مهم‌ترین دوره تحصیلى در تمام نظام‌هاى آموزش و پرورش جهان، دوره ابتدایى است؛ زیرا شکل‌گیرى شخصیت و رشد همه‌جانبه فرد در این دوره، بیشتر انجام مى‌گیرد. دوره ابتدایی، در رشد مفاهیم و معانى امورى که کودک در زندگى روزمره با آنها مواجه است، نقش مهمى برعهده دارد. این دوره تداوم‌‌بخش تکوین‌‌شناختی، زیستى و اجتماعى کودک - که در خانواده پى‌ریزى شده - است. همچنین دوره‌اى است که در آن فرصت و موقعیت مناسبى براى تحصیل، تربیت و یادگیرى شیوه ارتباط صحیح با دیگران براى کودک فراهم مى‌شود و استعدادهاى هر کودک به‌تدریج شکوفا مى‌شود.

با توسعه فرهنگ و تمدن بشر و نیاز انسان به خواندن، نوشتن و حساب کردن و... به‌تدریج بر تعمیم آموزش همگانى و بهره‌گیرى از تعلیمات اجبارى تاکید شده است. به گونه‌اى که در اعلامیه حقوق بشر آمده است:

هرکس حق دارد از آموزش و پرورش بهره‌مند شود. آموزش و پرورش لااقل تا حدودى که مربوط به تعلیمات ابتدایى و اساسى است باید رایگان باشد. همچنین آموزش و پرورش اجبارى است. آموزش حرفه‌اى باید عمومیت پیدا کند و آموزش عالى باید با شرایط مساوى و کامل در دسترس قرار گیرد تا همه بنا بر استعداد خود از آن بهره‌مند شوند.

در این رابطه معضلات و راه‌حل‌های بهبود عملکرد سیستم آموزش ابتدایی را بررسی کردیم.