کلاس‌های ترکیبی

 پس از مدتی برنامه آماده و ایرادات رفع شد؛ عشق آغاز شد ولی افتاد مشکل‌ها. اولین مشکل نصب این برنامه در گوشی‌ها بود. خانواده‌ها بارها و بارها برای نصب این برنامه اقدام کردند و اغلب به سختی توفیق حاصل می‌شد و زمان زیادی صرف نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار می‌شد. یکی دیگر از مشکلات آموزش غیرحضوری برای دانش‌آموزان، قطع و وصل شدن و سرعت پایین اینترنت بود. مثلا در زمان آزمون ناگهان اینترنت قطع می‌شد و تا اتصال اینترنت زمان زیادی از دست می‌رفت و تکمیل آزمون با خطا مواجه می‌شد. این چند نمونه گوشه‌ای از مسائل و سختی‌های آموزش در ایام کرونا در سال تحصیلی گذشته بود.

این نرم‌افزار تازه‌وارد به بازار و محیط خانواده‌ها هنوز به خوبی جا نیفتاده است. کار کردن با هر نرم‌افزاری و یاد گرفتن آن مدتی طول می‌کشد. اما خوشبختانه اکثر خانواده‌ها توانستند سال تحصیلی را با تمام مشکلاتش پشت سر بگذارند. اما نگران کیفیت آموزشی به‌ویژه در سال تحصیلی بعد هستند و ذهن و فکرشان درگیر سوالات و ابهامات زیادی است. برخی از اخبار و شنیده‌ها خبر از کلاس‌های ترکیبی می‌دهند. یعنی دو روز از هفته را در مدرسه و بقیه روز‌ها در خانه و از طریق اپلیکیشن شاد آموزش صورت می‌گیرد. روزهایی که دانش‌آموزان مدرسه هستند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود و تمام دانش‌آموزان هر روز در کلاس حضور ندارند. این داستان احتمالی مدارس در سال بعد خواهد بود. مدرسه در خانه‌ها و خانه‌ها در مدرسه. حضور پاره وقت در مدارس باعث بهبود وضعیت درسی دانش‌آموزان می‌شود، ولی ممکن است در عین حال برای سلامتی دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان کوچک‌تر که احتیاج به مراقبت بیشتری دارند خطرآفرین باشد و نگرانی‌هایی برای خانواده‌ها به وجود آید.

به‌رغم تمام این سختی‌ها، کرونا موجب خیر‌ها و نیکی‌ها نیز شده است و به معنی این مصرع که عدو شود سبب خیر بیشتر واقف شدیم. در این ایام خانواده‌ها فرصت داشتند که ساعات بیشتری در کنار هم باشند. بچه‌ها که به‌دلیل شاغل بودن پدر و به‌ویژه مادرشان کمتر از محبت والدین بهره مند بودند، دورکاری پدر و مادرشان در ماه‌های کرونایی سبب شد که کودکان دل سیر در کنار آنها از زندگی لذت ببرند. در ضمن سواد و مهارت خانواده در استفاده از اینترنت و شبکه‌های مجازی ارتقا پیدا کرد. به نظر می‌رسد سطح دانش و مهارت بچه‌ها در استفاده از نرم‌افزارها حتی از پدر و مادرها نیز بیشتر شده است.

به هر حال یک‌سال تحصیلی در شرایط کرونا را پشت‌سر گذاشتیم و پس از آزمون و خطا‌های بسیار، اکنون در ایام تعطیلات تابستان قرار گرفتیم و در آستانه شروع سال تحصیلی جدید قرار داریم. این درحالی است که اخبار ضد و نقیضی درخصوص ساخت واکسن و درمان کرونا در ایران و در سطح جهان مطرح است و این امر باعث شده که درخصوص متد‌ها و روش‌های تحصیلی سال آتی تردید‌های بسیاری به وجود‌ آید. به هر حال با تبیین سناریوهای مختلف می‌توان برای سال جدید تحصیلی برنامه‌ریزی کرد. اما اگر قرار باشد شرایط کرونایی همچنان بر دنیا حاکم باشد. بهترین کار این است که تجربه سال گذشته را مرور کرده و با تصحیح و ارتقای روش‌های مجازی تحصیل برای ایام پیش رو، روش‌های موثرتر و کارآیی در پیش بگیریم. آموزش مجازی فصل مشترک مدرسه، اینترنت و خانه است. این سه عنصر پایه‌های آموزش مجازی را شکل می‌دهد و در صورتی که هر یک از آنها دچار اختلال شود، کیفیت آموزش به‌شدت افت پیدا می‌کند. بنابراین باید هر سه عامل تقویت شود تا به اهداف آموزشی دست پیدا کنیم. تابستان در حال اتمام است، ولی هنوز کرونا ما را تهدید می‌کند. امید است که واکسن و درمان قطعی برای کرونا به‌زودی یافت شود و سال جدید تحصیلی را بدون کرونا آغاز کنیم.