برنامه‌های پیشنهادی

درواقع رئیس‌جمهور جدید مقبولیت و قدرت چانه‌زنی بهتری در مقایسه با سایر کاندیداها داشت و از آنجا که دولت دستاورد ضعیفی داشت، مردم سرخوردگی زیادی را تجربه کرده و به این ترتیب در شرایط کنونی، دولتی که آقای رئیسی تحویل می‌گیرد پر از چالش‌ است. 

از سوی دیگر باید عنوان کرد، ابراهیم رئیسی درخصوص اقتصاد کشور برنامه یا سابقه‌ای نداشته، اما اظهار کرده تعامل با همه کشور‌های جهان به‌ویژه با همسایگان برنامه سیاست خارجی دولتش خواهد بود. به‌نظر می‌رسد این پیام به معنای احیای برجام است. از طرفی برای حل بحران معیشتی یا بحران‌های دیگر مانند مهار تورم، مهار رشد فزاینده نقدینگی، اصلاح نظام بانکی، انباشت بدهی‌های دولت با انتشار اوراق، بورس و بحران محیط‌زیست، باید دید چه برنامه‌هایی خواهد داشت.

افزون بر این از آنجا که رئیسی به‌دنبال عدالت و برقراری آن است، احتمالا از حمایت‌هایی در مجلس برخوردار شود؛ زیرا نمایندگان بسیاری از رئیسی در نامه‌ای دعوت کرده بودند تا در انتخابات شرکت کند. از طرفی باید توجه کرد که رئیس‌جمهور جدید از حمایت قسمتی از جبهه پایداری نیز برخوردار خواهد بود.

چنانچه بخواهیم نیم‌نگاهی به مهم‌ترین دغدغه‌های اقتصادی آقای رئیسی که در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز کاندیدا بود، داشته باشیم، باید عنوان کنیم که با توجه به بازگویی اقتصاد درون‌نگر و توجه ایشان به این امر، به‌نظر می‌رسد توجه به ظرفیت‌های داخلی را شعار خود قرار داده و خواهد داد. همچنین این کاندیدای اصولگرا توجه ویژه‌ای به دهک‌های پایین جامعه داشته و کلیدواژه فساد را مورد توجه قرار داده است. بنابراین امیدواریم دید و نگاه این رئیس‌جمهور تنها از بستر قوه قضائیه و جلوگیری از فساد نباشد.

همچنین آقای سیدابراهیم رئیسی بیان کردند که باید مساله مسکن و اشتغال را برای جوانان حل کنیم و هزینه‌های ازدواج را نیز کاهش دهیم که این موضوع می‌تواند از نقاط مثبت و دیدگاه مهم ایشان باشد. 

در این راستا نباید فراموش کرد، کشوری که تولید دارد، قدرتمند است و کشوری که تولید نداشته باشد، قدرت ندارد و تا زمانی که سفره مردم را به واردات وابسته بدانیم، نمی‌توانیم در مورد قدرت حرف بزنیم. به عبارت دقیق‌تر اگر در این زمینه مدیریت و برنامه‌ریزی نداشته باشیم، قدرتی نداریم.

از دیگر موارد مهم عنوان‌شده از سوی رئیس‌جمهور جدید، تاکید ایشان بر اولویت قراردادن افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های مردم است که تمامی این موارد بر افزایش تولید مبتنی خواهد بود. 

ایشان همچنین راهکار‌هایی برای جلوگیری از فرار مالیاتی دارند که استقرار نظام هوشمند در سامانه مالیاتی می‌تواند به‌طور کامل به دولت در زمینه وضعیت دریافت مالیات کمک کند و 35سامانه موجود را تا پایان سال 1400 به 40 سامانه فعال برساند. همچنین دستیابی به گردش امور قوه قضائیه را ممکن خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد طبق گفته‌های آقای رئیسی، اصلاح سیستم بانکی کشور و ایجاد امنیت برای فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی از اولویت‌های بعدی دولت جدید باشد که در این راستا سه اولویت در برنامه‌های ایشان وجود دارد: رشد و پیشرفت پایدار، عدالت اجتماعی با تاکید بر مقابله با فقر و پیشگیری از فساد و تبعیض و توجه به معیشت مردم. اصلاح جدی سیستم اقتصادی و اصلاح ساختار بودجه کشور جزو برنامه‌های این رئیس‌جمهور منتخب است. 

به هر حال نبود توازن میان دخل و خرج دولت توجه به این امر مهم را ایجاد کرده است. ضمن اینکه در خصوص سیستم بانکی باید بدهی‌های سنگینی که دولت به سیستم بانکی دارد را نیز مدنظر قرار داد. این امر که ناترازی را به‌دنبال داشته، ضرورت اصلاح سیستم بانکی را بیش از گذشته نمایان می‌سازد.