کف و سقف سود تضمینی

بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار سرمایه، با استفاده از منابعی که شرکت‌های کارگزاری، به‌عنوان تسهیلات در اختیارشان قرار می‌دهند، اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌کنند. کارگزاری‌‌‌ها اعتبارات را بر اساس حد مشخص اعتباری که دارند، از بانک‌ها دریافت می‌کنند و این مبالغ را به‌عنوان تسهیلات، در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. دریافت اعتبار از شرکت‌های کارگزاری برای سرمایه‌گذاران، به‌راحتی میسر نیست و ممکن است موجب شود که مشکلات زیر رخ دهند:

• دریافت اعتبار برای همه سرمایه‌گذاران در دسترس نیست.

• بر اساس قوانینی که برای کارگزاران وضع می‌شود، حد اعتباری در سال‌های گذشته بین ۱۵ تا ۶۰‌درصد نوسان داشته است.

• مشتریانی که از اعتبار کارگزاری استفاده می‌کنند، برای دریافت مبلغ اندکی از حساب شخصی خود، ابتدا باید کل اعتبار خود را با کارگزاری تسویه و سپس اقدام به درخواست وجه کنند.

• کارگزاران بعضا قوانین سختگیرانه‌‌‌ای را برای حداقل تعداد گردش معاملات در ماه وضع می‌کنند.

• در برخی موارد، در پایان سال مالی کارگزاران، سرمایه‌گذاران مجبور به تسویه اعتبار و خرید مجدد در سال مالی بعد خواهند بود.

همچنین شرکت‌های کارگزاری برای اعطای اعتبار با مشکلاتی زیر مواجه می‌‌‌شوند:

۱) تسویه تسهیلات بانکی در سررسید تسهیلات، به بروز مشکل نقدینگی در کارگزاری منجر می‌شود.

۲) اعتبار لازم برای تخصیص به همه سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

۳) افزایش هزینه‌های پرسنلی برای کنترل و نظارت بر رفتار مشتریان اعتباری.

۴) کاهش ارزش پرتفوی مشتریان و اعلام لیست مشتریان در سامانه سکنا و ریسک نکول مشتریان.

به‌منظور رفع این مشکلات و پاسخگویی به نیاز سرمایه‌گذارانی که خواهان استفاده از اهرم در سرمایه‌گذاری هستند، سازمان بورس مجوز پذیره‌‌‌نویسی نخستین صندوق اهرمی در بازار سرمایه را با نماد اهرم صادر کرد که مدیریت آن در اختیار یکی از شرکت‌های سبدگردان است. همچنین صندوق اهرمی برای سرمایه‌گذاران دارای دو نوع واحد سرمایه‌گذاری به شرح زیر است:

۱) واحدهای ممتاز: این واحدها در بورس قابل معامله(ETF)  هستند و خرید و فروش آنها از طریق شبکه معاملاتی کارگزاران بورس صورت می‌گیرد و مناسب سرمایه‌گذاران ریسک‌‌‌پذیری است که قصد استفاده از اهرم برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها را دارند.

۲) واحدهای عادی به صورت صدور و ابطالی از طریق سامانه مربوطه معامله خواهند شد. این واحدها شباهت زیادی به واحدهای صندوق‌های دارای درآمد ثابت دارند.

همچنین سود پیش‌بینی‌شده برای دارندگان واحدهای عادی، نرخی بین ۲۰ تا ۲۵‌درصد سالانه خواهد داشت.

   مکانیزم بازدهی صندوق

صندوق اهرمی دارای دو نرخ خالص ارزش دارایی یا NAV است که برای هریک از واحدهای عادی و ممتاز به صورت جداگانه محاسبه می‌شود. چنانچه بازدهی کل صندوق، کمتر از ۲۰‌درصد باشد، کف سود ۲۰درصدی متعلق به دارندگان واحدهای عادی از محل دارایی دارندگان واحدهای ممتاز تامین خواهد شد. در مقابل، چنانچه بازدهی صندوق بیش از ۲۵‌درصد باشد، سرمایه‌گذاران واحدهای عادی تنها از سقف سود، یعنی ۲۵‌درصد برخوردار خواهند شد و مازاد آن، متعلق به سرمایه‌گذاران واحدهای ممتاز خواهد بود.

   درجه اهرم صندوق

میزان درجه اهرم صندوق برای دارندگان واحدهای ممتاز، به حجم دارایی بخش عادی و ممتاز صندوق بستگی دارد. حجم دارایی‌‌‌های عادی در کمترین حالت، صفر ریال و در بیشترین حالت به میزان دوبرابر حجم دارایی ممتاز صندوق خواهد بود، اما طبق پیش‌بینی مدیران صندوق، میزان اهرم بعد از شروع فعالیت، حداقل ۷۰‌درصد و حداکثر ۲۰۰‌درصد خواهد بود.