نگاهی به اسپانسری تیم‌های ایرانی

چند فصل‌‌‌ پرحاشیه اسپانسری

در فصل ۱۳۸۵-۱۳۸۴ یعنی حضور پررنگ اسپانسرهای خارجی، اسپانسر اصلی باشگاه استقلال در حوزه تکنولوژی، کمپانی فرانسوی تولید قطعات موبایل ساژم بود. اسپانسر اصلی پرسپولیس هم در آن سال که پنجمین دوره لیگ برتر بود، کمپانی تولید پوشاک هنگ‌‌‌کنگی جیوردانو بود. لیگ پنجم برای استقلال و اسپانسر فرانسوی‌‌‌اش رویایی تمام شد و استقلال با فتح لیگ برتر، به لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد. موسسه مالی و اعتباری شهر و فروشگاه شهروند، اسپانسرهای مشترک هفتمین دوره لیگ برتر (در فصل ۱۳۸۷-۱۳۸۶) و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بودند؛ از عجایبی که فقط در فوتبال ایران اتفاق ‌‌‌افتاد. در لیگ بیست‌ویکم فصل ۱۴۰۱-۱۴۰۰، باشگاه استقلال چهار اسپانسر به نام‌‌‌های همراه اول، اوانو، بیمه دات‌‌‌کام و ایده‌پروران را جذب کرد. البته آبی‌‌‌پوشان پایتخت در اغلب بازی‌‌‌های فصل با پیراهنی که نام همراه اول روی آن بود، به میدان می‌‌‌رفتند.

پرسپولیس هم در آن دوره، با دو حامی مالی به نام‌‌‌های بانک گردشگری و ایرانسل در رقابت‌‌‌ها حاضر شد. در آن فصل، استقلال که با جذب چهار حامی مالی، عزم خود را برای رفع مشکلات مالی و قهرمانی جزم کرده بود، به هدفش رسید و موفق شد بالاخره نوار پنج‌قهرمانی متوالی پرسپولیس را پاره کند و خود، فاتح لیگ برتر شود. در لیگ بیست‌ودوم، اسپانسر روی پیراهن استقلال خیلی زود تغییر کرد و آبی‌‌‌ها در هفته پنجم با نام حامیان مالی تازه و طرح پیراهن جدید به میدان رفتند.گلاب ربیع، جایگزین همراه اول شد و در قسمت شانه نیز که قبلا تبلیغات بانک شهر دیده می‌‌‌شد، این بار جای خود را به برنج خوشبخت داده بود. حامی مالی باشگاه پرسپولیس هم ایرانسل بود که در فصل گذشته نیز همچنان اسپانسر سرخ‌‌‌پوشان تهران ماند.وضعیت استقلال اما در فصل گذشته شگفت‌‌‌انگیز بود. آبی‌‌‌های پایتخت، سه‌حامی مالی به نام‌‌‌های کاسکو، رایتل و موبایل آمل داشتند. نام اپراتور رایتل در اغلب بازی‌‌‌های فصل روی پیراهن استقلال بود؛ اما دو حامی مالی دیگر، وضعیت عجیب‌‌‌وغریبی داشتند.

مدیران باشگاه استقلال، تنها یک‌روز قبل از آغاز لیگ بیست‌وسوم، اعلام کرده بودند که با شرکت تمشک که صاحب برند کاسکو است، به‌‌‌عنوان یکی از حامیان آبی‌‌‌ها در لیگ بیست‌وسوم به توافق رسیده‌اند.این در حالی بود که شرکت کاسکو که ادعا می‌‌‌شد یک شرکت عمده‌‌‌فروشی است، هنوز شروع به فعالیت نکرده بود و به نظر می‌‌‌رسید مدیران استقلال با یک اسپانسر خیالی قرارداد بسته‌‌‌اند! در سوی دیگر، شرکت تمشک که شرکت مادر کاسکو معرفی شده، حتی یک آگهی هم تحت عنوان تمشک یا همان موسسه تجارت‌محور شبکه کسب‌وکار در روزنامه‌‌‌های رسمی کشور منتشر نکرده بود. مشخص نبود باشگاه استقلال چطور با شرکتی که هیچ اطلاعاتی از فعالیتش وجود نداشت، به‌‌‌عنوان حامی مالی، قرارداد اسپانسری امضا کرده بود! نکته جالب‌‌‌توجه این است که گفته می‌‌‌شد شرکت کاسکو در ازای قرارگرفتن نامش روی پیراهن استقلال در هر بازی، مبلغ ۶میلیارد تومان به باشگاه پرداخت می‌کند. اما پس از چهار دیدار این اتفاق نیفتاد و چک شرکت کاسکو نیز برگشت خورد!

شرایط یکی دیگر از حامیان مالی آبی‌‌‌پوشان نیز بسیار عجیب بود. مالک فروشگاه موبایل موسوی آمل در خردادماه امسال به دستور دادستان آمل بازداشت و راهی زندان این شهرستان شد. این فروشگاه اقدام به پیش‌‌‌فروش موبایل زیر قیمت بازار کرده و بعد از حدود ۶ماه، تعداد زیادی از گوشی‌‌‌های پیش‌‌‌فروش‌کرده را به خریداران تحویل نداده بود. بهتر است که پیش از آغاز لیگ بیست‌وچهارم در اواخر شهریورماه، مدیران باشگاه پاسخگوی استراتژی‌ای که در فصل گذشته داشتند باشند. اما با وجود این همه اتفاق عجیب‌‌‌وغریب و ناخوشایند برای سرخابی‌‌‌های تهران، شاید یک اتفاق در اردیبهشت سال‌جاری، هواداران این دو باشگاه را خوشحال کرد.

در اوایل اردیبهشت امسال، سهام ۸۵درصدی باشگاه استقلال به طور تفکیک‌شده به‌‌‌صورت ۵‌درصد به گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌‌‌فارس، ۲۰‌درصد به شرکت پتروشیمی پارس، ۲۰‌درصد به شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا، ۲۰‌درصد به شرکت پتروشیمی تندگویان و ۲۰‌درصد به شرکت پتروشیمی بندر امام واگذار شد. سهام ۸۵درصدی باشگاه پرسپولیس نیز به طور تفکیک‌شده به‌‌‌صورت ۳۰‌درصد به بانک‌شهر، ۲۰‌درصد به بانک‌تجارت، ۲۰‌درصد به بانک‌ملت، ۵‌درصد به بانک‌صادرات، ۵‌درصد به بانک رفاه و ۵‌درصد به بانک اقتصاد نوین واگذار شد؛ خبری که نور امید را در دل هواداران این دو تیم روشن کرد تا شاید برای همیشه با مشکلات مالی و یافتن اسپانسرهای عجیب‌‌‌وغریب یا مشترک، خداحافظی کنند.