ترس در دل همه پوپولیست‌ها

نخست‌وزیر لهستان اقدام شبکه‌های اجتماعی آمریکایی را محکوم کرده است. او گفت: «سانسور آزادی بیان، رفتاری که رژیم‌های خودکامه و تمامیت خواه انجام می‌دهند، امروز به شکل و مکانیزم جدید و برای مبارزه با کسانی که به نوع دیگری فکر می‌کنند، درحال بازگشت است.» حزب حاکم قانون و عدالت در لهستان از پیش لایحه‌ای را ارائه کرده که هدف آن محدود کردن قدرت شبکه‌های اجتماعی بزرگ در زمینه حذف محتواها یا مسدود کردن حساب‌های کاربری است. این لایحه پس از اقدام توییتر در زدن برچسب «محتوای گمراه‌کننده» به توییت‌های ترامپ و طرفداران او که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به چالش می‌کشیدند، تدوین شد. از دید حزب حاکم لهستان، هیچ نوع سانسوری نباید از سوی شبکه‌های اجتماعی اعمال شود زیرا بحث و اختلاف نظر ماهیت دموکراسی را تشکیل می‌دهد. اما مخالفان حزب حاکم می‌گویند تدابیر در نظر گرفته شده در لایحه یاد شده با تلاش‌های حزب حاکم در محدود کردن رسانه‌های داخلی و تبدیل کردن رسانه ملی به ابزار پروپاگاندا در تضاد قرار دارد. اتحادیه اروپا مشغول بررسی این گونه اقدامات از سوی حزب حاکم لهستان است. این اتحادیه دولت حزب حاکم لهستان را به نقض هنجارهای دموکراتیک متهم کرده است.

دولت لهستان همچنین قول داده رسانه‌های تحت مالکیت خارجی در داخل کشور را تحت کنترل قرار خواهد داد و منتقدان از این نگرانند که با این کار، رسانه‌های یاد شده به ابزار پروپاگاندای دولت تبدیل شوند. طبق پیش‌نویس قانون تدوین شده از سوی دولت لهستان، اگر محتوایی حذف شود رسانه اجتماعی ۲۴ ساعت فرصت دارد به شکایت کاربر پاسخ دهد و هرگونه تصمیم‌گیری، قابل ارجاع به دادگاه ویژه‌ای است که به تازگی تاسیس شده است. فیس‌بوک و توییتر در روزهای اخیر اقدامات دیگری نیز برای مقابله با انتشار محتواهای مرتبط با انتخابات و نظریه‌های توطئه انجام داده‌اند. برای مثال توییتر ده‌ها هزار حساب کاربری مربوط به طرفداران نظریه توطئه را مسدود کرده است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان درباره اقدامات فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام ابراز نگرانی کرده و گفته است اقدامات آنها تند بوده است. این درحالی است که در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی کارزارهای رو به رشد، از شبکه‌های اجتماعی می‌خواهند محتواهای ترویج‌کننده تنفر و اطلاعات غلط پوپولیستی را از سایت‌های خود حذف کنند.

رهبران پوپولیست تنها کسانی نیستند که اقدام اخیر شبکه‌های اجتماعی را محکوم کرده‌اند. در سراسر اروپا، صرف‌نظر از گرایش‌های سیاسی، نگرانی‌هایی درباره سانسور محتوا از سوی رسانه‌های اجتماعی بزرگ به چشم می‌خورد. این شبکه‌ها در واکنش به حوادث دو هفته پیش در واشنگتن یعنی حمله طرفداران ترامپ به کنگره در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر، حساب کاربری ترامپ را بستند. رهبران پوپولیست از تمرکز دوباره توجهات بر انتشار اطلاعات غلط در اینترنت زیان بیشتری می‌بینند. این دسته از رهبران بیش از دیگر رهبران می‌توانند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی حامیانی برای خود جلب کنند.