بزرگ‌ترین اختلال تاریخ در آموزش

۶ ماه از آغاز همه‌گیری کرونا گذشته و دولت‌ها همچنان درحال بررسی روش‌های ارائه آموزش با کیفیت برای دانش‌آموزان در دوران بحران کرونا هستند. بنابر اعلام سازمان ملل، همه‌گیری کرونا فراگیرترین اختلال تاریخ در سیستم‌های آموزشی را پدید آورده است، یعنی بر ۶/ ۱ میلیارد دانش‌آموز در ۱۹۰ کشور جهان اثر گذاشته است. تقریبا ۹۴ درصد دانش‌آموزان در جهان از این همه‌گیری تاثیر پذیرفته‌اند و در کشورهای فقیر یا با درآمد متوسط ۹۹درصد دانش‌آموزان از این بحران اثر پذیرفته‌اند. تعطیل شدن مدارس تحت تاثیر بحران کرونا بر شدت نابرابری‌های آموزشی افزوده است.

در اروپا دانش‌آموزان تعدادی از کشورها بیش از یک ماه است که به مدرسه می‌روند. در این قاره کشورها درحال آزمایش استراتژی‌های جدید برای آموزش هستند، به طوری‌که دانش‌آموزان ایمن بمانند و همزمان کیفیت آموزش حفظ شود. در مطلب حاضر به نحوه بازگشایی مدارس در سه کشور اروپایی و مشکلاتی که در این مسیر وجود داشته اشاره می‌کنیم.

در آلمان، اوایل ماه گذشته میلادی تعداد بسیار زیادی از دانش‌آموزان برای نخستین بار از ماه مارس یعنی زمانی که همه‌گیری کرونا سبب تعطیلی فعالیت‌ها شد به مدرسه بازگشتند. درست شبیه آمریکا، تعطیلات تابستانی در تمامی ایالت‌های آلمان یکسان نیست، به این معنا که مدارس این کشور طی هفته‌های اخیر به تدریج بازگشایی شده است. اما امسال بازگشت به مدرسه مثل قبل نبود. دانش‌آموزان به گروه‌های مختلف تقسیم شده‌اند و گروه‌ها اجازه ندارند با یکدیگر در ارتباط قرار گیرند. برای هر گروه معلمان خاص در نظر گرفته می‌شود. هدف از این تقسیم‌بندی آن است که اگر شیوع کرونا رخ داد مدیران مجبور نشوند تمامی دانش‌آموزان را قرنطینه کنند. حتی در داخل یک گروه، دانش‌آموزان باید از ماسک استفاده کنند البته آنها می‌توانند هنگامی که پشت میز خود نشستند ماسک را بردارند. دیگر دستورالعمل‌های محافظتی از جمله شستن مکرر دست‌ها باید اجرا شود. در کلاس‌ها تغییراتی ایجاد شده تا فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه هوا بهتر انجام شود. به‌رغم رعایت این دستورالعمل‌ها در ده‌ها مدرسه طی دو هفته نخست بازگشایی مدارس موارد ابتلا به کرونا گزارش شد، در نتیجه صدها معلم و دانش‌آموز مجبور شدند به قرنطینه بروند.

در اسکاتلند که دولت می‌تواند در برخی حوزه‌ها مستقل از لندن تصمیم‌گیری کند، مدارس یازدهم ماه قبل فعالیت خود را آغاز کردند و از همه خواسته شد، دستورالعمل‌های حفاظتی را رعایت کنند تا از شیوع کرونا جلوگیری شود. مثل آلمان، کلاس‌های درس در اسکاتلند برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تغییر داده شد. اگرچه فاصله‌گذاری اجتماعی بین دانش‌آموزان الزامی نیست، اما به محض بروز نشانه‌های بیماری باید تست‌گیری انجام شود. در چند هفته اخیر که مدارس باز شده، شیوع فراگیر کرونا در اسکاتلند مشاهده نشده اما مشکلاتی وجود داشته است. برای اسکاتلند باز نگه داشتن مدارس در اولویت است. از آنجا که بازگشایی اقتصاد در اسکاتلند به آهستگی صورت گرفت، دولت توانست اثر بازگشایی مدارس برای شیوع کرونا را ارزیابی کنند.

نروژ یکی از نخستین کشورها در اروپا بود که مدارس آن باز شدند و دانش‌آموزان باید تمامی تدابیر حفاظتی را رعایت کنند. به دانش‌آموزان آموزش داده شد تا بدانند در این دوره همه‌گیری کدام تدابیر کنترل ویروس باید اجرا شود. در مواردی که خطر شیوع کرونا وجود داشته از تعداد ساعات حضور در کلاس کاسته شده و تعداد کمتری دانش‌آموز در هر کلاس حضور پیدا کردند. در نروژ مثل آلمان از روش گروه‌بندی دانش‌آموزان استفاده شده و دانش‌آموزان یک گروه حق ندارند با دیگر گروه‌ها ارتباط برقرار کنند. اگرچه آلمان، اسکاتلند و نروژ توانسته‌اند راهی برای بازگشایی مدارس بیابند، همین روش در آمریکا قابل اجرا نیست، زیرا در این کشور وضعیت دشوارتر است.