اوج مشکلات در راه است

رئیس انجمن بیمارستان‌های آمریکا می‌گوید: «ویروس کرونا یک مشکل مالی عظیم پدید آورده است. بیمارستان‌های آمریکا و سیستم درمانی آن برای مقابله با چالش‌های حاصل از همه‌گیری ویروس کرونا به شکلی بی‌سابقه بر تلاش‌های خود افزوده‌اند، اما جنگ با این ویروس بزرگ‌ترین بحران مالی تاریخ بیمارستان‌ها و سیستم درمانی آمریکا را پدید آورده است.» کلینیک مایو که مدیریت ۲۳ بیمارستان را در آمریکا بر عهده دارد جزو موسسه‌های دچار مشکل مالی است. اواسط ماه مارس فرمانداران ایالت‌های آریزونا، فلوریدا و مینه سوتا، یعنی ایالت‌هایی که اکثر بیمارستان‌های موسسه مایو در آنها مستقر هستند، دستور دادند جراحی‌های غیرضروری به تعویق انداخته شود و حالا مشکلات مالی این موسسه شدت یافته است. مدیر این موسسه پیش‌بینی کرده تا پایان سال‌جاری ۳ میلیارد دلار درآمد تحقق‌نیافته وجود خواهد داشت.

ماه آوریل با آنکه پرسنل بیمارستان‌های این موسسه چند هفته بالاتر از ظرفیت مشغول کار بودند، به شکل فراگیر از دستمزدها کاسته شد و تعداد زیادی از پرسنل به خانه فرستاده شدند. تمامی امکانات بیمارستان‌ها به درمان مبتلایان به ویروس کرونا اختصاص یافته و هر روز بر زیان‌های مالی افزوده می‌شود. چند بیمارستان موسسه یاد شده تعطیل شده‌اند و چند بیمارستان هم در آستانه تعطیل شدن هستند. وضعیت کنونی سبب شده بیمارستان‌ها یا دچار بدهی شوند یا به فکر ادغام باشند یا برای اعلام ورشکستگی آماده شوند.

طی چند ماه اخیر بیمارستان‌ها با مجموعه‌ای از مشکلات مواجه بوده‌اند. افزایش موارد حاد ابتلا به کرونا نه‌تنها سبب پر شدن اورژانس‌ها، فشار بر پرسنل و کاهش تجهیزات حفاظتی بیمارستان‌ها شده، بلکه ذخیره داروها را کاهش داده و بیمارستان‌ها مجبور شده‌اند با قیمت‌های بالا به تامین این داروها اقدام کنند. یک عامل بسیار مهم درآمد یعنی جراحی‌های غیرضروری متوقف شده است. متخصصان می‌گویند جراحی‌های یاد شده از جمله جابه‌جایی مفصل، جراحی‌های غیرفوری قلب و برداشتن تومورها، حدود نیمی از درآمد بیمارستان‌ها را تشکیل می‌دهند. در برخی ایالت‌ها طی دو ماه اخیر تمامی جراحی‌های غیرضروری متوقف بوده و نتیجه این امر، بحران مالی برای مراکز درمانی و بیمارستان‌هاست. در ایالت نیویورک بیمارستان‌های آموزشی نیز هر ماه حدود ۴۰۰ میلیون دلار درآمد را از دست داده‌اند، زیرا بر درمان مبتلایان به کرونا تمرکز کرده‌اند. کسی فکر نمی‌کند عملیات‌های معمول بیمارستان‌ها باید طی دوره همه‌گیری ادامه پیدا می‌کرد اما زیان‌های مالی عظیمی به بیمارستان‌ها وارد شده است و به‌ویژه بیمارستان‌های کوچک دچار مشکلات بزرگ‌تری هستند. در واقع لغو جراحی‌های غیرضروری برای ایجاد ظرفیت کافی برای بیماران کرونایی اقدامی درست بوده اما حالا باید برای وضعیتی که بیمارستان‌ها دچار آن شده‌اند فکری کرد.

یکی از روش‌های کاستن از زیان‌ها، از سرگرفتن انجام جراحی‌های یاد شده است، البته اگر موج دوم همه‌گیری کرونا شروع شود بار دیگر جراحی‌های غیرضروری لغو خواهد شد. در برخی شهرها امکان شروع تدریجی فعالیت‌های معمول بیمارستان‌ها وجود دارد. با آنکه باید مدت‌ها زمان بگذرد تا وضعیت بیمارستان‌ها مانند قبل شود و جبران زیان‌های این دوران بسیار سخت است اما به هر حال اگر شروع فعالیت‌های معمول به تعویق افتاد زیان‌ها بیشتر خواهد شد. نکته بسیار مهم این است که به باور برخی متخصصان حتی قبل از بحران همه‌گیری ویروس کرونا، بیمارستان‌های آمریکایی از ناکارآمدی رنج می‌بردند و بحران کنونی صرفا سبب آشکارتر شدن آسیب‌پذیری‌های این بیمارستان‌ها شده است. تحقیقات نشان می‌دهد سال ۲۰۱۸ بین ۲۵ تا ۳۳ درصد ۳۶۰۰ میلیارد دلار هزینه‌ای که صرف امور درمانی شد به دلیل عدم کارآیی، دوباره‌کاری‌ها و درمان‌های غیرضروری به هدر رفته است. یکی از متخصصان می‌گوید اگر همه‌گیری ویروس کرونا یک جنبه مثبت داشته باشد، این است که ما مجبور می‌شویم فرهنگ ارائه خدمات درمانی را تغییر دهیم. احتمالا این ویروس سبب کارآ شدن بیمارستان‌ها و کاهش هدر رفتن منابع می‌شود.