارات در ماه ژانویه انجام گرفت.

گروه جمیرای دبی، اپراتور هتل بسیار لوکس برج‌العرب نیزهم‌اکنون درحال جست‌وجو برای خرید املاک در تهران است. از سویی دیگر، مسوولان شرکت دی‌پی‌ورلد که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل‌ونقل کانتینری جهان است، اخیرا مقامات خود را به ایران فرستاده است تا زیرساخت‌های ریلی و بنادر ایران را که می‌توانند برای انتقال کالا بین چین و اروپا مورد استفاده قرار گیرند، بررسی کند. سلطان احمدبن سلایم، رئیس شرکت دی‌پی‌ورلد و یکی از تجار سرشناس اماراتی درخصوص تجارت با ایران گفت: «من سیاستمدار نیستم، من یک تاجرم. آنچه من به دنبال آن هستم، این است که آیا موقعیتی برای مشتریان ما وجود دارد یا خیر.» کسب‌وکار کشورهای خلیج‌فارس هرچند در مراحل ابتدایی هستند اما پیشرفته است. حضور شرکت‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس در ایران می‌تواند از طریق عمق بخشیدن روابط تجاری بین ایران و برخی کشورهای همسایه، بیش از پیش موجب پیچیده شدن اتحادها در منطقه خاورمیانه شود. تحولاتی از این دست می‌تواند مرکز ثقل اقتصادی منطقه را از عربستان، به سمت ایران تغییر دهد.

شمار افراد تحصیلکرده و از نظر در آمدی متوسط در ایران بسیار است. مدیران شرکت‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس در جست‌وجوی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران هستند و این در حالی است که دولت‌های آنها در بخش دیگری از منطقه با ایران درگیر شده‌اند. هواپیماهای سعودی با حمایت امارات، بحرین، قطر و کویت به بمباران مواضع حوثی‌های تحت حمایت ایران در یمن ادامه می‌دهند. جزیره کوچک بحرین در ماه جولای سفیر خود در ایران را فراخواند. وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در ماه آگوست در نشستی که با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا داشتند، علنا از توافق هسته‌ای ایران حمایت کردند، اما برخی ازجمله وزیر امور خارجه امارات ابراز نگرانی کرد که با توجه به این توافق ایران ممکن است جسورتر شود. باید توجه داشت که امارات و به‌خصوص بندر دبی از مدت‌ها قبل یک کانال تجاری مهم برای ایران در منطقه بوده است.

بر اساس داده‌‌های موسسه بین‌المللی مالی مستقر در واشنگتن، واردات ایران از کشورهای منطقه در سال گذشته به حدود ۳۵میلیارد دلار رسید که عمده آن صادرات امارات بود که از طریق دبی وارد ایران شد. به‌طور کلی، امارات یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران به همراه هند و چین است. به باور کارشناسان اقتصادی، تجارت بین امارات و ایران می‌تواند در سال آینده میلادی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد یابد و به دنبال آن رشد اقتصادی امارات تا ۵ درصد افزایش خواهد یافت. تحلیل‌های بانک آمریکایی مریل لینچ نشان می‌دهد که پس از لغو تحریم ها، واردات ایران تا سال ۲۰۲۰ به بیش از دو برابر یعنی از ۸۰ میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

به این‌ ترتیب امارات از کشورهایی است که در بهترین موقعیت برای سود بردن از افزایش مبادلات تجاری با ایران قرار گرفته است. از طرفی، موسسه مشاوره «کلاتونز» اعلام کرد احتمال می‌رود با لغو تحریم‌ها علیه ایران، ایرانی‌ها بار دیگر به خریداران اصلی ملک در دبی تبدیل شوند و بخش املاک و مستغلات این کشور را تحت‌تاثیر قرار دهند. «کلاتونز» به نقل از اطلاعات دولت دبی اعلام کرد ایرانی‌ها در سال ۲۰۱۰ میلادی پس از هند، انگلیس و پاکستان چهارمین خریدار بزرگ املاک و مستغلات در دبی بودند و ۱۲ درصد معاملات بخش املاک مربوط به ایرانی‌ها می‌شد، اما این روند از سه ماه نخست سال ۲۰۱۵ سیر نزولی پیدا کرده است.

امارات مترصد ورود به بازار ایران