بدهی نامزدها پس از پیروزی

تحلیل آنها تاثیر برنامه‌های دو نامزد بر کسری بودجه و بدهی ملی را نشان می‌دهد. در تحلیل کمیته بودجه فدرال آمده است برنامه‌های دو نامزد بدهی‌ها را به میزان قابل ملاحظه‌ای بالا خواهد برد به این معنا که برنامه‌های ترامپ برای چهار سال دوم ریاست‌جمهوری‌اش سبب می‌شود بدهی تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵ هزار میلیارد دلار افزایش یابد، درحالی‌که اگر بایدن پیروز شود و برنامه‌های اقتصادی خود را اجرا کند طی یک دهه آینده میزان بدهی‌ها ۵۶۰۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

به‌طور مشابه بین برنامه دو نامزد درحوزه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها تفاوت زیادی وجود ندارد. برنامه ترامپ ۲۴۵۰ میلیارد دلار و برنامه بایدن ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد دلار خواهد بود. اگر ترامپ پیروز شود بدهی ملی تا سال ۲۰۳۰ به ۱۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت و اگر بایدن در کاخ‌سفید مستقر شود این رقم ۱۲۸ درصد خواهد بود. بنابر اعلام کمیته بودجه فدرال، در هر دو حالت آمریکایی‌ها در سال‌های آینده با وضعیتی جدید درحوزه کسری بودجه و بدهی ملی مواجه خواهند شد.

در گزارش موسسه مودیز آمده است تاثیر اجرای برنامه‌های اقتصادی بایدن بر اقتصاد مثبت‌تر خواهد بود و برنامه‌های او زمینه را برای ایجاد میلیون‌ها شغل و رشد ۴۸۰۰ دلاری درآمد پس از مالیات خانوارها فراهم خواهد کرد. بخشی از هزینه برنامه‌های موردنظر بایدن از طریق افزایش مالیات‌ها تامین می‌شود. همچنین انتظار می‌رود تا وقتی اقتصاد به اشتغال کامل نرسیده نرخ‌های بهره پایین باقی بماند. در گزارش موسسه مودیز آمده است، پیروزی ترامپ به معنای تداوم سیاست‌های اقتصادی چهار سال گذشته خواهد بود و می‌توان انتظار داشت در چهار سال دوم، بخش‌خصوصی و بخش عرضه در اقتصاد حمایت شود. فلسفه ترامپ این است که بخش‌خصوصی به تنهایی و نه دولت، منبع ایجاد اشتغال، رشد بهره‌وری و ایجاد ثروت است. در مقابل، اگر بایدن به پیروزی برسد سیاست‌های دولت اوباما پس از بحران مالی یک دهه پیش را دنبال خواهد کرد. او طرفدار اصلاحات اقتصادی است که زمینه کاهش نابرابری‌ها را فراهم می‌کند. در واقع او به تخصیص مجدد منابع مالی دولت با هدف رونق بخشیدن به اقتصاد از طریق کاهش شکاف بین فقرا و ثروتمندان، توسعه زیرساخت‌ها و حرکت به سمت انرژی پاک اعتقاد دارد و از دید او تمامی این سیاست‌ها به ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر، درآمدهای بالاتر برای طبقه متوسط و رونق اقتصاد منجر خواهد شد.