گیت ورودی افراد غیرایرانی فرودگاه امام خمینی(ره) در روزهای پس از تعطیلات شاهد عبور ده‌ها تن از سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و نمایندگان شرکت‌های بزرگ بوده است که پس از بیانیه سوئیس وارد ایران شده‌اند تا به ارزیابی دور جدید همکاری ایران با غرب در دوران پساتحریم بپردازند. تاکنون چندین هیات از کشورهای مختلف اروپایی و حتی آمریکایی وارد ایران شده‌اند و با حضور در اتاق بازرگانی زمینه همکاری‌های آتی خود را مورد سنجش قرار داده‌اند. حال سوال اینجاست که طیف سرمایه‌گذارانی که وارد ایران شده‌اند بیشتر در چه صنایع و رشته فعالیت‌هایی علاقه به سرمایه‌گذاری یا همکاری مشترک دارند و بذری که این رفت و آمدها در زمین مذاکرات می‌پاشند، چه زمانی به بار می‌نشیند و منتج به قرارداد می‌شود؟

باشگاه اقتصاددانان در پرونده امروز خود این موضوع را با اعضای اتاق تهران در میان گذاشته و نظر آنان را در این خصوص جویا شده است. آنها معتقدند که بازار ایران به تنهایی برای ۸۰ میلیون ایرانی کالا تولید نمی‌کند؛ بلکه با توجه به زیرساخت‌هایی که در کشور وجود دارد ایران می‌تواند به پایگاه تولید خاورمیانه تبدیل شده و کالاهای مورد نیاز کشورهای منطقه خاورمیانه را تامین کند. از این رو بیشتر هیات‌هایی که تاکنون وارد کشور شده‌اند با این دید به مذاکرات خود با طرف‌های ایرانی پرداخته‌اند تا آنان فقط بازار ایران را نبینند و به فکر حضور در بازارهای بکر منطقه نیز باشند.

به نظر می‌رسد که هم‌اکنون اتاق‌های بازرگانی در پیچی تاریخی قرار گرفته‌اند و به مرکز دیپلماسی اقتصادی کشور تبدیل شده‌اند، اما آیا سایر فاکتورها و زیرساخت‌هایی که یک سرمایه‌گذار برای تامین امنیت سرمایه خود نیاز دارد، در ایران به‌وجود آمده یا اینکه سیاست‌گذاران کشور با درک واقعیت‌های اقتصادی و بین‌المللی باید دست به تغییراتی اساسی در ساختار اقتصاد ایران بزنند تا زمینه‌های مشترک همکاری با بزرگان دنیا فراهم آید و بار دیگر قصه ال- ۹۰ و... تکرار نشود.