هنر بازی‌سازی

امیرحسین فصیحی

مدیر شرکت فن‌افزار شریف

بازی‌سازی فعالیتی است که از طرفی نیازمند انجام کارهای فنی مربوط به برنامه‌نویسی و از طرفی نیز نیازمند خلاقیت هنری فراوان است. طراحی بازی و ساخت عناصری که بازی را جذاب می‌کند نیز مانند پلی است که هنر و فناوری را به‌هم متصل می‌کند.

در ایران علاوه بر اینکه افراد علاقه‌مند به انجام این‌گونه کارها بسیار زیاد است، استعدادهای فراوانی نیز برای فعالیت در ساخت بازی وجود دارد. کشور ما سابقه دیرینه‌ای در تولید صنایع هنری دارد و افراد خلاق هم کم نیستند. برای ساخت بازی‌های خوب همین عوامل کافی است و نیازمندی خاص دیگری وجود ندارد، بنابراین به نظر من امکان ساخت بازی‌های بسیار خوب در کشور ما به‌صورت کامل وجود دارد.

دو مولفه دیگری که به ارزش ساخت بازی در کشور ما می‌افزاید پایین بودن هزینه‌های تولید در ایران در مقایسه با کشورهای غربی و همچنین وجود منابع محتوایی غنی برای تولید بازی است. دستمزد متخصصان در ایران به‌صورت میانگین حدود ۷ برابر کمتر از متخصصان در آمریکا و اروپا است که این به کاهش هزینه تولید کمک می‌کند. محتوای بازی نیز بسیار مهم است و امروزه مخاطبان به دنبال ایده‌ها و حرف‌های جدید محتوایی در بازی‌ها هستند. رجوع به فرهنگ و ادبیات و تاریخ ایران برای ساخت بازی‌ها می‌تواند فرصتی جدی برای تولید محتوای جدید در بازی‌ها باشد که ضمن اینکه برای مخاطب ایرانی جذابیت دارد، برای مخطابان خارجی نیز جدید و جالب باشد.

تمامی موارد بالا پتانسیل‌هایی هستند که در کشور ما برای ساخت بازی وجود دارد ولی برای رسیدن به جایی که ما بتوانیم بازی‌هایی بسازیم که به راحتی با نمونه‌های خارجی رقابت کنند، نیازمند کسب تجربه بیشتر هستیم و تنها لازمه آن صبوری پیشه کردن و تلاش جدی تمام تولیدکنندگان است، با این امید که در کنار هم به آن هدف برسیم.