حمیدرضا آریان پور: به قدرت رسیدن حزب چپگرای تندرو «سیریزا» در یونان، مرحله جدیدی در بحران بدهی یونان بود. آنچه از سویی میان احزاب یونان و از دیگر سو میان دولت این کشور مدیترانه‌ای مهد فلسفه دموکراسی با وام‌دهندگان بین‌المللی در جریان است، منازعات بسیاری را پیرامون رابطه اقتصاد و مردم سالاری در سطوح ملی و بین‌المللی باعث شده است.

حزب سیریزا که «اکونومیست» بخش عمده‌ای از اعضای آن را مائوئیست، مارکسیست یا هوادار چه‌گوارا معرفی کرده است، به لطف بحرانی بودن شرایط در انتخابات یونان به پیروزی رسید تا کشورها و نهادهای وام‌دهنده به یونان چاره‌ای جز پذیرش رای یونانی‌ها نداشته باشند؛ اما درخواست دولت جدید برای بازسازی نظام بازپرداخت اقساط یونان، با مخالفت شدید اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول مواجه شده است.

گفت‌و‌گوهای دو طرف در آستانه فرارسیدن زمان پرداخت وام، پایان ماه ژوئن، چنان به کندی پیش رفت که مقام‌ها و کارشناسان با جدیت از احتمال ورشکستگی این کشور سخن می‌گفتند. اخبار روز دوشنبه امید به توافق را افزایش داد؛ اما چه عواملی باعث شد که مذاکرات این چنین حساس شود؟ عواملی وجود دارد که تلاش دو طرف برای رسیدن به توافق را حداکثری می‌کند؛ گرچه عواملی نیز وجود دارد که باعث می‌شود دو طرف به هر توافقی رضایت ندهند. هر دو دسته عوامل در نوشته‌های زیر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.