درحالی که تنها چند دهه از شکل‌گیری شبکه جهانی اینترنت در جهان و ورود این امکان گسترده ارتباطی به ایران می‌گذرد، تصور دنیایی بدون وجود این تکنولوژی محال یا دست کم بسیار سخت است. آمار ۴۰ میلیون و اندی کاربران ایرانی در مقایسه با جمعیت ۷۷ میلیونی کشور، نشان از نفوذ همه‌جانبه اینترنت در زندگی امروز مردم ما دارد. حضور این شبکه جهانی انتقال داده و اطلاعات آن هم با اینچنین سرعتی، این امکان را فراهم کرده، تا کاربران آن در هر نقطه و با هر میزان فاصله تا منبع موردنظرشان، هر گونه اطلاعاتی را که می‌خواهند در چند ثانیه به‌دست آورند؛ این فناوری در جریان تکاملش، اشکال و صورت‌های گوناگون و متنوعی یافته که گاه در پاسخ به نیازهای ارتباطی انسان امروز بوده و گاه حتی از آن پیشی گرفته است و البته در این میان همواره سرعت، کیفیت و هزینه این ارتباطات هم مدنظر

بوده است.

تقریبا همزمان یا با اختلاف ناچیزی، مردم کشور ما هم توانسته‌اند از این پیشرفت‌ها و امکانات تکنولوژیک بهره‌مند شوند، اما آنچه همیشه مطرح بوده و محل اعتراض کاربران ایرانی است، سرعت و کیفیت پایین اینترنت با توجه به هزینه آن است.

با توجه به نقش و اهمیتی که اینترنت در زندگی انسان معاصر دارد و نیز با در نظر گرفتن این نکته که ضریب نفوذ (نسبت کاربران به کل جمعیت) و امکان دسترسی به اینترنت، به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی مطرح شده، بررسی دلایل پایین بودن کیفیت و سرعت اینترنت در کشور به نسبت بهای آن و راهکارهای حل این مشکل، موضوع مطرح شده در این شماره باشگاه اقتصاددانان است. از این رو از کارشناسان و متخصصان این حوزه پرسیده‌ایم:

• علت‌های اصلی سرعت پایین و کیفیت نازل اینترنت در کشور چیست؟

• از دیدگاه شما، راه‌حل‌های بهبود کیفیت و سرعت اینترنت در ایران چیست؟

• توسعه شبکه اینترنتی با کیفیت و پرسرعت، تا چه میزان و چگونه می‌تواند رشد و توسعه اقتصادی در کشور را سبب شود و سرعت بخشد؟

پاسخ کارشناسان و فعالان حوزه ارتباطات و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی در کشوربه این سوالات را پیش‌رو دارید.