چین اقتصاد جهان را به زیر می‌کشد؟

هیزل شفیلد گزارشگر ارشد ایندیپندنت خیز چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی این سوال را همراه خود آورده بود که در صورتی که غرب بخواهد به مناطق شرقی دسترسی داشته باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد. حالا سوال دیگری هم مطرح است. چین هنوز در حال رشد است، اما با سرعت بسیار کمتری به رشد خود ادامه می‌دهد تا اکنون پرسش‌هایی درباره تاثیرات کاهش رشد چین پرسیده شود. رشد ۷ درصدی در سه ماه نخست سال ۲۰۱۵ به معنای ثبت کمترین رشد در ۶ سال گذشته است. چین در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۴ معادل ۳/ ۷ درصد رشد کرده بود و این کاهش چیز جدیدی نیست. رشد ۳/ ۷ درصدی تولید ناخالص داخلی چین در سال گذشته کمترین میزان در دو دهه گذشته بود. برونداد اقتصادی چین در سال گذشته هنگفت یعنی ۳/ ۱۰ تریلیون دلار بوده است تا چین دومین کشوری باشد که توانسته وارد باشگاه ۱۰ تریلیون دلاری‌ها شود. آمریکا در سال ۲۰۰۰ از این مرز گذشته بود؛ اما صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که این کاهش رشد می‌تواند مشکلات عمده‌ای را برای اقتصاد جهان ایجاد کند.

وقتی رشد چین کاهش یابد، رشد بقیه جهان هم کاهش خواهد یافت. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد خود از چین و جهان را کاهش داده است و هنگامی که کارخانه‌های چین آرام بگیرند، بازار کالاهای پایه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

کاهش رشد چین تاثیری بزرگ بر میزان تقاضای نفت خواهد داشت. اگر تولید صنعتی چین یک درصد افت کند، قیمت نفت خام ممکن است تا ۲ درصد افت کند. این امر قطعا کمکی به افزایش تجارت جهانی نخواهد کرد. در واقع صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از میزان تجارت را نیز مورد بازبینی منفی قرار داده است و شکی نیست که در این میان کشورهای شریک تجاری چین بیش از دیگران آسیب خواهند دید. جای تعجب ندارد که وقتی چین آمار بدی اعلام می‌کند، برخی از شاخص‌های سهام کشورهای همسایه واکنش منفی نشان می‌دهند.

رشد کمتر از انتظار چین می‌تواند پیامدهایی جدی برای بازارهای نوظهور نیز داشته باشد، احتمالا اثری بیش از اثری که بازارهای توسعه بافته متحمل خواهند شد. تخمین‌های بانک جهانی اخیرا نشان داده که اگر رشد چین یک درصد کمتر از انتظارها باشد، رشد جهان ممکن است تا نیم درصد افت کند که رقم بسیار قابل توجهی است.