سیاست هفت کشور اروپایی

ایتالیا. پس از چین، دارای بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان است. دولت ایتالیا کل کشور را قرنطینه کرده است به این معنا که فروشگاه و رستوران‌ها، موزه‌ها و مراکز تجمع به هر شکل تعطیل هستند. هر کس بخواهد از یک شهر به شهر دیگر برود باید فرمی را پر و ارائه کند. در این فرم علت ضرورت سفر ذکر می‌شود. ارائه اطلاعات دروغ جرم محسوب می‌شود. به رغم میزان بالای ابتلا به ویروس کرونا در این کشور، شاخص احساس ریسک در بین مردم خیلی بالا نیست.

فرانسه. این کشور در حال حاضر در مرحله دوم برنامه اقدام است یعنی مرحله تمرکز بر شناسایی موارد ابتلا و جلوگیری از شیوع این ویروس. وزارت بهداشت فرانسه اعلام کرده عمل‌های جراحی غیر ضروری به تعویق می‌افتد تا به افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند خدمات ارائه شود. از سوی دیگر کسانی که از چین، ایران، ایتالیا، سنگاپور و کره جنوبی به فرانسه می‌روند قرنطینه می‌شوند. همچنین پروازها از ایتالیا به فرانسه و برعکس تا ابتدای ماه آینده لغو شده است. مدارس و دانشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند و گردهمایی‌های بیشتر از هزار نفر ممنوع است. دولت فرانسه وعده داده از شرکت‌هایی که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا زیان دیده‌اند حمایت می‌کند. تعویق در پرداخت مالیات یکی از شکل‌های این حمایت است. هفته جاری وزرای دارایی کشورهای عضو منطقه یورو نشست خواهند داشت تا درباره برنامه حمایت پولی برای کمک به اقتصاد این منطقه گفت‌وگو کنند. اقتصاد منطقه یورو از پیش تحت تاثیر عوامل گوناگون دچار ضعف بوده و احتمال بروز رکود در برخی از اعضای آن کاملا وجود دارد.

اسپانیا. دو تن از اعضای کابینه این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ممکن است بر تعداد آنها افزوده شود. پارلمان اسپانیا تعطیل است زیرا تست کرونای تعدادی از اعضای آن مثبت بوده است. همچنین تمام مسافرت‌ها از و به ایتالیا تا بیست و پنجم ماه جاری لغو شده است. از سوی دیگر برخی محدودیت‌ها برای مسافرت‌های هوایی در نظر گرفته شده است. تمامی مدارس و دانشگاه‌های اسپانیا تعطیل شده‌اند و فعلا تا دو هفته این وضعیت ادامه دارد. بسیاری از رویدادهای ورزشی لغو شده و گردهمایی‌های بیش از هزار نفر ممنوع است. دولت اعلام کرده تمام کسانی که خود را قرنطینه کرده‌اند حقوقی معادل دوران کار دریافت می‌کنند. همچنین برخی معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده که معادل تزریق ۱۴ میلیارد یورو به اقتصاد است. از سوی دیگر ۸/ ۳ میلیارد یورو برای تقویت بخش بهداشت و درمان اختصاص داده شده است. شاخص احساس ریسک در برخی مناطق اسپانیا بالاست و مردم سعی می‌کنند از حضور غیر‌ضروری خارج از خانه اجتناب کنند.

آلمان. از اواسط هفته قبل دولت کنترل مرزی را شدت بخشیده است. اگر موردی مشکوک از ابتلا به ویروس کرونا پیدا شود مقامات بهداشتی درباره لزوم قرنطینه کردن این فرد تصمیم می‌گیرند. موسسه رابرت کخ که مسوولیت نظارت و کنترل بیماری‌ها را در آلمان بر عهده دارد ایتالیا، ایران، کره جنوبی و ووهان چین را مناطق پرخطر اعلام کرده و به مردم توصیه کرده است از سفر به این مناطق اجتناب کنند. در آلمان همه مدارس تعطیل نشده یعنی تعطیلی‌ها به مناطقی که موارد ابتلا بالاست محدود شده است. در برخی از این مناطق گردهمایی‌های بالای هزار نفر ممنوع شده است. دولت برای کمک به شرکت‌های آلمانی یک بسته حمایت مالی در نظر گرفته و نیز شرایط قراردادهای کاری موقت تسهیل شده تا کارمندان راحت‌تر بتوانند از حضور در محل کار اجتناب کنند.

انگلستان. در این کشور برنامه‌ها برای اقدام در برابر شیوع ویروس کرونا در برخی موارد سختگیرانه‌تر است. آنهایی که حتی نشانه‌های اندک از ابتلا به این ویروس دارند برای هفت روز در خانه می‌مانند. در مرحله بعد که شیوع در نزدیکی پیک است از افراد در سنین بالا و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای خواسته می‌شود چند هفته خود را قرنطینه کنند. متخصصان پزشکی و علوم رفتاری سعی می‌کنند با اجرای برنامه‌های مختلف، رسیدن به پیک شیوع را تا تابستان به تعویق اندازند. اما مشاوران علمی بوریس جانسون بر اهمیت تعطیل نکردن کشور قبل از زمانی که ضروری است تاکید کرده‌اند. از سوی دیگر به مردم توصیه شده از سفر کردن غیرضروری به چین، ایتالیا و کره جنوبی اجتناب کنند. از کسانی که از مناطق پرخطر در دیگر کشورها به انگلستان بازمی‌گردند خواسته می‌شود خود را قرنطینه کنند. همچنین کسانی که از دیگر کشورها به انگلستان باز‌می‌گردند تنها اگر نشانه‌های بیماری دارند باید خود را قرنطینه کنند. دولت یک هتل در نزدیکی فرودگاه هیترو را برای این افراد در نظر گرفته تا بتوانند به سرعت خود را قرنطینه کنند. البته این کار اجباری نیست. در انگلستان تنها مدرسه‌هایی که در آن تست کرونای یک دانش‌آموز یا یکی از کادر مدرسه مثبت باشد تعطیل می‌شود. همچنین اگر یکی از این دو گروه ارتباط نزدیک با یک فرد مبتلا به ویروس کرونا داشته مدرسه تعطیل می‌شود. با آنکه تست کرونای دو دانشجوی دانشگاه آکسفورد مثبت شده اما این دانشگاه به فعالیت‌های معمول خود ادامه داده است. تمامی رویدادهای ورزشی لغو شده است. در اسکاتلند قرار است از این هفته تمامی گردهمایی‌های بالاتر از ۵۰۰ نفر لغو شود. در انگلستان رویدادهای هنری از جمله کنسرت نیز لغو شده است. دولت انگلستان ۱۲ میلیارد پوند برای کمک به رونق اقتصاد و چند مورد معافیت مالیاتی در نظر گرفته تا اثرات شیوع ویروس کرونا کمتر شود.

دانمارک. در این کشور محدودیت‌هایی برای سفر به ایتالیا، ایران، چین و کره جنوبی در نظر گرفته شده است به این معنا که از مردم خواسته شده به این کشورها سفر غیرضروری نداشته باشند. کسانی که از این کشورها بازمی‌گردند باید خود را تا ۱۴ روز قرنطینه کنند. همچنین مدارس از این هفته تعطیل هستند. وزارت دارایی دانمارک مجموعه‌ای از تدابیر را برای حمایت از شرکت‌های دچار زیان از شیوع ویروس کرونا در نظر گرفته است. مهلت پرداخت مالیات ارزش افزوده بسیاری از شرکت‌ها تمدید شده است.در هلند دولت از مردم خواسته است اگر نشانه‌هایی از ابتلا به ویروس کرونا دارند در خانه بمانند و ارتباطات اجتماعی خود را به حداقل برسانند. همچنین از همه خواسته شده اگر می‌توانند از خانه کار کنند. در این کشور توصیه شده تنها در صورتی که مطلقا ضروری است به ایتالیا سفر کنند و گردهمایی‌های بالاتر از ۱۰۰ نفر ممنوع است. دولت به کسب و کارهایی که دچار مشکل مالی شده‌اند کمک خواهد کرد. دولت برای کسب و کارهای کوچک که نمی‌توانند بدهی خود را پرداخت کنند نقش ضامن را بازی خواهد کرد.