هدف؛ بازار بدون مداخله

غلامرضا سلامی حسابدار رسمی (بورس) در سال‌های اخیر روند افزایشی شاخص بورس تهران هیچ تناسبی با تغییرات بخش واقعی اقتصاد نداشته است و این موضوع نشان می‌دهد که تغییرات شاخص بورس در ایران بیش از آنکه از عوامل اقتصادی تبعیت کند، از عوامل غیراقتصادی همچون عوامل سیاسی، روانی و انتظاری پیروی می‌کند. پیش از تشریح این موضوع که دولت یازدهم باید چه حمایت‌هایی از بورس به عمل بیاورد باید گفت، دخالت دولت در شاخص و پذیرش مسوولیت در قبال کاهش شاخص یا رشد آن و تلاش برای بالا نشان دادن شاخص، همه محکوم به شکست است.

در شرایط کنونی دولت‌ها نباید حمایت‌های مورد نظر جامعه را از بازار سرمایه داشته باشند چرا که حمایت از بورس مترادف این است که دولت تعیین‌کننده قیمت‌ها است. دولت‌ها نباید برای صنایعی معافیت‌های مالیاتی و امتیازات خاص قائل شوند زیرا این حمایت‌ها تاثیری در وضعیت بورس نخواهد داشت و باید گفت چنین دخالت‌هایی فقط به رشد کاذب شاخص منجر می‌شود.

برای مثال دخالت دولت در موضوع قیمت‌گذاری خودرو کاملا غلط بوده و باید یک تصمیم جدی در این خصوص اتخاذ کند و خود را کنار بکشد. چه در شرایط رکود و چه در شرایط رونق، بازار باید به حال خودش رها شود تا بتواند روند طبیعی خود را طی کند. البته باید نظارت‌هایی باشد تا گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها شفاف باشد. دخالت‌ها در بازار فقط به آشفتگی آن دامن می‌زند و تاثیری در بهبود اوضاع بازار ندارد.

حمایت از بازار سهام باید از طریق حمایت از بخش واقعی اقتصاد باشد، اگر دولت با رکود و تورم مقابله کند و در جهت رفع بیکاری و افزایش اشتغال گام بردارد، بازار سهام نیز با تغییرات نوسانی مواجه نخواهد بود و بازار روند با ثباتی خواهد داشت.

درحالی‌که ایران در سال‌های اخیر به‌خصوص سال ۹۲ بدترین رشد اقتصادی تاریخ خود را تجربه می‌کرد، شاخص بورس به شدت در حال افزایش بود چون دولت در تلاش برای این بود که نمایش بهتری از بازار سرمایه داشته باشد تا بورس به‌عنوان نماینده اقتصاد، اوضاع اقتصادی کشور مناسب نشان دهند.ذکر این نکته بسیار مهم است که اجازه دهیم بورس هرچه بیشتر آینه تمام نمای اوضاع اقتصادی ایران و نه نشان‌دهنده تصمیم‌گیری‌های بخش مدیریتی کشور باشد.

در شرایط کنونی و باتوجه به آنچه در اقتصاد امروز ما جریان دارد، منطقی‌ترین خواسته از دولت یازدهم در راستای حمایت از بازار سرمایه این است که از دولت خواسته شود، از قیمت‌گذاری‌های دستوری اجتناب کند و نظارت خود را روی شرکت‌ها افزایش دهد تا شرکت‌ها تخلف نکرده ودرصورت‌های مالی خود دستکاری انجام ندهند و با این اقدامات زمینه را برای یک بازار شفاف و کارآ ایجاد کنند؛ چرا که در یک بازار شفاف و کارآ همه می‌توانند منتفع شوند به عبارتی دولت باید تلاش کند توجه خود را به سمت تولید و ارتقای وضعیت صنعت معطوف کند تا این مهم به رشد بخش واقعی اقتصاد کمک کرده و بازار سهام نیز

منتفع شود.

قابل ذکر است کاری که دولت باید انجام دهد هموار کردن راه کسب‌وکار است به طوری که دولت باید بستر را فراهم کند نه اینکه با سیاست‌های غلط مثل تصمیم در مورد نرخ خوراک و پایین آوردن قیمت مواد اولیه برخی صنایع و افزایش خروجی این صنایع به صورت تصنعی از بازار حمایت کند.

با وجود زیرساخت‌های اقتصادی مناسب در کشور چه در زمینه نرم‌افزار و سخت‌افزار و چه نیروی انسانی، آینده روشنی برای تولید و اقتصاد پیش‌بینی می‌شود. اگر دولت در اقدامات ضد تورمی و خروج از رکود استمرار داشته باشد و روابط بین‌المللی از نظر وضع تحریم‌ها بهبود یابد می‌توان چشم‌انداز روشنی برای بازار سهام پیش‌بینی کرد.

دولت یازدهم باید سیاست‌های غلطی چون تزریق

بی رویه نقدینگی و تثبیت مصنوعی نرخ ارز و حمایت‌های بی‌مورد از برخی صنایع و کسب‌وکار را کنار گذاشته و به بازار این اجازه داده شود که به صورت واقعی، رقابتی

عمل کند.