حسن روحانی در ۱۲ مرداد سال ۹۳، در پی مراسم تحلیف خود، پیکره دولت را در حالی تحویل گرفت که در اثر جراحات و ضربات وارده از دولت دهم، تقریبا نیمه جان بود. وضعیت کشور در همه حوزه‌ها و به شکل خاص در شاخص‌های اقتصادی بسیار وخیم و بحرانی توصیف می‌شد؛ تورم بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی منفی برای بیش از دو فصل پیاپی، همه نشان از سایه افکندن ابرهای سیاه بر فضای اقتصادی کشور داشت.

تحریم‌های گسترده بین‌المللی با سردمداری غرب علیه ایران، پس از یک دوره انکار نابسامانی‌های اقتصادی کشور از سوی دولت، همواره به عنوان دلیل اصلی به‌وجود آورنده بحران‌های موجود تلقی می‌شد. اما در کنار این عامل اساسی که در واقع موید شکست دیپلماتیک دولت در عرصه روابط بین‌المللی بود، تصمیمات نادرست، عملکرد ضعیف و در پاره‌ای موارد غیرعقلایی و نامتناسب با واقعیت‌های موجود، بی‌نظمی‌های ساختاری و اجرایی و از همه مهم‌تر قانون‌گریزی‌های دولت را نیز باید مورد توجه قرار داد.

دولت تدبیر و امید بارها و از تریبون‌های مختلف، بر همراهی استادان دانشگاه‌ها، نخبگان، صاحبنظران و کارشناسان چه در داخل و چه در خارج از کشور تاکید داشته و بر ایجاد و هموارسازی فضای نقد و گفت‌وگو در جامعه اصرار ورزیده است.

از این رو امروز، به مناسبت یک‌سالگی تحویل دولت به آقای روحانی، عملکرد دولت در یکسال گذشته را ازمنظرهای مختلف و با نظرخواهی از کارشناسان حوزه‌های مربوطه به نقد و ارزیابی گذاشته است.

با توجه به اولویت‌های سیاستی و عملکردی دولت در ترمیم روابط خود با جهان در وهله نخست و به دنبال آن پیگیری هدف بازسازی و دمیدن روح تازه در بدن نیمه‌جان اقتصاد کشور و نیز با در نظر گرفتن شعارها و وعده‌های دولت، تحلیل کارشناسان را در رابطه با کیفیت عملکرد دولت در اقتصاد کلان، بورس، صنعت خودرو، بخش مسکن و نیز حوزه فرهنگ پرسیده‌ایم. مطالب پیش‌رو، پاسخ صاحبنظران به پرسش‌های باشگاه در رابطه با موضوعات فوق است.