برخلاف مسیر اصلی

ترامپ در چهار سال حضور در کاخ‌سفید موضع‌گیری‌های متناقضی در قبال فناوری داشته است. او در توییتر حدود ۸۹ میلیون دنبال‌کننده دارد و از این شبکه برای وارد کردن شوک به جامعه استفاده می‌کند. با آنکه ترامپ تا جایی که توانسته از این ابزار اطلاع‌رسانی بهره برده، اما هرگاه شبکه‌های اجتماعی اقداماتی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات گمراه‌کننده از سوی او انجام می‌دهند مورد حمله قرار می‌گیرند. در روزهای پس از انتخابات، تعداد زیادی از توییت‌ها و پست‌های او در فیس‌بوک برچسب اطلاعات گمراه‌کننده خورده است.

استفاده ترامپ از رسانه‌های اجتماعی به‌ویژه توانایی او در جذب ده‌ها میلیون دنبال‌کننده در توییتر نقشی کلیدی در تبدیل شدن وی به نامزد حزب جمهوری‌خواه برای ریاست‌جمهوری داشت. سال ۲۰۱۶ او با شکست دادن هیلاری کلینتون به رغم تعداد آرای عمومی کمتر، سبب تعجب همگان شد. ترامپ برای پیروز شدن مجدد در انتخابات سال‌جاری از ابزار رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان یک ابزار بسیار مهم بهره برد. رسانه‌های اجتماعی سبب شدند ترامپ که روزگاری در حوزه ساخت و ساز فعالیت می‌کرد و شش بار ورشکسته شده بود، به بالاترین مقام اجرایی کشور برسد. انتخابات سال ۲۰۱۶ و پرسش‌هایی که درباره اثرگذاری روسیه بر نتیجه آن انتخابات مطرح شده نگرانی‌هایی را درباره اثرات منفی رسانه‌های اجتماعی بر جامعه و زندگی انسان‌ها مطرح کرده است. ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری‌ خود نشست‌هایی با مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله مدیر عامل شرکت اپل و شرکت فیس‌بوک برگزار کرد. او ماه مه ‌سال ۲۰۱۷ شورای فناوری آمریکا را تاسیس کرد تا فعالیت‌های دولت را مدرن‌سازی کند، اما در مواقع گوناگون علیه شرکت‌های بزرگ فناوری موضع‌گیری کرده است. ترامپ یک ماه پس از تشکیل شورای فناوری آمریکا اعلام کرد از پیمان آب و هوایی پاریس خارج خواهد شد. این پیمان بین حدود ۲۰۰ کشور برای مقابله با گرم شدن کره زمین منعقد شده است. غول‌های فناوری نظیر اپل، گوگل و مایکروسافت در کنار ائتلافی از سازمان‌های مدنی و شرکت‌ها اعلام کردند به رغم تصمیم ترامپ، همچنان به محتوای پیمان یاد شده وفادار خواهند بود. موضع‌گیری‌های ترامپ در قبال مسائل نژادی و مهاجرت نیز سبب شده اختلاف نظرهای عمیق بین او و مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری به‌وجود‌ آید. سال ۲۰۱۸ مدیران شرکت‌های یادشده نحوه رفتار با خانواده‌هایی را که به‌طور غیرقانونی از مرز عبور کرده و به آمریکا آمده بودند محکوم کردند. ترامپ نسبت به این موضع‌گیری واکنش نشان داد و بدون ارائه سند و مدرک ادعا کرد رسانه‌های اجتماعی صدای نیروهای محافظه‌کار را سانسور می‌کنند. شرکت‌های فناوری این ادعا را رد کردند. ترامپ بارها موضع‌گیری‌های متناقضی درباره شرکت‌های فناوری داشته است.

او در دوران ریاست‌جمهوری از حذف مقررات دست و پاگیر حمایت کرده و این اقدام به نفع برخی شرکت‌ها و صنایع از جمله ارائه‌کنندگان خدمات اینترنت نظیر کامکست بوده است. اقدامات ترامپ برای حمایت از شرکت‌های آمریکایی زمینه را برای شروع تنش‌ها بین آمریکا و چین فراهم کرده است. ترامپ بارها چین را به رفتارهای غیر منصفانه تجاری، جاسوسی و سرقت دارایی‌های معنوی آمریکا متهم کرده و برای مقابله با این رفتارهای چین اقداماتی انجام داده است. اعمال تعرفه بر کالاهای صادراتی چین و محدود کردن دسترسی شرکت‌های فناوری این کشور به تجهیزات پیشرفته آمریکا برخی از این اقدامات بوده است. ماه مه سال گذشته او استفاده شرکت هوآوی از هرگونه فناوری آمریکا را ممنوع کرد و یک علت این اقدام، نگرانی درباره استفاده چین از تجهیزات و تلفن‌های هوآوی برای جاسوسی از شهروندان و شرکت‌های آمریکایی عنوان شد. کاخ‌سفید در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ همچنین در فکر توسعه شبکه نسل پنجم اینترنت بود و در یک دوره زمانی، ایده شبکه ملی نسل پنجم اینترنت را مطرح کرد. تعداد زیادی از جمهوری‌خواهان و شرکت‌های فناوری و مخابراتی این ایده را غیرواقع‌بینانه توصیف کرده‌اند. ماه ژوئیه ترامپ با یک فرمان اجرایی محدودیت‌های شدید برای اپلیکیشن تیک تاک ایجاد کرد. این بار نیز او ادعا کرد نگرانی‌های امنیتی علت این اقدام بوده است. میراث دوران ریاست‌جمهوری ترامپ در حوزه فناوری یک میراث مختلط بوده و در بسیاری از مواقع اقدامات او موانعی برای پیشرفت شرکت‌های فناوری ایجاد کرده است.