افزایش هزینه‌ها راه حل نیست

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا منبع: گاردین ۶ سال پس از آغاز بحران مالی که جهان را به زانو درآورد، چراغ‌های خطر دوباره روشن شده‌اند. در جریان دیدارهای من با رهبران گروه بیست در بریسبن استرالیا، مشاهده مشکلات موجود ساده بود. منطقه یورو با بیکاری بالا، سقوط رشد و خطر تورم معکوس در آستانه گرفتار شدن در سومین رکود خود است. بازارهای نوظهور که در نخستین مراحل احیای اقتصاد جهان محرک رشد بودند اکنون در حال ثبت کاهش رشد هستند. به‌رغم پیشرفت‌های اجلاس بالی اندونزی، مذاکرات تجارت جهانی در گل فرو رفته اند، در حالی که اپیدمی ابولا، نزاع در خاورمیانه و اقدامات غیرقانونی روسیه در اوکراین همه به بی‌ثباتی و عدم قطعیت کمک می‌کنند. البته اقتصاد بریتانیا در حال رشد است. پس از تصمیم‌های سخت سال‌های اخیر ما سریع ترین رشد در گروه هفت را داریم، بیشترین کسب‌و‌کارهای جدید را ایجاد کرده‌ایم، بیشترین کاهش سالانه بیکاری را ثبت کرده‌ایم و شمار بیکاران را ظرف ۴ سال به ۷۵/۱ میلیون نفر رسانده‌ایم. اما واقعیت این است که در جهان به هم پیوسته ما، مشکلات اقتصاد جهان، برای احیای اقتصاد ما نیز خطرساز است. ما پیش‌تر این خطر را با مشاهده تاثیر افت رشد منطقه یورو بر تولید و صادرات خود درک کرده‌ایم.

ما نمی‌توانیم خود را کاملا جدا کنیم، اما باید هر آنچه می‌توانیم برای محافظت خود از رکود اقتصادی جهان انجام دهیم. با توجه به دستور کار گروه بیست، روشن است که ما باید به برنامه‌های درازمدت داخلی خود بها بدهیم و همزمان در واکنش به چالش‌های جهانی که امنیت اقتصادی وابسته به آنها است، نقش خود را بازی کنیم.

در سال‌های گذشته وقتی با مشکلات مشابهی روبه‌رو بودیم، سیاستمداران بسیاری، جواب‌های ساده‌‌ای مانند هزینه کردن بیشتر، وام گرفتن و افزایش مالیات را پیشنهاد می‌دادند. اما این‌ها پاسخ‌های اشتباهی بودند که حالا هم اشتباه هستند. ما اشتباهات گذشته را تکرار نخواهیم کرد و به حرف کسانی که می‌خواهند خود را از دنیا مخفی کنیم نیز گوش نخواهیم داد.

با افزایش عدم قطعیت در اقتصاد جهان، فرستادن این پیام به جهان که بریتانیا در حل مساله بدهی‌های خود اهمال نخواهد کرد از همیشه مهم‌تر است. ثبات برای جذب سرمایه‌گذاری و کسب‌و‌‌کار حیاتی است، اموری که باعث رشد و اشتغال‌زایی می‌شوند و نرخ‌های بهره درازمدت را نیز پایین نگه می‌دارند. پس ما به برنامه کاهش کسری بودجه و استفاده از سیاست پولی برای پشتیبانی از رشد بدون افزودن به استقراض یا بدهی ادامه می‌دهیم. «برنامه اقدام» بریسبن گروه بیست اهمیت حیاتی این رویکرد را دوباره تایید کرده است. در نشست بریسبن بر برنامه‌های درازمدت برای حمایت از کسب و کار با کاهش مالیات و پشتیبانی از صادرات به بازارهای نوظهور تاکید شد و ما همین کار را پی خواهیم گرفت.

ما در داخل سیاست‌های پیشروانه ای را پی گرفته‌ایم، اما حفاظت از اقتصاد بریتانیا به معنای تعهد به اقدام بین‌المللی برای مقابله با چالش‌های جهانی تهدیدکننده احیا در داخل هم هست. در نشست گروه بیست مشخص بود که مهم‌ترین تهدیدها، حمایت از صنایع داخلی با تعرفه‌ها، اثرات زیانبار فساد و فرار مالیاتی در سطح جهان و بی‌ثباتی‌های ایجاد شده توسط نزاع و بیماری هستند.

من در نشست بریسبن جلسه‌ای با رئیس جمهور اوباما و رهبران اروپایی داشتم که در آن بر اهمیت پیمان تجاری جامع آمریکا و اروپا تاکید شد. کمیسیون اروپایی باید این مساله را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد. قراردادهای دیگری هم باید با استرالیا، چین و همین طور هند امضا شود. ما باید کشورهای بیشتری را در مورد مزیت‌های تجارت آزاد و بازار آزاد برای تمام مردم قانع کنیم. همچنین برای انجام اصلاحات در سازمان تجارت جهانی فشار وارد می‌کنیم تا پیمان‌های تجاری از بین برنده فقر یک کاسه، تایید و با سرعت بیشتری اجرایی شوند.

اما مساله مهم دیگری که در نشست بریسبن مورد توجه بود فرار مالیاتی است. ما باید مطمئن شویم که کسب‌و‌کارهای بزرگ سهم خود را از مالیات پرداخت می‌کنند. تضمین پرداخت این مالیات‌ها برای ابقای مالیات‌های پایین ضروری است تا خانواده‌های سخت‌کوش بتوانند پول بیشتری پس‌انداز کنند. گروه بیست به توافقی رسیده که تضمین می‌کند هیچ جایی برای فعالیت شرکت‌هایی که می‌خواهند از مالیات فرار کنند وجود ندارد. نشست گروه هشت به ریاست من در ایرلند شمالی هم ابتکارات مهمی در این زمینه داشت. ما در بریسبن توافق کردیم که این اقدامات را به تمام حوزه اعضای گروه گسترش دهیم. تضمین امنیت ملی با مقابله با اقدامات غیرقانونی روسیه در اوکراین، مبارزه مستقیم با تروریسم افراط‌گرایان و اقدام علیه گسترش ابولا، به شکوفایی اقتصادی هم کمک خواهد کرد. مثلا مقابله با ابولا نه تنها به لحاظ اخلاقی مهم است، بلکه بهترین راه برای حفاظت از مردم خود ما و رویارویی با بی‌ثباتی‌ای است که در درازمدت شکوفایی اقتصادی ما را هم تهدید می‌کند.