ضربه تقاضا به عرضه

 در ماه‌های آینده واکسن کرونا عرضه خواهد شد، اما درباره کارآیی آن و زمان بهبود شرایط اقتصادی جهان تردیدهایی وجود دارد. نکته مهم دیگر این است که به‌رغم کاهش موارد مرگ‌ومیر، اثبات شده که ویروس کرونا بسیار مقاوم است و در برخی کشورها موارد ابتلا به آن بار دیگر به سرعت افزایش یافته است. موضوع بعدی که بر مصرف سوخت اثرات بلندمدت خواهد گذاشت، تغییر شیوه کار کردن برای گروه‌های بزرگ از نیروی کار است. بسیاری از شرکت‌ها به کارکنان خود اجازه داده‌اند تا همچنان از خانه کار کنند و نیز میزان مسافرت‌ها بسیار پایین‌تر از قبل از همه‌گیری کروناست. پایان فصل مسافرت‌ها در آمریکا، احتمال تعطیلی مجدد بخش‌هایی از اقتصادهای بزرگ و مشخص نبودن برنامه‌های آینده همگی جزو عوامل فشار بر قیمت نفت هستند که به احتمال زیاد در آینده ادامه پیدا خواهد کرد. جنبه دیگر همه‌گیری کرونا از میان رفتن میلیون‌ها شغل است و عده‌ای از تحلیلگران معتقدند تعداد زیادی از این شغل‌ها هیچ‌گاه احیا خواهند شد، زیرا شرکت‌ها به‌دلیل وضعیت پدید آمده در اثر همه‌گیری کرونا تغییراتی در سیاست‌های خود داده‌اند و برای همیشه تعدادی از شغل‌ها را حذف کرده‌اند.

رکود اقتصادی که در سه ماه دوم سال‌جاری میلادی شروع شد شاید به‌زودی پایان یابد، اما نرخ رشد اقتصادها تا چند فصل بسیار پایین باقی خواهد ماند و این به معنای وضعیت بد بازار کار است. پیش‌بینی‌ها درباره وضعیت اقتصادهای بزرگ در سال‌جاری میلادی امیدبخش نیست و تولید ناخالص داخلی تمام آنها به جز چین امسال کاهش خواهد یافت. در چین نرخ رشد امسال بین یک تا ۲ درصد است که نسبت به نرخ رشد سال گذشته بسیار پایین‌تر است. میزان واردات نفت از سوی چین در دو ماه گذشته کاهش یافته و این پرسش مطرح است که تقاضای این کشور برای نفت چه وقت بالا خواهد رفت. چین در دورانی که قیمت نفت بسیار پایین بود، میزانی قابل ملاحظه نفت وارد کرد در نتیجه مدتی به نفت کمتری برای واردات نیاز دارد. واردات نفت هند نیز همچنان پایین‌تر از قبل خواهد بود و میزان واردات نفت از سوی ژاپن در پایین‌ترین سطح از دهه ۱۹۶۰ قرار دارد.

درباره تغییرات قیمت نفت در ماه‌های آینده پیش‌بینی‌های مختلف مطرح شده اما تمامی نهادها معتقدند در آینده قابل پیش‌بینی قیمت‌ها به سطوح قبل از بحران کنونی باز نخواهد گشت. اوپک‌پلاس در واکنش به وضعیت بازار نفت، چند ماه پیش عرضه نفت خود را ۷/ ۹ میلیون بشکه کاهش داد و درحال‌حاضر میزان کاهش عرضه ۷/ ۷ میلیون بشکه است. این اقدام در متوازن کردن بازار و بالا بردن قیمت‌ها موثر بوده است. تداوم برنامه یاد شده در صورتی که اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس به آن پایبند باشند می‌تواند از سقوط قیمت‌ها جلوگیری کند اما در ماه‌های آینده دو عامل بر بازار نفت موثر خواهند بود: رکود در تقاضای چین برای نفت و ضعف در اقتصادهای بزرگ سبب پایین باقی ماندن تقاضا خواهد شد و نیز در آمریکا تولید نفت رشد نخواهد کرد. پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۲۳ تقاضای جهانی برای نفت به سطح قبل از بحران کنونی نخواهد رسید.