مرجع قانونی مطالبه‌گری

در حال حاضر سه کانون مهم به نام کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، کانون کارگزاران و کانون سهام عدالت در بازارسرمایه وجود دارند؛ اما تاکنون تاثیری در بورس نداشته‌اند و اگر بخواهد کانون سهامداران حقیقی هم به همین منوال پیش رود، به‌طور حتم در بازارسرمایه تاثیرگذار نخواهد بود.

باید گفت تا زمانی که نقشه راه بازارسرمایه مشخص نباشد، ‌‌این چهار کانون هیچ دردی را دوا نخواهند کرد و در نتیجه خروجی مطلوبی هم نخواهند داشت؛ از طرفی هم مشخص نیست، افرادی که اعضای این کانون خواهند بود، چه پیشینه‌ای دارند و چه برنامه‌هایی خواهند داشت.

موضوع مهمی که در این خصوص وجود دارد، هدف تاسیس کانون سهامداران حقیقی است. باید گفت تحقق مطالبات اشخاص حقیقی نیازمند پیگیری و اتحاد بیشتری است؛ همچنین تخصص‌های لازم برای بازاری کارآ و شفاف ضروری است. نکته‌ای که وجود دارد، این است که کانون سهامداران حقیقی چه میزان می‌تواند اختیارات قانونی داشته باشد و البته نفوذ کارآیی در این کانون بسیار مهم خواهد بود.

در نتیجه، انتخاب اشخاص این کانون باید بر اساس معیارهای مشخص باشد و به‌طور شفاف در این خصوص اقدام به عمل آید؛ همچنین می‌توان بیان داشت که در نظر گرفتن معیار‌هایی مانند سوابق کاری و تحصیلات مرتبط با بازار سرمایه خالی از لطف نخواهد بود. باید نظارتی بر اعضای هیات‌مدیره این کانون وجود داشته باشد تا مطالبه‌‌گری در بازار سهام به‌صورت شفاف‌تر انجام شود.

همیشه سهامداران خرد خواسته‌هایی داشتند که گاهی با تجمعات اعتراض خود را بیان می‌کنند، اما از آنجا که این فعالیت‌‌ها متشکل نبوده، آسیب‌‌هایی را متوجه این سهامداران کرده است؛ همچنین وقتی تشکلی وجود نداشته باشد، هیچ فردی نمی‌تواند اقدامی انجام دهد.

بنابراین کانون سهامداران حقیقی، می‌تواند به عنوان یک تشکل خودانتظام این فعالیت‌‌ها را منسجم کند و اینکه مطالبات به شیوه مناسبی قابل پیگیری خواهد شد.

همچنین کانون سهامداران حقیقی مانند سایر کانون‌‌ها و تشکل‌‌های بازارسرمایه، می‌تواند محلی برای تبادل اطلاعات و دسترسی به رویه‌های معمول برای ایفای حقوق سهامداران ایجاد کرده و فعالیت داشته باشند.

در حال حاضر نبود یک سازمان صنفی مردم‌نهاد در بازارسرمایه باعث سردرگمی سهامداران حقیقی در بازارسرمایه شده و گاهی مشاهده می‌شود که از سمت ناشران و سهامداران حقوقی در حق آنها اجحاف می‌شود.

بنابراین برای جلوگیری از مشکلات کنونی لازم است کانون سهامداران حقیقی ایجاد شود و اهدافی از قبیل چگونگی رابطه بین اعضا، استفاده از فرصت‌‌ها برای روان‌سازی و تسهیل قوانین و مقررات و ارائه اظهارنظرهای کارشناسی در این کانون دنبال شود.

همچنین می‌توان با برگزاری نشست‌‌های مشترک و با استفاده از شبکه اجتماعی از افرادی که ایده مثبت و خوبی برای به سرانجام رساندن این کانون دارند، بهره برد.

در نهایت باید گفت نبود یک متولی مستقل برای پیگیری ثبت تخلف و شکایت‌‌ها، رسیدگی به آنها و پاسخ‌‌خواهی از ارکان مربوط، باعث شکل‌‌گیری تجمع‌‌ها، ناهنجاری‌‌ها و بعضی اعتراض‌‌های فیزیکی در داخل تالار شیشه‌‌ای خواهد شد و این موارد از نظر اجتماعی و فرهنگی آثار سوئی برای جامعه سهامداری و سازمان بورس در بر خواهد داشت و باعث ایجاد بی‌‌اعتمادی سرمایه‌‌گذاران جدید حقیقی برای ورود به بازار خواهد شد.