سه ریسک تاثیرگذار

مهم‌ترین اولویت در سه‌‌‌ماه پیش‌رو برای سرمایه‌گذاران، مدیریت ریسک خواهد بود. در این راستا لازم است، ریسک‌‌‌های مهم بازار را مورد ارزیابی قرار دهیم تا توان درک بهتر نحوه رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران را داشته باشیم.   نرخ ارز: به دلیل اهمیت روزافزون همبستگی اقتصادهای جهانی، تلاطم نرخ ارز از مهم‌ترین ریسک‌های سرمایه‌گذاران است و به دلیل تجربیات ناموفق بانک‌مرکزی در مهار شوک‌‌‌های ارزی، سرمایه‌گذاران در موقعیت‌‌‌های پرتلاطم براساس تجربیات پیشین، انتظارات عقلایی را بر مبنای احتمال زیاد تکرار شوک شدید ارزی قرار می‌دهند. تعیین معادل دلاری بسیاری از کالاهایی که تولید و مصرف داخلی دارند نیز این مهم را تشدید می‌کند. بنابراین صرف تولید و مصرف داخلی یک محصول، نمی‌‌‌تواند متضمن عدم‌تاثیرپذیری از دلار باشد. تعیین قیمت‌های پایه از سوی عرضه‌‌‌کنندگان و نحوه رقابت تقاضاکنندگان در تالارهای بورس‌‌‌کالا در معاملات بسیاری از محصولات شرکت‌های بورسی نیز متناسب با نوسانات بازار ارز صورت می‌گیرد و مؤید این مهم است.

  ریسک انرژی: قطعی برق در فصل تابستان می‌‌‌تواند تولید شرکت‌ها را با ریسک شدیدی همراه کند. در این میان، سرمایه‌گذار هم‌زمان باید میزان افزایش قیمت محصول و کاهش تولید را با احتمال خطای بالایی پیش‌بینی کند. رقابت شدید و افزایش قیمت در بورس‌کالا و شفاف‌سازی شرکت‌ها از میزان تاثیر قطعی برق بر تولید، مهم‌ترین عوامل برآورد فروش در سه‌ماه پیش‌رو خواهند بود. به عنوان نمونه، محصولات سیمانی در بورس‌کالا با رقابت بالایی روبه‌رو شدند. اگرچه برخی از شرکت‌ها باتوجه به تجربه سال‌های گذشته، تا حدی این مساله را با موجودی انبار یا انتقال اورهال به فصل قطعی تلطیف کرده‌‌‌اند؛ اما کلیت بازار از این ریسک متاثر خواهد بود.

  ریسک‌‌‌ سیاسی: تحولات نیز در حال افزایش است؛ به‌‌‌گونه‌‌‌ای که طی یک‌ماه آینده، نحوه تعامل طرفین عملا روند مذاکرات هسته‌‌‌ای را مشخص خواهد کرد. این ریسک در دهه گذشته، تعیین‌‌‌کننده اصلی بوده و شوک‌‌‌های ارزی چند هفته اخیر، بیانگر اوج‌‌‌گیری این ریسک هستند.

سایر ریسک‌‌‌های پیش‌رو را می‌‌‌توان در ابعاد جهانی به همه‌گیری کرونا و میزان موفقیت کشورها و به‌ویژه چین نسبت داد. همچنین نحوه ادامه جنگ اوکراین و تاثیر آن بر تورم کشورهای غربی در تعیین سیاست‌‌‌های پولی آنها و قیمت کامودیتی‌ها تاثیرگذار خواهد بود.